Barnsidan - Barnsidan
Meny

Barnsidan

Barnvänliga Mumin Kaffe öppnar i Sverige

När finska TV-programledaren Sanna Kiiskis son var svårt sjuk i cancer tillbringade hon mycket tid med honom på barnsjukhus. Hon började tänka på att det inte fanns några barnvänliga caféer i Finland och att barn inte riktigt är välkomna på restauranger och caféer. Så föddes så småningom idén att starta en cafékedja i Tove Janssons anda och med inspiration från Mumintrollens värld som skulle välkomna såväl barn som vuxna.

- Jag utgick från Tove Janssons tankar i boken Det osynliga barnet, om flickan som har så dåligt självförtroende att hon blir osynlig ända tills Muminmamman ger henne uppmärksamhet, berättar Sanna Kiiski.

Sanna kontaktade Bulls Licensing som har familjen Janssons uppdrag att licensiera ut varumärket Mumin och fick så småningom rättigheterna till Mumin Kaffe.

För mindre än ett år sedan öppnade Sanna Kiiski det första MuminKaffe-caféet i Helsingfors. Idag finns fem Mumin Kaffe-caféer i Finland, det första har slagit upp portarna på Österlånggatan i Gamla Stan i Stockholm och många fler är på gång, både egna och på franchisebasis.

Idag består kedjan av sex caféer och expansionstakten är hög. Alla har öppnats sedan december 2016, så tempot är högt.

- Mumin är ett känt och älskat varumärke i stora delar av världen. Jag började med att starta verksamheten i Finland. Nu ligger fokus på etablering i Sverige, övriga Norden och Baltikum och sedan resten av Europa och några väl utvalda länder i Asien.

I Mumincaféerna kliver man rakt in i Mumindalen och får en fikastund där barnens behov står i centrum och där personalen ser barnen och alltid serverar dem först. Porslinet, inredningen, figurerna - allt är hämtat från Mumintrollens magiska värld. I cafédelen på Mumin Kaffe finns en liten butikshörna där man kan köpa koppar, t-shirts och andra Muminsaker. All inredning är nordisk och caféerna erbjuder även bord och stolar i barnstorlek, klätterväggar, myshörnor och gungor - och förstås mängder med böcker.

- Vi vill främja läsning för barnen istället för skärmtid, säger grundaren.

Kolla in webbsidan

Är du lika tokig som jag i muminmuggar (Hand upp alla med fler än eh.. 10 muminmuggar!) så vill jag även tipsa om fina sidan muminmuggar.se. De erbjuder ett inspirerande sortiment av muminmuggar men även har skålar, bestick och dekorationer med muminmotiv. Och just nu säljer detta års vintermugg - så fin! Hög jagvillha-faktor

Postat 2017-09-29 15:34 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Krokodilskatten

Vi gav oss iväg på nytt geocache-uppdrag. Den här gången har vi spanat i en cache som ligger nära där vi bor.

Man klagar mycket på vädret i november, att det är så grått och trist. Men naturen är vacker så här års.

Gamla lupiner och svajande gräs.

Nu börjar vi närma oss. 78 meter kvar.

Nu är vi 0 meter från cachen enligt iphonens gps. Vi letar och tänker att vi ska hitta en krokodil.

I en torr trädstams ihålighet hittar vi den!

Jippi!

geocaching
Postat 2010-11-05 19:06 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

På nya äventyr med modern teknik

Har du hört talas om geocaching? För dig som inte vet så handlar det om att leta efter gömda skatter ute i naturen. Varje skatt ("cache") har en exakt kartposition och med en GPS kan man bege sig ut och leta!

På webbplatsen www.geocaching.se men framför allt på den globala www.geocaching.com kan man hitta de olika gömmarna, deras position och lite kort om den gömda skatten.

Grundregeln är att vem som helst får leta efter skatterna och vem som helst får också ta med sig skatten, så länge man lämnar en annan istället.

Det här kittlar ju såklart en äventyrlig tekniknörd som jag! Imorse begav vi oss iväg oss iväg på vår första skattletning.

Vädret var tyvärr inte det roligaste - regn och snålblåst. Klassiskt höstrusk med andra ord. Men skam den som ger sig!

Glada i hågen och med iphonar i högsta hugg gav vi oss iväg.

Nu börjar vi närma oss!

Det dåliga vädret börjar tära lite på det goda humöret...

Trots att vi var väldigt nära så hittade vi inte ända fram :( och eftersom tålamoden tröt och fötterna blev lite för kalla så gav vi upp. Men skam den som ger sig, i veckan (och i bättre väder :) så gör vi ett nytt försök!

Det finns olika svåra och utmanande platser, så ska du ge dig ut med barnen se till att kolla noga så cachen är på en lämplig nivå och verkar innehålla något kul. Ofta kan man på cachens webbplats se bilder från andra som hittar skatten, det ger en bra fingervisning om skatten fortfarande "lever", dvs innehåller nåt.

geocaching
Postat 2010-10-24 20:34 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Bilsemester - del 3

Efter en härlig vecka tillsammans med andra familjer var det så dags att ta sig hemåt igen. På vägen hem vill man ju just bara hem, så vi hade bokat in oss på ett biltåg, dvs ett tåg man tar med sig bilen på. På så sätt slipper man själv köra bilen många mil och kan njuta av allt det en tågresa kan erbjuda.

Vi skulle köra på bilen i franska Narbonne och hade ett par timmar att döda innan tåget skulle gå. Så vi passade på att ta några sista dopp i Medelhavet.

Sen följde några svettiga timmar på tågstationen i Narbonne. Det var säkert 35 grader varmt och medan bilen skulle lastas på satt vi andra med all packning i en svettig väntsal och bara flämtade. Phew!

Biltåget var lite av en besvikelse faktiskt, inte värt pengarna. För det första hade de problem i restaurangvagnen så det fanns ingen mat förutom snacks och dricka och sen tog det evinnerligt lång tid. Det tog nästan ett helt dygn att ta sig från Narbonne till Hamburg, och utan mat blev det rätt outhärdligt...!

Det finns fler saker jag skulle kunna klaga på (tex inget Internet, dålig standard, trasiga toor, ingen dusch osv), men fram kom vi ju och det var skönt att inte behöva sitta i bilen alla de där milen.

Här kommer bilen in till Altona i Hamburg

Bilen kom av tåget och vi satte fart mot Köpenhamn där vi skulle sova sista natten. Efter taxfreeshopping i en helt sjukt stor affär med bara cigaretter, alkohol och godis i tre våningar, ett antal mil i Danmark kom vi fram till hotellet för att upptäcka att rummet inte skulle rymma oss alla! Efter massa dividerande med hotellpersonalen fick vi hyra ett rum till till ett bra pris och sen kan jag lova att det var skönt att lägga sig mellan svala hotellakan och sova en helt drömlös sömn.

Dagen efter var krafterna påfyllda och vi började dagen med att käka frukost på Rådhuspladsen. :)

Och ett besök på Build-a-bear!

Eftersom vi hade många mil kvar så gav vi oss av sen och körde mer eller mindre nonstop tills vi var hemma igen.

Dagen efter fyllde vi poolen och tyckte nog att det var rätt ok att vara hemma också. :)

Förutom alla saker vi gjorde, alla platser vi såg och upplevde så är den
bestående känslan av den här semestern att vi som familj
klarar nästan vad som helst! Vilken härlig känsla av frihet och
självständighet det är att kunna åka vart man vill och se det man vill!
Kunna ändra planer efter dagsform och vad som känns kul att göra. Det
ger också ett härligt självförtroende att klara av såväl besvärliga
situationer som äventyr och nya situationer. Bra verktyg att ge sina barn inbillar jag mig!

Så funderar du på bilsemester med barnen - go for it!

Postat 2010-08-18 22:43 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Hejdå sommaren!

Vilken sommar vi haft! Värmerekord och tropisk värme. Utflykter och äventyr. Sol och bad. Smultron på strån och skrubbsår på knän. Inte kommer man blicka tillbaka och klaga över sommaren 2010 inte!

Men nu är det nya friska tag som gäller. Barnen börjar förskola och skola igen och vi vuxna börjar jobba. Rutiner känns aldrig så välkomna som så här års tycker jag. Efter härligt fria tider och lössläppta ramar är det skönt att ruta in tillvaron igen. Och det är faktiskt bara 127 dagar kvar till julafton! :)

Innan jag stänger kapitlet om sommaren 2010 vill jag påminna er en sista gång om våra tävlingar som snart snart avslutas.

Prinsessan och Grodan - vinn DVD, ryggsäck och vattenflaskor!

Händiga Manny - vinn DVD

Just nu har vi också en spännande tävling tillsammans med Unity Line där du och familjen kan vinna en resa med flaggskeppet Polonia till Polen. Klicka här för att tävla!

Postat 2010-08-18 21:03 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Bilsemester - del 2

Efter äventyren i Chamonix styrde vi kosan ner mot nästa bergskedja - Pyrenéerna där vi mötte upp 3 andra familjer för att kollektivbo i ett fantastiskt hus i Elne.

Det blev en vecka full med äventyr och upplevelser.

Badutflykter

Besök på vattenland

Goda middagar

Poolbad

Kvällspromenader i aprikos-, nektarin och vindruveodlingarna

Jag är verkligen ingen frankofil och har inte upplevt så mycket mer än Paris och skidåkning i alperna när det kommer till Frankrike. Men jag måste säga att den del av Frankrike vi var - Langedoc-Roussillon var perfekt att semestra i med barn! Det fanns mycket härlig god mat och mycket att se och uppleva. Kustvägen ner mot spanska gränsen var otroligt vacker!

Att fransoser skulle vara speciellt snorkiga mot turister vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag som inte läst franska i skolan klarade mig alldeles utmärkt på kroppsspråk och de 10 dåligt uttalade franska ord jag snappat upp.

Efter en vecka i goda vänners lag var det dags att bege sig hemåt igen. Mer om det får ni läsa i nästa bloggpostning i den här miniserien.

Postat 2010-07-24 23:34 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Bilsemester - fantastiskt med barn

Sommarens äventyr har så här långt bjudit på länder som Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrike, Spanien och Andorra. Inte illa på bara två veckor eller hur? Med bilen som farkost blir resan också en del av målet, man hinner se och uppleva så mycket mer än bara slutdestinationen.

Innan vi påbörjade vårt lilla äventyr bävade jag en del för hur det skulle vara att sitta i en bil tillsammans med tre barn så många mil. Ända ner till där Frankrike möter Spanien skulle vi... Men det gick över förväntan faktiskt! Mycket tack vare att bilen funkade bra och att vi slapp köer och annat stillastående på grund av vägarbeten osv.

Första stoppet blev efter 110 mil - i Hamburg. Inte ett så kul ställe, men vi skulle ju vara vidare.

Vi sov på ett stekhett hotell och dagen efter styrde vi kosan söderut på autobahn. Framåt eftermiddagen hade vi nått Basel i Schweiz och hittade där ett centralt beläget hotell. Vi tog en sväng på stan och åt på restaurang "Papa Joe's".

Sen sov vi gott i de sköna svala hotellsängarna. Nästa dag drog vi oss kvar en stund, åkte spårvagn och såg lite mer av stan. Vid lunch begav vi oss iväg igen. Denna gång mot den traditionella vintersportorten Chamonix! Via slingliga vägar uppför och längs med bergsluttningar såg vi alperna i sommarskrud. Väl framme i Chamonix blev vi helt betagna av alpernas storhet och glaciärerna som ligger året runt.

I Chamonix stannade vi sedan ytterligare en natt och såg bland annat en glaciärgrotta och åkte tåg upp till halva Mont Blanc (dvs knappa 2000 meter över havet).

Efter Chamonix följde nya äventyr, om dem får ni läsa i nästa bloggpostning.

Postat 2010-07-18 22:59 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Bo med Alfons Åberg på Stockholms smartaste barnhotell

Jag hade ju läst på innan vi skulle få komma och bo på det så kallade "Alfonshotellet" och var förväntansfull över alla fantastiska saker som utlovades. Mest sugen var jag nog på att kolla in Alfons helikopter och se vad hotellet gjort för att kalla sig "barnhotell".

Allt var över förväntan! Här kommer några utvalda grejer vi, förutom Alfons lekhörna, tyckte var speciellt bra och smarta.

1. I badrummet och på alla toaletter fanns det pallar så små barn kunde nå upp och tvätta händerna. Genidrag!

2. Små detaljer som gör att barn känner sig välkomna. En badanka i badrummet till exempel.

3. Barnpassning på rummet. När småttingarna ätit, snickrat med Alfons, flygit helikopter, läst böcker och kollat på film i Alfonsbion är det skönt att gå upp på rummet och lägga sig. Vill man som förälder då ha en mysig stund på tu man hand kan man låta proffsiga barnpassarna Nannynu passa barnen på rummet. Mamma och pappa kan med gott samvete ta sig lite barnfri tid - med barnen i trygga händer. Smart!

4. Man kan besöka Alfonshotellet utan att sova över! På lördagar och söndagar dukar Alfonshotellet upp för familjebrunch och då står hela Alfons lekhörna, inkl bion, helikoptern, biblioteket, snickarhörnan mm till förfogande! Boka bord innan, det blir fort fullt!

5. Prisvärt! Att bo på Alfonshotellet, med allt som ingår, är mycket prisvärt. Det kostar under tusenlappen för hela famijen, då ingår hotellrummet, fri parkering, frukost och tillgång till Alfonsavdelningen. Så ska ni som familj (oavsett om ni är en eller två vuxna!) besöka Stockholm kan jag verkligen rekommendera att ni tar in på Rica Talk Hotell i Älvsjö just utan för Stockholm. På bara några minuter tar ni er med pendeltåget direkt in till T-Centralen där shopping och alla Stockholms sevärdheter finns inom nära avstånd.

(Stort tack till Skugge&Co samt Rica Talk Hotell som lät oss komma och prova på att bo på Alfonshotellet)

Postat 2010-05-09 09:47 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Hotelldrömmar

I nåt snyggt nummer av nåt glossigt magasin läser jag om folks hotelldrömmar. Ett hotell är väl ett hotell, är väl ett hotell? Ett ställe man ska sova på och sen dra vidare från? Jag fattar inte grejen med att betala extra mycket för att det är fondtapeter, konstnärliga väggmålningar och takterasser med snygga men totalt osköna möbler på.

När jag är ute och reser vill jag ha ett hotell med rena lakan, rena toor, bra in- och utcheckningsmöjligheter och god frukost. Sen skiter jag högaktningsfullt i atriumgården eller vilken kuf som inrett just mitt rum.

Men det jag har mest emot designhotell är att man känner sig som en jättelik elefant i en porslinsaffär när man kommer med alla barnen. Som inte kan sitta snyggt i en vit soffa, eller som inte förstår att man inte petar på varenda snygg petit four på frukostbuffén och inte ens har vett att se att någon faktiskt tänkt ut hur tygerna matchar.

Men nu verkar Rica Hotels ha gjort en sann hotelldröm för barnfamiljer (och en sann mardröm för alla yogande storstadsinglar hahaha) i det nya Alfonshotellet som ligger i Älvsjö.

Där hittar man Alfons helikopter, en snickarbod och såklart en massa barnanpassat i menyn och även i baren. Jag skulle tippa att om man nångång ska få träffa Alfons hemliga vän Mållgan så är det nog just här!

Alfons Åberg  hotell
Postat 2010-05-03 22:23 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Fjällen för andra gången

Det är ju så härligt att vara i fjällen! Kolla min lilla tjej som sitter på Åreskutan och trivs i solskenet!

Hon är förövrigt också en fullfjädrad skidåkare numera. Tvåochetthalvår åker hon knapplift själv, tar sig ner för blåa backar och har varit med oss upp på toppen otaliga gånger och åkt ner med hjälp av en sele som gör att man som vuxen hjälper henne att bromsa.

Förutom att åka skidor har barnen fått bada på Holiday Clubs äventyrsbad och åka Zipline. DET var verkligen en häftig upplevelse - även för oss som fick stå kvar på marken.

Wow! Är ni här så måste ni prova det, inte farligt dyrt heller. 350kr för ett äventyr på 2½ timme!