Större tilltro till miljömärkning än varumärken
Tre gånger så många föredrar miljömärkning framför företagens egna varumärken. Det visar en undersökning som Sifo utfört på uppdrag av Svenska Naturskyddsföreningen.
Av de tillfrågade uppger 57 procent att de föredrar oberoende miljömärkning, jämfört med 27 procent som är tveksamma och 16 procent som föredrar producenternas egna miljöprofilerade varumärken, som tex Änglamark och Skona. Endast en dryg tredjedel av de tillfrågade uppger att de litar på att tvättmedel med kända varumärken som Ariel, Ajax och Via, är säkra för hälsa och miljö.
- Det är uppenbart att folk inte litar på producenternas egna varumärken och att det därför är nödvändigt med oberoende miljömärkningssystem, såsom Bra Miljöval. Undersökningen tyder på att svenskarna alltjämt prioriterar miljöfrågorna högt, säger Mikael Karlsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen.
De nya butikskedjorna, som Willys och Netto, som nu etablerar sig i Sverige, har ett mycket begränsat utbud med miljömärkta produkter. I Lidl:s sortiment finns inga miljömärka produkter alls. Och det trots att miljömärkta produkter inte alls behöver vara dyrare. En tidigare granskning som SNF har gjort visar tex att miljömärkta tvättmedel oftast är billigare än icke miljömärkta tvättmedel.
- Handeln står inför ett vägval. Nu gäller det för Coop och ICA att inte följa lågkvalitetsbutikerna i spåren med produkter som är dåliga för hälsan och miljön. Svenska konsumenter förtjänar mer seriösa handlare, säger Eva Eiderström, chef för SNF:s avdelning för miljömärkning.
Läs mer och diskutera i vårt forum "Konsument"
Källa: pressmeddelande SNF 2004-11-12
Artikeln har visats: 2098 gånger
Publicerad: 2004-11-12 11:27:35
Inlagd: 2004-11-12 11:19:50
Uppdaterad: 2013-07-08 14:55:06
Lämna gärna en kommentar!
Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.