Barnsidan - Läsproblem hos skolbarn kan bero på svårigheter att se
Meny

Nyheter > Läsproblem hos skolbarn kan bero på svårigheter att se

Läsproblem hos skolbarn kan bero på svårigheter att se

Förmågan hos barn att ändra fokus mellan långt och nära håll är sämre än förväntat och kan vara ett dolt problem. Svårigheterna att fokusera kan resultera i läsproblem. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.

Avhandlingen visar att hos många skolbarn är förmågan att förändra brytkraften i ögat för att kunna fokusera till olika avstånd, så kallad ackommodation, lägre än förväntat. En dåligt fungerande ackommodation ger huvudvärk, ögontrötthet, gruskänsla i ögonen, svårt att växla mellan att se på tavlan och till att se i boken och att texten ibland tycks flyta omkring efter en stunds läsning. Normalvärden för ackommodationsförmågan i alla åldrar bygger på data som är närmare hundra år gammal. De gamla värdena gör att barn förutsätts ha en hög grad av ackommodation utan att någon på senare tid undersökt om det förhåller sig så. En nedsatt ackommodationsförmåga kan därför vara ett dolt problem hos barn.

Leg optiker Bertil Sterner har därför i sin avhandling undersökat hur väl ackommodationen fungerar och karaktäriserat ackommodativa problem hos för övrigt friska barn i tidig skolålder. Han har också utvärderat en metod som använts för att träna nedsatt ackommodationsfunktion.

För att erhålla nya normalvärden utfördes mätningar på barn från en skola i Göteborgsområdet och resultatet jämfördes mot de gamla värdena. En annan grupp barn som kommit från skolhälsovården för närseendeproblem som berodde på en nedsatt ackommodationsfunktion ingick sedan i en grupp som tränades. De fick under några veckor träna anspänning och avslappning av ackommodationen med ett instrument enligt ett särskilt schema tills de blev symtomfria. En uppföljningsstudie visade att träningen hade effekt också lång tid efter avslutad träningsperiod.

För att minska risken att drabbas av onödiga närseendeproblem beroende på nedsatt ackommodationsfunktion är det viktigt att identifiera ackommodationsstörningar så tidigt som möjligt. Det ökar möjligheterna att förbättra förmågan att fokusera på nära håll och därmed eliminera eventuella symtom som annars kan hindra barnet i skolarbetet. Det är också av stor vikt för en framgångsrik behandling att barnet blir korrekt diagnostiserat och att andra ögonsjukdomar utesluts.

Källa: expertsvar.nu


Artikeln har visats: 3267 gånger
Publicerad: 2004-05-27 00:56:05
Inlagd: 0000-00-00 00:00:00
Uppdaterad: 2013-07-08 14:55:06



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.

         



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här

Fler nyheter

Capio / mynewsdesk 2022-09-06 14:56
BB S:t Göran öppnar för föderskor 1 april 2023
Göteborgs Universitet / Forskning.se 2022-09-05 11:49
Gifter i gamla plastleksaker innebär hälsorisk för barn
 2022-07-18 18:16
Ny terapiform online för att behandla tonårsdepression
Umeå Universitet / Forskning.nu 2022-07-06 08:56
Så påverkas skolresultaten av prematur födsel
Karolinska Institutet 2022-06-27 16:06
Forskare: Minska matallergi med tidiga smakportioner
 2022-06-01 09:59
Bilbarnstol från Cybex i topp i stort test
Karolinska Institutet 2022-03-28 09:48
Vaccination mot covid-19 under graviditeten ger ingen ökad risk
Alla nyheter

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook