Barnsidan - Tidigt lärande påverkar hur du blir som vuxen
Meny

Nyheter > Tidigt lärande påverkar hur du blir som vuxen

Tidigt lärande påverkar hur du blir som vuxen

Det finns en koppling mellan vuxna individers beteenden, deras personlighetsdrag och stimulans till lärande tidigt under uppväxten.

Vi tror att möjligheterna för individer att få lära sig nya saker redan som små, påverkar hur de som vuxna kommer att bearbeta ny information

Josefina Zidar, doktorand vid Linköpings universitet

Forskarna lät en grupp djungelhönskycklingar (de vilda höns som alla hönsraser härstammar från) göra en serie med inlärningstester under deras första fem levnadsveckor. I ett test fick de lära sig att skilja mellan färger för att få belöning, så kallad associativ inlärning. I ett annat test stimulerades den rumsliga, spatiala, inlärningen då kycklingarna lärde sig räkna ut att belöningar finns gömda bakom ett hörn.

Kycklingar med ”lärvana” tyckte testerna var roligare
Kycklingarna fick lära sig en mängd olika saker under veckorna av tester. När de blivit vuxna (vid cirka fem månaders ålder) jämförde forskarna i en rad personlighetstest deras beteende med en grupp fåglar helt utan liknande erfarenheter av inlärning.

– De fåglar som stimulerats till inlärning redan tidigt under uppväxten var mer uppmärksamma på omgivningen när de sattes i en ny miljö. De var också mindre benägna att försöka rymma från testarenan under personlighetstesterna, säger Josefina Zidar.

– Vi tolkar deras beteende som att den tidiga inlärningen ökat fåglarnas intresse för att utforska och undersöka nya situationer som vuxna, säger Hanne Løvlie, forskningsledare bakom studien.

Tidig stimulering påverkar personligheten
Tidigare har forskarna vid Linköpings universitet visat att vaksamhet i nya miljöer beskriver en aspekt av hönsens personlighet.

– Med den här studien ville vi gå vidare och undersöka vad som påverkar den personlighet fåglarna har. Här ser vi att den tidiga stimuleringen påverkade fåglarnas personlighet som vuxna och att det finns ett kausalt samband mellan utvecklingen av den individuella personligheten och en tidig kognitiv stimulans, säger Josefina Zidar.

Källa: Linköpings Universitet / Forskning.se


Artikeln har visats: 2401 gånger
Publicerad: 2016-08-11 12:59:06
Inlagd: 2016-08-11 12:53:19
Uppdaterad: 2016-09-15 16:36:58

taggar
..  lärande  personlighet  


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotre med siffror i fältet här

Fler nyheter

Linköpings universitet / Forskning.se 2019-08-19 11:08
Tjejer med självskadebeteende påverkas starkare av sociala medier
Forskning.se 2019-08-19 09:55
Världens yngsta patient avslöjade orsak till ALS-symptom
Lunds Universitet / Expertsvar.se 2019-08-19 09:55
Samband mellan glutenmängd och risk för celiaki bekräftas i stor studie
Sveriges Radio 2019-08-19 09:55
Risk för skadade foster när syfilis ökar
Sydöstran 2019-08-19 09:55
Ansträngt läge på förlossningen i Blekinge
Bohusläningen 2019-08-19 09:55
Musklerna växer inte ihop efter graviditeten - var tredje drabbad
Pressmeddelande M Sverige / Via TT 2019-08-15 11:02
Mer än hälften kör för fort utanför skolor
Alla nyheter