Barnsidan - Barnsidan
Meny

Barnsidan

HM-katalogen är här!

Här är det finaste jag hittat. En uggla hängande i ett halsband. Ett måste för alla ugglelovers!

Postat 2010-07-29 13:34 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Da Foppatoffla

Man kan ju säga vad man vill om snyggheten på de så kallade Foppatofflorna, men nog är de suveräna i sin funktion!? Inga andra skor slits lika mycket som just Crocs'en hemma hos oss och de funkar i så många olika situationer! Ett nyupptäckt användsområde är att använda dem när man badar i skärgården.

Man slipper känna slemmig sandbotten och vassa stenar under fossningarna!

Idag beställde vi ett gäng nya. På www.kotteshoppen.se hittade vi många olika varianter!

taggar
Crocs  Foppatoffla
Postat 2010-07-25 00:03 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Bilsemester - del 2

Efter äventyren i Chamonix styrde vi kosan ner mot nästa bergskedja - Pyrenéerna där vi mötte upp 3 andra familjer för att kollektivbo i ett fantastiskt hus i Elne.

Det blev en vecka full med äventyr och upplevelser.

Badutflykter

Besök på vattenland

Goda middagar

Poolbad

Kvällspromenader i aprikos-, nektarin och vindruveodlingarna

Jag är verkligen ingen frankofil och har inte upplevt så mycket mer än Paris och skidåkning i alperna när det kommer till Frankrike. Men jag måste säga att den del av Frankrike vi var - Langedoc-Roussillon var perfekt att semestra i med barn! Det fanns mycket härlig god mat och mycket att se och uppleva. Kustvägen ner mot spanska gränsen var otroligt vacker!

Att fransoser skulle vara speciellt snorkiga mot turister vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag som inte läst franska i skolan klarade mig alldeles utmärkt på kroppsspråk och de 10 dåligt uttalade franska ord jag snappat upp.

Efter en vecka i goda vänners lag var det dags att bege sig hemåt igen. Mer om det får ni läsa i nästa bloggpostning i den här miniserien.

Postat 2010-07-24 23:34 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Bilsemester - fantastiskt med barn

Sommarens äventyr har så här långt bjudit på länder som Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrike, Spanien och Andorra. Inte illa på bara två veckor eller hur? Med bilen som farkost blir resan också en del av målet, man hinner se och uppleva så mycket mer än bara slutdestinationen.

Innan vi påbörjade vårt lilla äventyr bävade jag en del för hur det skulle vara att sitta i en bil tillsammans med tre barn så många mil. Ända ner till där Frankrike möter Spanien skulle vi... Men det gick över förväntan faktiskt! Mycket tack vare att bilen funkade bra och att vi slapp köer och annat stillastående på grund av vägarbeten osv.

Första stoppet blev efter 110 mil - i Hamburg. Inte ett så kul ställe, men vi skulle ju vara vidare.

Vi sov på ett stekhett hotell och dagen efter styrde vi kosan söderut på autobahn. Framåt eftermiddagen hade vi nått Basel i Schweiz och hittade där ett centralt beläget hotell. Vi tog en sväng på stan och åt på restaurang "Papa Joe's".

Sen sov vi gott i de sköna svala hotellsängarna. Nästa dag drog vi oss kvar en stund, åkte spårvagn och såg lite mer av stan. Vid lunch begav vi oss iväg igen. Denna gång mot den traditionella vintersportorten Chamonix! Via slingliga vägar uppför och längs med bergsluttningar såg vi alperna i sommarskrud. Väl framme i Chamonix blev vi helt betagna av alpernas storhet och glaciärerna som ligger året runt.

I Chamonix stannade vi sedan ytterligare en natt och såg bland annat en glaciärgrotta och åkte tåg upp till halva Mont Blanc (dvs knappa 2000 meter över havet).

Efter Chamonix följde nya äventyr, om dem får ni läsa i nästa bloggpostning.