Nickelodeon, WWF och UNICEF lanserar miljökampanj för barn
Barntvkanalen Nickelodeon lanserar i samarbete med WWF och Unicef miljökampanjen "Säg Ja till en bättre miljö för världens barn". Kampanjen ska uppmuntra barn och lärare över hela Sverige att aktivt engagera sig i miljöfrågor.
Genom en tävling utmanas alla klasser att genomföra den bästa miljöinsatsen och den vinnande klassen kommer att få åka på späckhuggarsafari till Tysfjord i Norge. Resan kommer även att filmas och sändas på Nickelodeon i februari 2004.
- Vi vill uppmuntra barn och ungdomar att ta ansvar för miljön genom att engagera sig i miljöfrågor på ett roligt sätt. Det kan vara allt från att städa skolgården, inrätta en buss- och bilfridag till att plocka upp skräp från marken. Vi kommer också att följa utvalda skolklasser i deras miljöarbete, säger Jenny Trydvall, marknadschef på Nickelodeon.
Kampanjen pågår fram till årsskiftet. Materialet består av skolmaterial, framtaget i samarbete med WWF och UNICEF, spottar på kanalen, direktreklam och annonser.
Samtidigt som kampanjen drar igång lanserar Nickelodeon en ny svensk hemsida. Hemsidan ska erbjuda barn fler möjligheter till att integrera med Nickelodeons figurer, delta i tävlingar, spela spel och programhöjdpunkter för att nå målgruppen 2-14 åringar.
Unicef driver "The Global Movement for Children" sedan maj år 2000 då det lanserades av Nelson Mandela och Graça Machel. Säg Ja-kampanjen är en del av detta projekt. Nickelodeon har som Unicefs mediapartner låtit barn rösta på de tio viktigaste punkterna som berör barns rättigheter via en speciell hemsida. Totalt röstade 96 miljoner människor på de tio punkterna. År 2001 genomförde Nickelodeon en tävling på hemsidan om att få åka till barntoppmötet i New York. 12-årige Johan Thelander vann resan och fick tillsammans med andra barn från övriga världen träffa Kofi Annan, Nelson Mandela och Gracha Machel. Fram till 2006 kommer UNICEF varje år att fokusera på ett nytt tema som i slutändan ska resultera i en rapport som beskriver barnens respons runt om i världen.
NickelodeonNickelodeon är en vålds-och reklamfri barntvkanal i Norden som sänder 12 timmar dagligen mellan 06.00-18.00 och kan ses av 1,5 miljoner hushåll i Norden. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med live-program, tecknade serier, drama och program för förskolebarn. Några exempel är Jimmy Neutron, Rugrats, Rockos moderna liv, Katthund och Den Vilda Familjen Thornberry.
WWFWWF är en av världens ledande naturvårdsorganisationer med cirka 5 miljoner supportar och projekt i mer än 100 länder. WWF arbetar för att bevara jordens biologiska mångfald, för ett hållbart nyttjande av naturresurserna och minska föroreningar och slösaktig konsumtion.
UNICEFUnicef är världens största barnrättsorganisation. I 158 länder världen över arbetar totalt 6000 personer dagligen med att förbättra barns liv.
Bilder och information om Nickelodeon och kampanjen finns på:
http://www.mtve.com/press, lösenord: mtvinfo eller
www.nickelodeon.se
För ytterligare information, kontakta:Marika Kehrer, pressansvarig Nickelodeon 08-506 780 62
Gunilla Elsässer, chef WWFs utbildningsprogram, 08-624 74 22
Källa: wwf
Artikeln har visats: 5480 gånger
Publicerad: 2003-09-02 17:19:16
Inlagd: 2003-09-02 16:49:06
Uppdaterad: 2013-07-08 14:55:06
Lämna gärna en kommentar!
Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.