Barnsidan - Långt från nidbilden
Meny

Intervju > Långt från nidbilden


Långt från nidbilden

Publicerad: 2008-06-23
Glöm den gamla nidbilden av skolbibliotekarien som en tant med mockakjol och näbbstövlar. Möt Nino som menar att biblioteksyrket är ett av de hetaste yrkena. Nino som jobbar som skolbibliotekarie i Vimmerby lovar dessutom att hon kan hitta det du inte vet att du letar efter.

Jag älskar böcker och att åka till biblioteket är en av de vardagliga höjdpunkterna för mig och mina barn. Även om jag älskar det så kan jag inte känna att bibblan är nåt funky ställe att vara på. Inredningsmässigt har klockorna stannat nånstans på 70-talet och raderna med böcker ser likadana ut som då när jag var liten. Och det är svårt att förstå hur nyrekryteringen av bibliotekarier går till. Bibliotekarie känns som bland det ohippaste man kan bli. 

I den här intervjun ska ni få möta Nino Dawod som jag tror kommer ändra er syn på biblioteket och de som jobbar där. Nino jobbar som skolbibliotekarie i Vimmerby och har nyligen blivit nominerad till "Årets Skolbibliotekarie " för sitt engagemang i skolans läsprojekt. 

Wow, du har blivit nominerad av Bonnier Carlsens till årets skolbibliotekarie! Grattis!
Tack!  

Varför har de valt dig tror du?
Haha, ja du säg det? Kanske för att jag berättar utåt för omvärlden vilket arbete jag gör med det läsprojekt jag har startat. Men ärligt talat, jag vet inte riktigt, men kul är det! 

Berätta mer om ditt läsprojekt!
Mitt läsprojekt heter Projekt Läslust. Jag är projektledare och är den som har skrivit ihop hela idén, med god hjälp från en kollega. Poängen med projektet, som vänder sig till högstadieungdomarna och gymnasiet, är att öka lusten att läsa. Därigenom också öka måluppfyllelsen i skolan. Jag tror inte att det har undgått någon att måluppfyllelsen dalar, Sverige ligger inte längre högst i ligan så att säga och det är inte okej. Varför ska vi inte?

Forskning visar att 80 % av alla ord man lär sig i skolan kommer från böcker och att de barn och ungdomar som läser mycket också klarar sig bättre i skolan. Det går inte att komma ifrån. I vanliga fall, om du inte var en student, skulle jag inte anse det här vara ett argument att börja läsa - men i skolan har vi ett tydligt syfte - utbildning och för att nå de  mål som finns i skolan bör vi främst ge eleverna verktygen för att nå dem där läs- och skrivförståelse är bland det viktigaste.

Språkutvecklingen är en färskvara som måste underhållas hela tiden. Med det här som bakgrund kan man undra hur språket är hos de elever som aldrig läst en bok sedan de gick i år 4. Det märks och de klarar sig inte. Att datorn finns är inget hållbart motargument, för hur ska du kunna förstå det som står på datorn, själva innehållet i det som står, om du inte kan förstå språket? Hänger du med? Nåväl. Det här är grundtanken till varför projektidén kom.

Hur du kom på idén och hur genomförde du den?

En kollega till mig, svensklärare och jag möttes i samspråk över att skönlitteraturen är ett ypperligt verktyg för att utveckla och entusiasmera ungas läsning. Vi drog igång ett litet läsprojekt och det gav så himla bra resultat. Från eleverna och från ledningen. Lagom tills det lilla projektet var slut blev jag kontaktad av chefsfolk som hade hört talas om det här projektet och jag närvarade på ett möte med Myndigheten för Skolutveckling.

Mötet gav mig så mycket idéer så jag gick hem och skrev en projektidé, med fokus på det praktiska genomförandet. Så när vi väl skulle genomföra det fanns det tydligt hur vi skulle göra. Kortfattat innebär projektet för eleverna att de läser 20 minuter varje dag på lektionstid, för läsloggar där de skriver reflektioner kring det de har läst (det här bör inte förväxlas med recensioner!), de får ta del av kulturevents som författarbesök, estradpoesi odyl och de har en dynamisk boklista som de väljer litteratur från.

Allt det här kräver ett samarbete mellan skolbibliotekarie och svensklärare, vilket är meningen, en skolbibliotekarie är just en pedagogisk resurs. På det här viset blir det väldigt tydligt. Det finns massor med information på projektets hemsida: www.vimmerby.se/lasprojekt. Där kan du läsa projektidén och hur det går fortlöpande.

Varför ska ungdomar läsa Selma Lagerlöf, Albert Camus och John Steinbeck?

Varför inte? En del böcker, särskilt klassiker är otroligt dagsaktuella. Flugornas herre till exempel är fortfarande älskad, den tar upp ämnen som aldrig slutar engagera - särskilt högstadiekids. Albert Camus Främlingen skulle kunna ge fantastiska reflektioner och Steinbecks Möss och Människor är ju också väldigt engagerande. Lagerlöfs böcker likaså.

Poängen är väl, snarare, att de inte ska läsas utan någon uppföljning. Jag skulle vilja ställa frågan så här: varför ska de läsa klassiker utan att diskutera dem, reflektera kring dem och förstå dem? Att läsa bara för läsandet skull gör man ju först om man är bokbiten, men vill man uppnå något lärande med läsningen så ska man som pedagog och skolbibliotekarie följa upp med skrivande reflektioner, muntliga diskussioner och allmänt snack om böckerna. Det gör jag i den mån jag kan, frågar vad eleverna tyckte om boken, varför och så vidare. Det ger så himla mycket. För dem, men även för mig.

Jag skulle vilja gå tillbaka lite... Skolbibliotekarie låter ju kanske inte som världens hetaste jobb så här år 2008 - hur kom du in på den banan?

Haha, det är så himla hett att det knappt finns några lediga! Skämt åsido, jag tycker ju att bibliotekarier är bland de coolaste yrkesmänniskorna som finns på den här planeten. Tänk själv - vi har verktygen för att kunna finna rätt information till rätt person. Ibland vet vi innan låntagaren själv förstått, genom att fråga låntagaren, vad de söker. Är inte det coolt?

I den här världen så är vår yrkesgrupp en av få som faktiskt kan förstå innehållet i vad informationen försöker säga för att inte nämna att strukturera den! Det ska nog vara en bibliotekarie för att älska mappstrukturer och som fortfarande planerar allt i trädstrukturer. Och som roar sig med att göra simpla databaser i Access. Jag gillar den tanken, mycket, att kunna förstå och blicka över snabbt.

Sedan gillar jag att kunna saker, bibliotekarier är högutbildade och bara den tanken, att kunna mycket ur vetenskapliga mått mätt tilltalar mig. Dessutom, jag hävdar med en dåres envishet att bibliotekarier räddar liv! Kanske inte som läkare gör, rent instrumentellt, men efteråt. När hjärtat är räddat och du ska återhämta dig, i all din rädsla och fasa kan litteraturen hjälpa dig otroligt mycket.

Läsningen, boken, texten. Det räddar liv, hävdar jag. Vi är nog många som kan säga att kultur har räddat oss. I stort och smått. Så visst tusan är det hett!

Är det någon skillnad på att vara skolbibliotekarie och "vanlig" bibliotekarie?

Det är skillnad. Vi har olika uppdrag och syften. En folkbibliotekarie, det vill säga någon som arbetar på kommunens eller länets bibliotek har som uppgift att tillhandahålla litteratur och information till alla samhällets medborgare. Det är en enorm bredd och ett samhällsuppdrag.

En skolbibliotekarie, är som jag tidigare har nämnt, en pedagogisk resurs i en arena där vi arbetar med bildning och till viss del fostran, samhällsfostran. En skolbibliotekarie ska ta tillvara elevernas och pedagogernas intressen, enbart, och fungera som en resurs i undervisningen. 

Dessutom, igen, ibland också som en vuxen som inte är lärare. Förstår du? Många elever kommer in till mig och bara pratar, om allt. Livet, kärleken, föräldrarna, betygen. Ibland sitter vi ett helt gäng och tjatar. Ibland sitter de helt försjunkna i varsin bok.

Ett bibliotek ska ju vara en fristad, oavsett form, men i en skola är det än en gång annorlunda. Alla ska vara välkomna, det vi gör i skolan, påverkar våra barn. Det är en mäktig tanke och jag märker hur en fristad, en vuxen som vågar vara vuxen, men ändå inte sätter betyg på dig kan hjälpa elever. Att orka ta in kunskap.

Sedan ska vi också lära eleverna att söka information, på ett annat vis än vad folkbibliotekarierna behöver. Det här med källkritik och inte tro på allt som sägs, skrivs eller görs, är ett evigt ämne.

Vad skulle det betyda för dig om du också fick priset "årets skolbibliotekarie" på bokmässan?

Ärligt talat så skulle jag bli jätteglad. Såklart. Det är ju hur coolt som helst!

När jag var liten älskade jag biblioteket, lånade mycket böcker och läst och läste. Det är självklart något jag för vidare till mina barn, men de flesta föräldrar jag känner sätter aldrig sin fot där. Hur ser bibliotekens och bokens framtid ut egentligen? 

Bokförsäljningen ökar. Det glöms. Kolla här; det var ett fasligt liv när regeringen drog in statsbidragen till En Bok För Alla. Såklart. Men samtidigt så blir det billigare att köpa böcker. Det var ju, som jag förstod det, argumentet till att de tog bort stödet. Att priset var rimligt som det var. Men visst påverkar det bibliotek, särskilt mindre.

Hursomhelst. Om man kollar alla bokklubbar som finns så skulle de nog säga att deras försäljning har ökat. Det tycker jag är väldigt glädjande ju! Folk vill äga sina böcker, låta barnen bläddra i dem och kanske råka riva sönder en sida, men ändå läsa.

Men okej. Bibliotekens framtid är ljus. För det finns barn som hittar till biblioteket genom dagis eller skolan och som kan fly in i böckernas värld. Som aldrig behöver tänka på om böckerna kostar. De barnen finns. Det finns barn som kan gå på högläsningsstunder tillsammans med sina syskon och bara lyssna, utan att behöva tänka på hur det är hemma. De barnen finns. Också. Kanske inte så de syns, men de finns.

I ett demokratiskt samhälle ska dessa barn också garanteras tillgång till kultur och litteratur. Biblioteken är ju en av grundpelarna i en demokrati. Fri tillgång till kultur och information. Så framtiden är säkrad, skulle jag säga, men ibland är formerna lite tja föråldrade.

Men herregud, hur länge har inte datorn varit med i svängen och det är först nu man pratar om mobila bredband och billiga bärbara datorer. Det tar sin tid, utvecklingen. Det måste den få göra.

Men varför går inte en del av dagens föräldrar inte till bibblan?

Tja, varför läser de inte högt för sina barn? Varför sitter de inte ner och pratar med sina barn? Tidsbrist, skulle jag säga och en slags nidbild av vad som väntar dem på ett bibliotek. Tjuriga dammiga damer med mockakjol, grått hår i en knut och läderremssandaler. Men vet ni, den finns inte längre. Barn får leva rövare i bibliotek och barnavdelningarna är i regel så himla mysiga.

Istället för att ta den där latten kanske man ska svängen förbi bibblan. Man har inget att förlora. Ärligt talat, det handlar, tror jag om ovana och tidsbrist. Men barnen växer upp och kommer i kontakt med bibliotek ändå, så loppet är aldrig kört!

Vill du fortsätta som skolbibliotekarie eller finns det andra vägar du skulle vilja prova på?

Jag är inte klar! Skolbibliotekarie är hur grymt som helst, men så småningom vill jag forska och sen vill jag jobba på Kungliga Biblioteket. Jag skulle vilja jobba på ett högskole-/universitetsbibliotek och faktiskt också på ett företagsbibliotek. Ett av mina drömplatser är regeringsbiblioteket! Haja va coolt! Där blir syftet med biblioteket så extremt tydligt - för demokratin!

När jag blir stor vill jag ha ett antikvariat där man kan byta in böcker, köpa böcker, fika, slöa och diskutera böcker. Men jag måste nog jobba mer än halva mitt yrkesliv för att ha kunna ha den affärsverksamhet jag tänkt mig. Jag skulle gärna jobba som bibliotekskonsult gentemot större företag som behöver hjälp med att strukturera information. Till exempel... ja, som du hör, jag är inte klar än.

Hur ser trenderna ut i barnboksvärlden?

Ja du, bra fråga. Just nu är det mammorna som är fokus. Eller helt utan fokus. Mammor som är frånvarande, som är dysfunktionella eller som är helt slutkörda, mesiga eller tja, hjälplösa. Mycket frustrerande!

I och för sig har papporna haft den här rollen tidigare, men man kan ju tycka att 2008 borde förhålla sig lite mer nyanserad. Döden är ju annars ständigt aktuell.

Vilken typ av böcker brinner du lite extra för?

Jag brinner ta mig tusan för alldeles för många böcker. Allt ifrån vampyrböcker, till bryta-sig-från-hårda-familjeförhållandeböcker, till smäktande kärleksböcker, relationsböcker i allmänhet, sportböcker (främst fotboll dock) till sorgliga böcker.

Jag är väldigt bred, vilket är både en fördel men också en nackdel. Begränsning kan ibland vara en dygd.

Hur har ditt eget läsintresse förändrats genom åren? Vad började du läsa för typ av böcker och vad läser du nu?

Det har absolut förändrat - jag har ju förändrats genom åren! Tack och lov. Jag kommer inte ihåg vad jag började med, men jag har slukat i princip alla Agatha Cristies böcker, alla Gardells böcker, alla Lundells böcker, alla Stig Ericssons böcker, alla Per Hagmans böcker, alla Linda Skugges böcker. Tidigare slukade jag ALLT av en författare och kunde inte slita mig.

Men den röda tråden är nog de lite mer vrickade böckerna, om man kan säga så. Liftarens guide till galaxen är en av mina biblar, Paul Austers böcker är bland det käraste jag vet. Och den vrickade tråden finns kvar, men i andra former kan man väl säga. Jag gillar det normbrytande och när man är så trygg som författare att man vågar bryta mot normer i både skrivande och innehåll för att följa en egen tanke. Sånt gillar jag starkt.

Allra sist vill jag att du ska få träffa några fiktiva små individer som alla vill ha lite boktips av dig. 

Emma 7 år

Emma gillar olika sagofigurer och älskar att rita, klippa, klistra och pyssla för sig själv. själv.                                                                                      

Ninos tips

Emma borde läsa "När prinsessor tar semester", väldigt rolig.

Simon 11år

 

Simon spelar mest datorspel, men läser text-tv och sportssidorna i tidningen.

 

Ninos tips: 

Simon kan läsa "Skurken i datorn" och förfasas med skräckblandad förtjusning över vad som skulle kunna hända om datorskurken skulle hamna i Simons sovrum! Föressten, Simon, har du läst Proffsdrömmar? Sveriges bästa fotbollsbok om du frågar mig.

   

Elin 14år

 

Elin är en brådmogen åttondeklassare som varit galen i hästar men mer och mer killar.

Ninos tips: 

Elin Elin Elin, du ska läsa von Bredows böcker, börja med Syskonkärlek och sen arbetar du dig fram (du kommer slänga dig över dem) sedan kan du läsa Simon & Sophie och några andra jag har på lager.

Leo 9år 

 

Leo har älskat och slukat alla böckerna om Harry Potter.

Ninos tips: 

Harry Potter är svårslaget, det måste jag erkänna Leo. Men har du testat "Bläckhjärta"? Den är bland det bästa jag läst. Läs den och berätta vad du själv tycker.

Evelina 8år

 

Evelina har just flyttat "hem" till Sverige efter några år utomlands.

Ninos tips: 

Oj, va häftigt! Var det kul? Du kan läsa boken "Farmors pangkakor" som faktiskt handlar om en kille som flyttar med sin familj till Saudi Arabien och saknar sin farmors pannkakor och farmor vill gärna göra honom glad. Sen, när du börjar trean kan du läsa "Den hemliga trädgården".

Samira 15år

 

Samira längtar efter att bryta sig loss från familjen. En äkta romantiker och dagdrömmare.

Ninos tips: 

Samira, har du utländsk bakgrund? Du ska läsa "10 saker jag hatar med mig själv" skriven av Randa Abdel-Fattah. Det handlar om Jamilah som i skolan är känd som Jamie. Hon försöker anpassa sig så pass mycket i skolan att hon blir en annan person. Det är inte lätt och frågan är hur mycket hon pallar innan hon och allt omkring henne rasar. Jag gillade den mycket. 

Sebastian 8år

 

Sebastian gillar att cykla och sporta men trivs inte hemma där det är stökigt/rörigt med många syskon.

Ninos tips: 

Sebastian, syskon är skit i början men blir roliga sen. Jag lovar. Men okej, vad sägs om att läsa "En ettas dagbok"? Den är helrolig.

Teo 6år

 

Teo älskar djur, speciellt fåglar och djur i vatten.

Ninos tips: 

Kan du läsa själv, Teo? Vill du veta fakta om djur eller bara sagor? Är du ute efter fakta kan vi hitta en Rut & Knutbok. De är bra och roliga.

 


Det har varit ett intressant samtal som fått mig att helt omvärdera min syn på biblioteket som arbetsplats. Jag har också kommit att förstå att läsupplevelsen med en bok inte alltid behöver komma automatiskt utan kan behöva lite hjälp. T.ex av en så engagerande och påläst person som Nino.

Tack Nino och jag hoppas få se dig ta emot utmärkelsen "Årets Skolbibliotekarie" senare i år!

Nino Dawod 

Familj: Dotter 4,5 år samt mamma, pappa och 2 yngre systrar

Född och uppvuxen:
Född i Stockholm och uppvuxen i Jönköping

Pluggat:
Jag har en kandidatexamen inom Bibliotek- och Informationsvetenskap. Utöver det har jag läst litteraturvetenskap, Socialpsykologi och Lärcentrautveckling.

Favoritmat:
Flygande Jakob, min dotters häxsoppa (grön ärtsoppa)

Resmål: Florens, Italien - jag drömmer om Florens varje sommar

På nattygsbordet: 5 stycken vampyrböcker av Darren Shan (rekommenderas!), dagbok, bild på dottern, några ljus och ett kors

Motto: Stå på dig, annars gör någon annan det!



Skrivet av: Mia Althoff
Född 1972, bor i villa med man och tre barn; Filippa -00, Felix -02 och Fredrika -07. Jag jobbar med webbutveckling på Mainloop och driver barnsidan.se på fritiden.


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttio med siffror i fältet här


Nino Dawod 

Familj: Dotter 4,5 år samt mamma, pappa och 2 yngre systrar

Född och uppvuxen:
Född i Stockholm och uppvuxen i Jönköping

Pluggat:
Jag har en kandidatexamen inom Bibliotek- och Informationsvetenskap. Utöver det har jag läst litteraturvetenskap, Socialpsykologi och Lärcentrautveckling.

Favoritmat:
Flygande Jakob, min dotters häxsoppa (grön ärtsoppa)

Resmål: Florens, Italien - jag drömmer om Florens varje sommar

På nattygsbordet: 5 stycken vampyrböcker av Darren Shan (rekommenderas!), dagbok, bild på dottern, några ljus och ett kors

Motto: Stå på dig, annars gör någon annan det!




Ännu mer i 'Intervju'
» Mattias Lönnebo om rollspel nya boken Dryader och Demoner
» Siri Pettersen berättar om nya boken Bubblan och avslöjar nyhet om en ny fantasyserie!
» Matteos allergi blev en bok
» Stina Brandin om sin nya bok med interaktiva frågor
» Modern musik och roliga videos som boostar barnen med kunskap
» Petra och Johanna guidar barn och föräldrar i sociala medie-landskapet
» Möt Matpiraten Jannicé
» Anna skrev en barnbok om att ha ADHD
» Malin Wollin om nya boken 'Till min dotter'
» Martin startade Team Addison
» Tre år för att få diagnos
» För att alla barn är uni(ka)
» Drabbad av en förälders värsta mardröm - det blev bra ändå
» Intervju med Markus från Learning Lemmings
» Den filmälskande författaren
» "Yoga och bra mat räddade mig när det var som värst"
» Husmorsan Anette
» Melvins mamma Anna
» Apptestaren Daniel
» Flaskmata ditt barn

Böcker om vänta, föda och ha barn


Malin Alfvén & Louise Hallin: Föräldrars frågor om barn 0-5 år : mat, sömn, beteende, relationer & utveckling


Isabella Löwengrip Spångberg: Babyboost! - ett plus ett blir tre


Anna Kreutz Wirfelt: Små barns utveckling : känslomässig, motorisk och social utveckling hos barn 0-4 år


Magnus Reithner: Grattis, du ska bli pappa