Barnsidan - Alla pratar om språkutveckling - men vad är det?
Meny

Intervju > Alla pratar om språkutveckling - men vad är det?

Alla pratar om språkutveckling - men vad är det?

Publicerad: 2020-01-24
I den här intervjun får vi träffa Elvira Ashby, logoped och författare på Hatten Förlag, som kan mycket om språkutveckling och delar med sig av olika tips för att stimulera den.

Hatten Förlags huslogoped Elvira Ashby

Språket är grunden till allt lärande - hela livet! Språk har en snöbollseffekt, ju mer man kan desto mer annat fastnar och snappar man upp. Med ett rikt språk ökar chanserna till ett rikare liv. De flesta ser nog på språkutveckling som något av en naturlig process som man inte styr så mycket över. Det bara händer. Som förälder tänker du kanske inte ens på det och vips så har barnet börjat prata.

Samtidigt är det ganska vanligt med språkliga svårigheter av olika slag så språkutveckling har blivit allt mer centralt. Det forskas på det, det skrivs om det i tidningar och inom förskola och skola har man ett tydligt uppdrag att jobba med språkutveckling och så klart även i barnlitteraturen.

Hej Elvira, tack för du vill ta dig tid att svara på lite intervjufrågor!

När börjar ett barn utveckla sitt språk?

Faktiskt redan innan de fötts. Det finns studier som visar att de ligger och lyssnar på oss inifrån magen, häftigt eller hur? Men sedan är språkutvecklingen en lång process, och de första tydliga orden barnen säger själv brukar inte komma förrän runt ett års ålder.

Hur tidigt kan man egentligen börja kommunicera med barn?

Hur tidigt som helst om man ser kommunikation i ett vidare perspektiv. Redan i den första ögonkontakten med ett nyfött barn kommunicerar vi ju, och med beröring och gos. Om man är uppmärksam när man pratar med små bebisar kan man också se att de svarar på sitt sätt. Om jag säger ”vad söt du är” kanske de viftar lite med armarna eller svarar med ett ljud. De kanske inte förstår orden än, men de tränar på grunderna i samspel och kommunikation, och långt innan de första orden kommer kan ju det lilla barnet visa massor med kroppsspråk, gester och ljud.

Vad kan man som förälder göra för att uppmuntra sitt barn till att börja kommunicera?

Jättemycket! Generellt är det bra att ge barnet mycket tid och uppmärksamhet, och att vi läser av och svarar på allt vi ser att barnet kommunicerar med kroppen, gester och ljud. Ett annat tips är att vi vuxna tänker att vi ska vara så bra modeller som möjligt för barnet att härma, att vi också använder kroppen för att förtydliga och att vi pratar tydligt och sätter ord på sådant som barnen är intresserade av. Vi ska bada barnen i språk helt enkelt!

Själv tecknade jag också med mina barn när de var små. Det är ju ett sätt att strukturerat vara modell för barnen i hur de kan använda kroppen och händerna för att kommunicera innan de har ord för allt. Den som är nyfiken på det kan läsa mer på hemsidan www.teckna.se eller prova lite tecken som går att hitta t ex i barnböcker som de om Babblarna och Ajja&Bajja.



Många föräldrar får ju en känsla av att ”alla andras barn” minsann redan börjat säga några ord och börjat prata, när ska man på riktigt börja oroa sig för att ens barn ligger efter med språket?

När barn är små är spannet för vad som räknas som normal språkutveckling ganska brett, och det är lätt att oroa sig även om allt faktiskt rullar på som det ska, men samtidigt är språkliga svårigheter väldigt vanligt. Som logoped tänker jag så här, om man är orolig ska man prata med sin BVC-sköterska och om det finns frågetecken kvar efter det kan man be om en remiss till logoped. Ett logopedbesök är inte så dramatiskt. Då slipper man gå ensam med sin oro och får råd kring språkstimulans så att man vet att man gör allt för att stötta barnet. Språkstimulans är ju dessutom något som är bra för alla barn så det skadar aldrig.

Bland de lite större barnen är det ju många föräldrar som är bekymrade för att barnet t ex läspar eller inte kan säga vissa bokstäver som ”R”, vad har du för tips till dessa föräldrar?

Vissa språkljud, som s- och r-ljudet, kommer normalt senare än andra i språkutvecklingen, och det är ofta de här ljuden som barn kan fastna lite på. Ett generellt tips då är att vi inte ska vara så rädda för att leka med ljudet. Kan barnet få till ett r-ljud när vi brummar som en raketmotor till exempel? Om det går så kan vi se om barnet kan få in ljudet i olika ord som börjar på r också. När man tränar uttal på detta sätt är det ofta fiffigt att smyga in det medan man gör något annat roligt som att spela spel eller läsa böcker. Mina barnböcker i serien Snicksnacksnoken är skrivna just för att man lätt ska kunna träna uttal samtidigt som man läser.

För r-ljudet finns till exempel ”Rulle och raketen” där vi får följa med Rulle på ett äventyr i rymden och genom att jag lockar barnen att härma och fylla i ord kan det bli hur mycket träning som helst fast det för barnet bara känns som vanlig mysig bokläsning.

Vilket är ditt bästa generella tips för att få sitt barn nyfiket på språket och kommunikation samt hur man bäst kan ge sitt barn ett bra ordförråd?

Läs böcker! Studier visar att barn som blir lästa för har större ordförråd än andra, och i böcker finns det ju också jättemycket spännande att sitta och prata om. Är det något specifikt som barnen har svårt med så går det nästan alltid att hitta en bok som passar för att jobba med just det också. På olika håll i landet har bibliotekarier och logopeder satt ihop boktips-listor som man kan titta i för att hitta böcker som passar extra bra. Länkar till det, och fler tips på hur vi kan stötta barnens språkutveckling går att hitta via ”Logopeden tipsar” på www.hattenforlag.se.

Vad är språkutvecking?

Språkutveckling är den process där barn lär sig kommunicera med sin omgivning på sitt modersmål.

Länktips från Elvira Ashby och Hatten Förlag

www.teckna.se

www.hattenforlag.se


Skrivet av:  

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook