Barnsidan - Hur ställer ditt barn upp minustal?
Meny

Mia Althoff - på barnsidan

Gott och blandat. Debatt, tankar, prylar och inblick i mitt liv.

Hur ställer ditt barn upp minustal?

Jag läser om den här TIMSS-rapporten som säger att svenska elever bara blir sämre och sämre på matte. Det har gått stadigt nedåt sedan 90-talet. Jag kommer ihåg ett utvecklingssamtal jag och min dotter hade i ettan. Vi pratade bland annat om matten och att Filippa ville gå vidare och inte bara fylla i ankor med olika färg utan ville prova på lite mer avancerade saker som t.ex minus. Jag sa att vi övat en del hemma och visade hur vi hade gjort

Läraren säger - "men sådär gör vi INTE nu för tiden. Man ska sätta talen efter varandra."

Jag tycker att jag är rätt smart på matte och frågade hur hon menade. Hon skrev 51-49 och visade med pilar och streck. "Man tar tiotalen minus varandra och entalen för sig..." Jag fattade ingenting men tänkte att det där blir nog bra. De är ju utbildade lärare, de vet.

Och nu visar det sig enligt TIMSS2007 att ungarna haft fel strategier och att böckerna inte stöder rätt tänk.

Fjärdeklassare använder ofta fel strategier vid beräkningar och Bentley har upptäckt att de strategier som de skulle behöva inte finns med i lärböckerna. Det har fått till följd att många i undersökningen tror att 51 minus 49 blir 18.

- De tillämpar en metod som inte kräver växling eller lån, säger Per-Olof Bentley. 51-49 blir 18 om man först tar tiotalen - 50-40=10 - och sedan tror att 1-9 är 8. 10+8=18.

Fjärdeklassare ställer upp 51-49 och får det till 18! Skrämmande!!!

 

 

 

Inlagt 2008-12-10 12:03 | Läst 12690 ggr. | Permalink


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här

nhan (2010-09-14 20:29)
Hahahaha vad roligt att du tog upp detta. För jag har själv reagerat så starkt på detta räknesätt. Så jag kunde inte annat än jäklas och skriva 2-7=5 som rubrik till mitt inlägg och gårdagens 1-7=6.
Har väntat på att få en kommentar om fel uppställning eller dylikt.
En får se !!
Ylva (2008-12-12 22:01)
Jag läste också artikeln om rapporten och förstod det som du beskriver det, Mia. Jag har också reagerat på detta bakvända räknande utan lån. Att 51 - 49 = 18 är inte så svårt att förstå med tanke på att räknandet är smått bakvänt jämfört med vårt gamla lånande. Hur gör de i t.ex. Finland, undrar jag?
Mia Althoff (2008-12-10 21:23)
Självklart var detta ett enkelt exempel. Men det är det exemplet som de hade i DN där fjärdeklassare räknar helt fel för att de inte tänker rätt.

Jag menar inte att det var bättre förr eller att strategierna måste se likadana ut som alltid, men finns det nån självkritik när resultaten bara blir sämre och sämte och de som analyserar provresultaten ser systematiska fel?