Barnsidan - Forskare efterlyser coronaberättelser från skolan
Meny

Nyheter > Forskare efterlyser coronaberättelser från skolan

Forskare efterlyser coronaberättelser från skolan

Coronakrisen har på kort tid ställt skolan inför en av sina största utmaningar. Forskare vid Malmö universitet vill nu samla in berättelser från lärare, rektorer och annan personal för att kunna dokumentera erfarenheter som görs i svensk skola.

De senaste veckorna har inneburit omvälvande förändringar i skolans verksamhet. Inte minst för gymnasieskolan, som hastigt har fått ställa om till digital undervisning.

– Både rektorer och lärare har hört av sig till universitetet med en vilja att dela med sig av sina erfarenheter. De ger också uttryck för betydelsen att dokumentera och dra lärdom av den situation som skolan nu befinner sig i, säger Ola Holmström, forskare i utbildningsvetenskap som samordnar arbetet med materialinsamlingen på uppdrag av fakultetsledningen vid Lärande och samhälle vid universitetet.

Olika perspektiv

Med initiativet vill Malmö universitet ta del av erfarenheter från lärare, förskollärare, kuratorer, personliga assistenter, fritidshems- och matsalspersonal i hela landet. Kort sagt, från alla som på något sätt arbetar i skolan och som vill dela med sig. Tanken är att berättelserna också ska kunna användas i framtida forskning.

– Vi ser gärna berättelser från olika perspektiv och yrkeskategorier. Det är fritt fram att skriva kort, långt eller i punktform. Det intressanta är vad personalen tänker om det som sker i skolan just nu och hur situationen påverkar arbetet och undervisningen. Alla bidrag är välkomna. Det är många delar av skolans verksamhet som inte fungerar som vi är vana vid nu, säger Ola Holmström.

Pågår under våren

Insamlingen av berättelser planeras pågå vårterminen ut och kompletteras med enskilda intervjuer.

– Vi hoppas att materialet kommer att kunna ligga till grund för forskning om skolans situation våren 2020, hur olika skolor och aktörer hanterade utmaningar men också vilka lärdomar som drogs. Skolan tas ofta lite för givet men läget vi är i nu påminner oss om både förskolans och skolans centrala betydelse i samhället, för oss, våra barn och ungdomar. Vi kan alla lära oss något av det.

Källa: Malmö Universitet / Mynewsdesk

Kontakt:
Ola Holmström, projektforskare
ola.holmstrom@mau.se

Är du verksam i skolan och vill dela med dig av din berättelse?

Klicka på länken: https://sunet.artologik.net/mau/Survey/7333


Artikeln har visats: 1441 gånger
Publicerad: 2020-04-09 10:30:51
Inlagd: 2020-04-09 10:25:27
Uppdaterad: 2020-04-09 10:45:03

taggar
corona  covid-19  


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiotvå med siffror i fältet här

Fler nyheter

Capio / mynewsdesk 2022-09-06 14:56
BB S:t Göran öppnar för föderskor 1 april 2023
Göteborgs Universitet / Forskning.se 2022-09-05 11:49
Gifter i gamla plastleksaker innebär hälsorisk för barn
 2022-07-18 18:16
Ny terapiform online för att behandla tonårsdepression
Umeå Universitet / Forskning.nu 2022-07-06 08:56
Så påverkas skolresultaten av prematur födsel
Karolinska Institutet 2022-06-27 16:06
Forskare: Minska matallergi med tidiga smakportioner
 2022-06-01 09:59
Bilbarnstol från Cybex i topp i stort test
Karolinska Institutet 2022-03-28 09:48
Vaccination mot covid-19 under graviditeten ger ingen ökad risk
Alla nyheter

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook