Barnsidan - Julens budskap
Meny

Bloggar > Barnsidan > Julens budskap

Julens budskap

Publicerad: 2004-12-19

Så här i jultid kan det vara värt att fundera litet över julens budskap. Den kristna tron har inte så stark ställning längre i Sverige men jag tycker nog inte att det skall hindra oss från att fundera över budskapet i alla fall. Man kan ju t.ex. läsa julevangeliet som är vackert och tänkvärt.

Fast Bibeln i sig som Guds Heliga Ord är ingen självklar sak heller. Den är ju sammanställd av människor som har valt och vrakat bland olika texter. Ett antal kandidater som inte

Judit
Judit
kom med men som ändå är intressanta är de apokryfiska texterna som lägligt nog finns på nätet. Den svenska versionen är litet oöverskådlig i och med att det är bilder av bokuppslag men den engelska versionen är i textformat.  De som normalt räknas som de apokryfiska är de som står under ”Deuterocanon", men även här finns det som synes fler att välja på. Här finns t.ex. Judits bok, med berättelsen om Judit och Holofernes, som är ett populärt motiv i renässanskonsten. Sålunda har t.ex. Caravaggio använt sig av berättelsen som inspiration och många andra. Thomasevangeliet,  som blev allmänt känt genom succéboken Da Vincikoden, är en annan apokryfisk skrift. Du har alltså stora möjligheter att komponera din egen Bibel, varsågod!

Jesu egen status som en annan manifestation av Gud är ju inte heller självklar. Treenigheten är det inom den kristna tron jag alltid har haft svårast för. Den var ju inget Jesus själv hävdade heller vad jag vet, utan röstades igenom på kyrkomötet i Nicea år 325. Jag borde kanske inte kalla mig kristen utan Arian, eftersom jag nog ligger närmare kyrkofadern Arius i min uppfattning om Jesus, men han blev nerröstad på kyrkomötet

Hans uppfattning var att Jesus var helt och hållet människa, bl.a. baserat på argumentet att det fanns en tid då Jesus inte existerade och Gud har alltid existerat. Jag vill nog tillägga ett eget argument, nämligen att Jesu ord på korset inte går ihop med treenigheten: Hur kan Jesus klaga på att hans Gud har övergivit honom om de är ett och detsamma? 

Hela den tidiga kristenhetens historia är kantad av stridigheter kring hur man skulle tolka Gudsbilden och var Jesus passade in i denna. Det var just för att få slut på detta man samlades till det första ekumeniska mötet i Nicea. Det man bestämde där skulle sedan gälla för alla och så blev det också. Detta möte har haft en svåröverskattad betydelse för historiens gång.

Oberoende av vad man anser om den kristna tron kvarstår faktum att Jesus förmedlade många tidlösa visdomar. Den grundläggande är väl denna, uttryckt i 1917 års bibelöversättning, ett språk som för mig fortfarande är levande: Allt vad I viljen att människorna skola göra Eder, det skolen I ock göra dem. Språket kanske har åldrats men visdomen har det inte.

Med den uppmaningen önskar jag alla en God Jul i eftertänksamhetens tecken.   


Tre konungars tillbedjan, av Raphael


Skrivet av: Christopher
Skåning som numera har mina killar varannan vecka, som så många andra skilda föräldrar. Jag har borgerliga värderingar, gillar mitt ingenjörsjobb och kommer gärna ut i naturen eller på golfbanan. Dessutom är jag monogam, plikttrogen och ordhållig, dvs en typisk tristnisse! Allmänheten varnas.... Mina killar är födda -94 och -97 och är inte nödvändigtvis som andra. Den äldste har högfungerande autism, ofta kallat Aspergers syndrom. Han är intelligent och har ett ordförråd som många gymnasister borde avundas honom, enligt en tidigare gymnasielärare. Han är lyckligast framför datorn. I och för sig kan du säkert prata med honom i en halvtimme utan att märka något konstigt alls - så länge du talar om det som intresserar honom! Den yngre är sen i sin utveckling av talet även om det går bra framåt numera. Han är en glad och social liten goding som charmar vem som helst! e-post: Mentat57@hotmail.com, men den kollar jag ganska sällan.


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.

         



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugonio med siffror i fältet här

Tidigare kommentarer/betyg
Christopher (2004-12-21 16:34)
Faktum är att mitt eget argument mot treenigheten kom jag på just när jag satt och knåpade ihop den här texten. Man börjar tänka litet när man läser om filosofer, i varje fall jag gör det!
Jag kan (lyckligtvis) inte påminna mig någon kristen sekt som mördar folk för att de inte tolkar bibeln på rätt sätt även om det finns fanatiker som mördar abortläkare.
A O (2004-12-21 10:28)
Akta dig, det kanske finns nån kristen sekt som kräver din död också!
Jag har börjat bli otroligt fånig när det gäller religioner, tycker att det är fantastiskt roande att läsa de logiska förklaringarna till treenigheten o.s.v. Tänk att det finns människor som verkligen har ansträngt sig så mycket!
Blir nog mera ödmjuk när/om min egen religiositet får sig ett uppsving:-)
God jul förresten och tack för länkarna!
Christopher (2004-12-20 18:54)
Nja, muslim verkar litet för riskabelt att vara. Hade jag skrivit så här om Koranen hade jag väl blivit måltavla för en fatwa som kräver min avrättning, se på Rushdie... :-(
Jag vill nog kunna fundera och ifrågasätta utan att riskera att få fanatiker efter mig!
A O (2004-12-20 09:18)
Du kan ju alltid bli muslim:-) Då blir Jesus och Mohammed blott profeter.
Tilia (2004-12-20 09:14)
Jag vill också vara arian!

God Jul till dig också!


Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook