Barnsidan - Mia Althoff - på barnsidan
Meny

Mia Althoff - på barnsidan

Gott och blandat. Debatt, tankar, prylar och inblick i mitt liv.

Era barns framtid

Det här året har det under valrörelsen och i samhället i stort pratats mycket om barnens framtid och vilken värld de möter under och efter sin uppväxt.

Sverige håller på att gå sönder

Politiker har pratat om ett Sverige som håller på att gå sönder och oavsett om det stämmer eller inte så ser i alla fall jag att det blir allt större gap mellan de som har och de som inte har. Jag pratar inte om pengar och välstånd utan om utbildning och kunskaper som är viktiga i vår tid. Det som drar i sär och marginaliserar grupper är det förakt för utbildning och kunskap som frodas i många hörn. Jag har bland annat hört det från andra pojkföräldrar som berättar om en attityd bland killar att kunskap är töntigt och bra skolresultat och en iver att lära sig är ocoolt.

Bild inlänkad från bloggen Så här är det

Jag vet inte var den attityden kommer ifrån, men "coolt" är det ju knappast att behöva leva sitt liv marginaliserad och utan möjligheter att påverka sin livssituation. För så blir livet med ofullständiga betyg och taskiga kunskaper. Har vi fått det så bra och bekvämt i Sverige att man känner att man det går att kosta på sig lite "fuck it all"-attityd, skita i allt och det ordnar sig ändå? Vakna! Livet blir grått, innehållslöst och väldigt långtråkigt om man inte själv kan styra det som händer.

Kunskap är makt

I själva verket är ju utbildning och kunskap de bästa verktygen för att skapa sin egen framtid och förstå de större sammanhangen som gör att ens liv känns mer meningsfullt och begripligt. Kort sagt - med huvudet fullt av kunskap får du mer plats för att drömma.

Jag har också hört om elever som slutat drömma om framtiden, som tappat hoppet om att skapa sig ett gott liv. Det är inte lönt att vare sig drömma eller kämpa med plugget. "Lärarna är dumma i huvet", "Jag bryr mig inte" och "Ingen lyssnar på mig" är inte ovanligt, vare sig här hemma eller från andra högstadiebarn.

För mig låter det där som två sidor av samma mynt och sorry alla mammor och pappor därute det är ni som måste styra upp det här och det finns ingen quickfix eller app som löser det här.

Det hände mig också

När jag själv hörde min son skryta inför sina kompisar om hur lite han pluggat inför provet och hört honom skylla sina egna tillkortakommanden på korkade lärare och idioter till busschaufförer etc så brann det till. Jag blev så jäkla förbannad på ongens bortskämda attityd, men såg samtidigt att det delvis är mitt fel. Ingen av mina flickor har ovårdat språk, ful handstil eller störande beteende. Varför skulle min son ha det? Och varför kommer han för sent till skolan, får hem lappar om bråk, slarvar med läxor och glömmer gympapåsar? Det handlar ju såklart om vilka förväntningar som ställts på honom. Varför har vi då ställt så mycket lägre förväntningar på honom? Jag vet inte, men eftersom jag inte vill fostra en loser så tog ett par allvarliga snack med min son och bad om input från hans lärare. Som tur är har han lätt för sig i skolan och har inte halkat efter något. Han är mycket intresserad av matte och NO och duktig på engelska (tack vare alla datorspel). Men läsa skönlitteratur, förstå sig på grammatik, analysera dikter, föra avancerade resonemang om samband är liksom inte hans styrka, just nu i alla fall. Han vill bli klar och gå vidare, fort ska det gå.

"Skriva för hand är som att titta på färg som torkar"

En annan grej är handstilen... känns igen va? OK, de flesta har ju rätt dålig handstil. Och visst.. det mesta skrivs ju med tangentbord idag. Men med nationella prov som ska lämnas in handskrivna insåg både han och jag att något måste göras för att lärarna ska kunna läsa och bedöma hans kunskaper rättvist. I skolan är handstilen bara frustration, så nu sitter han hemma varje kväll och skriver minst en halv sida med text. Han kan skriva vilken text som helst, hitta på eller skriva av från en bok eller tidning. Bara han skriver, handstilen påverkas framförallt av vilken finmotorik man övar upp. Nu formar han bokstäverna rätt hyfsat så nu ska vi jobba vidare på att få upp farten så det inte blir sån uppförsbacke så fort läxor och uppgifter ska lämnas in handskrivna.

Förutom att det man skriver blir läsligt finns det fler fördelar med att öva sin handstil och skriva för hand. Genom att öva finmotoriken med handstil gynnas inlärningen, genom att bokstäverna som formas gör ett avtryck i det motoriska minnet i hjärnans talcentrum. Det är alltså mer effektivt för inlärningen av bokstäver och text att skriva för hand jämfört med att använda tangentbord. En stunds handskrivning kan också vara avstressande och ett sätt att finna lugn.

Vi har också gjort en överenskommelse om några ganska enkla regler, här är ett par:

  • Gör läxorna direkt efter mellanmål och sen är resten av eftermiddagen "ledig". Ofta tar det ju bara en halvtimme och sen är man klar med det.
  • Lägg bort mobilen en timme före läggdags för att kunna somna i tid och sova gott.
  • Människor är dåliga på att multitaska så gör bara en sak i taget. Det blir inte bra när man försöker läsa läxa framför TV'n, läsa mejl medan man pratar med någon eller titta youtubeklipp vid frukosten.

And now to the fun part

Men man kan ju inte bara kämpa och traggla med handstil, måsten och regler. Det måste ju vara kul (även som förälder :)) ibland också. Så nu har jag öppnat en ny värld för alla mina barn att utforska, nämligen kodvärlden!

Redan nu lever vi i en digitaliserad värld som bygger på kod vilken de flesta inte behärskar. Vi omger oss med appar, spel och tjänster som majoriteten inte förstår grunden till. De flesta kan bara styra sina appar och spela sina spel, inte förstå hur de är byggda eller ens vilka byggstenarna är. Ett relativt livet fåtal människor förstår vad kod är och kan använda det för att programmera elektroniska tjänster, avancerade robotar och självkörande bilar. Resten är analfabeter. De som kan koda och förstår kod kommer vara de som sitter på makten, resten.. ja - vem vet?

Och här mina vänner ska jag väva ihop mitt inlägg. Genom att öppna kodvärlden så ger jag kanske mina barn ett försprång in i framtiden men jag ger dem också en värld där de och logiken står för reglerna. Min sjuåring har byggt ett spel i Scratch som räknar hur många gånger man klickat på en gris (som hon klippt ut från Minecraft) och applåderar när man klickat tio gånger. Nu försöker hon få grisen att nöffa på ett speciellt sätt. Min ostyriga son håller på med en app som kan spela upp skojiga ljud, repliker och ljudeffekter. Båda två vill gärna sitta timmavis och koda och bygga.

Jag kan tänka mig att många av de där "coola" killarna som gör allt för att inte följa reglerna och skita i läxorna lätt skulle kunna bli lika uppslukade som mina barn. Mina barn är nämligen som vilka andra ungar som helst.

Speciellt tycker jag att tjejer ska satsa på att lära sig om kod och att koda. Det finns ett otroligt sug efter fler kodande tjejer på arbetsmarknaden. Det är bara att ta för sig av jobb, prestigefyllda uppdrag, spännande arbetsplatser och pengar. Kod och kunskaper om kodspråket kommer behövas överallt och i alla branscher. År 2020 beräknas det saknas ungefär 1.000.000 (en mijon) programmerare i EU, detta samtidigt som det råder massarbetslöshet bland unga.

Där mina damer och herrar har ni era barns framtid - i kod!

Man kan ju tänka att om ett ämne är så viktigt så bör ju skolan lära ut det. Ja, att koda borde ingå i läroplanen. Men nu gör det tyvärr inte det, men glädjande nog finns det massa initiativ och föreningar som vi sprida kunskapen. Tex Kodcentrum och Code.org. (Se fler länktips nedan)

Vidare lästips

Kod är makt och vi är framtidens analfabeter

When women stopped coding

Kom igång-guider

.se:s guide till Scratch

Samling guider till bla Python, Javascript och bygga iphone-appar

Kandu - en app där man bygger spel

Skrivet av: Mia Althoff
taggar
..  barnens framtid  handstil  kod  kodspråk  
Postat 2014-11-05 21:19 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera