Barnsidan - Ungdomar har svårt att identifiera falska nyheter
Meny

Nyheter > Ungdomar har svårt att identifiera falska nyheter

Ungdomar har svårt att identifiera falska nyheter

Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie publicerad av Nordicom vid Göteborgs universitet. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som presterade sämst i undersökningen.

Svenska elever rapporterar själva att de är ganska duktiga på att hitta och bedöma information online. I en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nordicom Review har forskare undersökt svenska tonåringars förmåga att avgöra trovärdigheten i nyheter på nätet. I studien medverkade 483 gymnasieungdomar i åldrarna 16-19 år.

68 procent av tonåringarna som medverkade i studien värderade sin förmåga att faktagranska som god eller väldigt god och 79 procent värderade sin förmåga att söka information som god eller väldigt god. Trots detta kunde de flesta, 88 procent, inte skilja nyheter från reklam i en av Sveriges mest lästa dagstidningar. Många hade svårt att skilja sakliga texter från vinklade och identifiera manipulerade bilder. Det är tydligt att digital källkritik kan vara svårt för alla, men kanske främst de som har en övertro på sin egen förmåga.

− Det faktum att tonåringar inte är så bra på att avgöra trovärdigheten hos en källa understryker också vikten av att de har tillgång till tillförlitliga nyheter, säger Thomas Nygren, universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet, som genomfört studien.

Utbildning spelar viktig roll

Eleverna som ansåg det vara särskilt viktigt att ha tillgång till pålitliga nyheter var de som bäst lyckades skilja på trovärdiga, vinklade och falska nyheter. En ödmjukhet inför andras kunskap och nyfikenhet verkar vara av betydelse för att kunna navigera bland digitala nyheter på ett klokt sätt.

Elever på det estetiska programmet lyckades i flera övningar bättre med att värdera nyheter än andra vilket tyder på en särskild kritisk blick hos dessa. För att minska de kunskapsklyftor som finns spelar utbildning en viktig roll.

− Resultaten av studien pekar på att undervisning i källkritik är avgörande för att främja kritisk och konstruktiv bedömning av nyheter på nätet hos alla ungdomar, oavsett bakgrund och hemförhållanden, säger Thomas Nygren.

Källa: Göteborgs Universitet / Forskning.se

Vad är Nordicom?
Nordicom är ett nordiskt kunskapscenter för medie- och kommunikationsområdet, beläget vid Göteborgs universitet. Med utgångspunkt i den akademiska forskningen insamlar, bearbetar och förmedlar Nordicom kunskap om medier till olika brukargrupper i Norden, Europa och övriga världen.


Artikeln har visats: 368 gånger
Publicerad: 2019-02-01 10:46:24
Inlagd: 2019-02-01 10:38:36
Uppdaterad: 2019-02-01 16:28:30



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotvå med siffror i fältet här

Fler nyheter

Karolinska Institutet 2019-09-19 11:48
Anemi under graviditet kopplas till autism och ADHD
Sveriges Radio 2019-09-19 10:10
Blodbrist under graviditeten kan orsaka adhd
Via TT 2019-09-19 10:10
Att leva upp till barnets rättigheter kommer att kosta
Forskning & Framsteg 2019-09-19 10:10
Barnfattigdom vanligast bland invandrade
Sveriges Radio 2019-09-18 10:10
Avgaser förorenar moderkakan hos gravida
SvD 2019-09-18 10:10
"Svensk vård skrämmer kvinnor från att skaffa barn"
Dagens Medicin 2019-09-18 10:10
Självtest i stället för kallelse ska få fler att lämna cellprov
Alla nyheter