Barnsidan - Sekvenser
Meny

Sekvenser

Publicerad: 2012-01-04
Sjunde och sista utvecklingssprånget

46 veckor - Sekvenser
Omkring vecka 41-42 kan en upp till fem veckor lång kinkperiod börja, då ditt barn som tidigare blir grinigare, blygare, blir mindre självständig och "barnsligare". Ditt barn kan växla mellan att var extra snäll och extra busig för att få uppmärksamhet.

Detta är inledningen till nästa utvecklingssprång - sekvensvärlden. Vid omkring 46 veckors ålder (44-48) börjar barnet att hitta och bilda sekvenser med hjälp av alla sina sinnen. I det förra utvecklingssprånget plockade ditt barn ofta isär saker för att undersöka dem, nu börjar det motsatta beteendet - att sätta ihop saker igen! Nu kan ditt barn börja bygga ett torn av klossar istället för att plocka ner klossarna från ett färdigbyggt torn.
Ditt barn börjar nu länka samman händelser, så som att ta upp maten med en sked och sedan stoppa den i munnen, eller plocka upp sina kläder från golvet och lägga dem i tvättkorgen. Du märker att barnet börjar förstå att vissa händelser vanligen följer varandra och att hon vet vilken händelse som brukar komma efter en annan. Ditt barn kanske till exempel tittar på bandspelaren när musiken tystnar, för att du ska vända på bandet.

Barnet börjar också peka på saker och namnge dem, och tycker om när du gör detsamma. Nästa steg är att ditt barn börjar peka åt vilket håll det vill att du ska gå när du bär omkring henne.

Om ditt barn inte har sagt så mycket tidigare, så kan det nu för första gången börja säga vad saker heter. Andra barn dröjer ännu ett tag innan de börjar tala.


Exempel på nya färdigheter:
-pekar på och namnger saker
-pekar och vill att du ska namnge saker
-säger "nej" när hon inte vill göra någonting
-härmar djurläten när du till exempel frågar "vad säger kissen"
-säger "mmm" när hon vill ha en tugga till
-vet vad som passar ihop och kan till exempel skjuta in en rund pinne i ett runt hål
-försöker sätta ihop tre bitar i ett enkelt pussel
-tittar på lampan och sträcker sig mot den när du trycker på strömbrytaren
-försöker prata i telefonluren
-försöker klottra på ett papper med en krita
-försöker lära sig gå genom att skjuta något framför sig
-hittar något att klättra på när hon vill komma åt något
-klättrar baklänges nerför trappor eller ur soffor
-böjer knäna och sträcker sedan med stor kraft på benen så att hon hoppar med båda fötterna
-försöker sikta när hon kastar en boll
-leker verkligen med dig och uttrycker tydligt vilka lekar hon vill leka
-lurar dig att leka med henne genom att låtsas att hon inte kan någonting som du vet att hon kan
-letar efter något som du gömt helt och hållet
-gömmer själv något, väntar och skrattar sedan när den andra personen hittar det
-härmar två eller flera gester i följd
-räcker dig saker som du vill lägga i ett skåp
-går och hämtar enkla saker, till exempel en blöja
-hämtar sopborsten och sopar golvet
-härmar det du gör, rör tex i en bunke när du lagar mat
-försöker klä av sig själv
-försöker ta på skon eller strumpan själv
-hjälper till när du klär av eller på henne tex genom att sträcka ut en arm för att föra in den i ärmen
-använder tandborsten
-erbjuder andra att smaka det hon äter eller dricker
-blåser själv på maten om den är varm innan han smakar den

Till början

Skrivet av: Mia Althoff
Född 1972, bor i villa med man och tre barn; Filippa -00, Felix -02 och Fredrika -07. Jag jobbar med webbutveckling på Mainloop och driver barnsidan.se på fritiden.


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.

         



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiotre med siffror i fältet här