Barnsidan - Foglossning - ofarligt och övergående
Meny

Graviditet > Foglossning - ofarligt och övergående

Foglossning - ofarligt och övergående

Publicerad: 2020-06-10
För att förbereda kroppen för bebisens passage genom bäckenet töjs och mjukas leder upp. Det är en helt naturlig och nödvändig process, men kan vara jobbig och smärtsam för vissa kvinnor. Här får du veta mer om orsakerna till foglossning och vad du kan göra i förebyggande syfte och för att lindra besvären och smärtorna.

En del gravida känner knappt av det och en del får så ont att de får svårt att gå och kan behöva sjukskriva sig från arbete. För de flesta som får ont börjar besvären oftast i mitten av graviditeten, enligt Trygg-Hansa är det vanligt att besvären debuterar vecka 28 - men de kan komma tidigare eller senare. Hur ont det gör är olika för olika personer och smärtan kan variera från dag till dag.

Hur känns foglossning?

Besvären kan innebära att du får en molande och huggande smärta i nedre delen av ryggen, ont ner över skinkorna och ibland strålar smärtan ner mot ljumskar och bak på låren. Man kan även få ont över blygdbenet och plötsligt kan det kännas som benet låser sig och gör det svårt att gå. Man kan också känna att det är svårt att lyfta saker och böja sig i sidled och framåt.

Man kan få besvär eller känna de de förvärras när man suttit och lekt med ett barn på golvet, när man gått i trappor eller varit mycket aktiv under en dag. Oftast förvärras besvären under dagen och är värst på kvällen.

Vad beror besvären på?

Hormonet relaxin mjukar upp bäckenets leder och gör bäckenet mer rörligt för att kunna släppa igenom barnet så det kan födas vaginalt. Det är inte uppmjukningsprocessen i sig som ger smärtan utan att bäckenets minskade stabilitet ger upphov till belastning som kan orsaka spänningar i muskler och smärta i ledbanden - det är detta som kallas foglossning (symfyseolys). I kombination med att magmusklerna töjs ut i takt med att bebisen växer och kroppshållningen förändras så ökar belastningen varför foglossningsbesvär ofta blir värre längre in i graviditeten.

Alla gravida får inte foglossning, det beror på att de omedvetet klarar av att aktivera de djupa musklerna i magen och ryggen vilket kompenserar uppmjukningen av bäckenlederna. När de djupa musklerna inte kan aktiveras så kommer andra ytligare muskler att användas för att stabilisera bäckenet och detta leder till spänningar och smärta.

Träning kan hjälpa

Varför det är olika vet man inte, men med hjälp av träning går det att lära kroppen att arbeta med rätt muskler. Via barnmorska på mödravårdscentral kan gravida med svåra foglossningsbesvär få kontakt med en fysioterapeut.

Läs Lina Björkskogs blogg om foglossning och bra övningar

Förebygga smärta

Fortsätt träna och vara aktiv – total vila kommer inte minska besvären. Rör dig så mycket du kan utan att det gör börjar göra ont. Ta det lugnt, var aktiv kortare stunder i ett långsamt tempo. Variera din kroppställning ofta och försök få in små avbrott där du aktiverar kroppen.

Det är bra att träna både ryggmuskler, magmuskler och bäckenbotten. Musklerna kan stödja och avlasta bäckenet. Att vara träna och röra på sig ökar blodcirkulationen till ryggen, vilket kan lindra smärtan.

Undvik att lyfta tungt, och belasta inte kroppen i ytterlägen som t.ex. när du puttar en tung barnvagn, dammsuger eller drar en kundvagn full med varor. Tänk att du med hjälp av kroppen ska hålla en så rak och samlad linje som möjligt. Stå stadigt i bra skor, gå med korta steg, ta hissen istället för trapporna, sitt inte med benen i kors, sätt dig ner när du ska knyta skorna så du inte behöver böja ryggen.

När du ska ur sängen kan det vara enklast att rulla på sidan, föra benen över sängkanten och resa sig med hjälp av den övre armen. Det minskar belastningen på ryggen och bäckenet. Här är ett videoklipp som visar detta.

Tips för att lindra smärtan

För att hålla ryggen rak så se till att ha ordentligt stöd i svanken när du sitter ner - använd gärna en kudde bakom ryggen om du ska sitta ner en längre stund.

Använd bekväma och stabila skor så belastningen av kroppstyngden kommer rakt över hålfoten. Det hjälper till att hålla "linjen" och minskar belastningen på fötterna som också får ta mycket extra belastning under graviditeten.

Be om en försiktig massage ryggslut och de onda ställena, massage kan hjälpa musklerna att släppa på spänningarna. Alternera eller komplettera med varm dusch eller ett skönt avslappnande bad.

Yttre kompression av bäckenet kan (tillfälligt) ta bort smärtan, då det trycker ihop och stabiliserar bäckenet. Det finns speciella bälten som kan användas för att minska smärta vid foglossning och artros. Man kan också be sin partner eller en vän att göra en form av höftkompression som också kan användas under förlossningen. Detta är något som förespråkas av många doulor och är en ofarlig metod att mildra och ta bort bäckensmärta.

Se denna youtube-video för en demonstration av s.k "double hip squeeze".



Rehabgrossisten har flera gravidbälten och gördlar särskilt anpassade för foglossning och hjälper till att stabilisera bäckenet och ge stöd åt höfter, bäcken och ländrygg.

Coolstuff säljer Zenkurus produkter som kan förbättra vardagen och sömnen för gravida med besvär från bäcken och rygg.

Foglossning - ofarligt och övergående

Foglossning är jobbigt och kan drabba vissa väldigt hårt. Forskning från Sahlgrenska visar att tre av tio gravida lider av foglossning och att den begränsar hela vardagslivet och påverkar relationer negativt. Många känner också tvekan inför framtida graviditeter för att foglossningen påverkat graviditeten och livet så negativt.

Vad som dock är bra att veta och tänka på är att det är en naturlig process och inget farligt för dig eller barnet och kommer inte påverka förlossningen. Oftast går besvären över snart efter förlossningen.

Källor och länkar för vidare läsning och fördjupning

1177 - Vårdguiden

Trygg-Hansa

Babyhjälp.se


Skrivet av: Mia Althoff
Född 1972, bor i villa med man och tre barn; Filippa -00, Felix -02 och Fredrika -07. Jag jobbar med webbutveckling på Mainloop och driver barnsidan.se på fritiden.


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiotvå med siffror i fältet här



Se även:
Knip för bättre hälsa och sexliv

Ännu mer i 'Graviditet'
» Foglossning - ofarligt och övergående
» Coronavirus och graviditet
» Blodbrist under graviditeten
» Ny app om graviditet lanserad - använder data från över 1 miljon graviditeter
» För tidigt födda har större risk för KOL
» Var tionde gravid upplever psykisk ohälsa
» Gravida med typ 1-diabetes och högt blodsocker har ökad risk att föda för tidigt
» Näringsbrist hos gravida hotar både kvinnans och barnets hälsa
» Socialstyrelsen har utrett riskerna för dödfödsel
» Alkoholmissbruk ökar risken för våld mot gravida
» Viktigt med uppföljning efter graviditetsdiabetes
» Barns språkutveckling kan kopplas till mammans exponering av ftalater under tidig graviditet
» Många med reumatisk sjukdom vågar inte bli gravida
» Ny vårdform för graviditet och förlossning testas i Stockholm
» Diet och livsstilsråd hjälper gravida behålla vikten
» Ökad chans till lyckad IVF om 18-20 ägg plockas ut
» Ny podd om barnlöshet - "Jag vill ha barn"
» Sömnbrist hos gravida kvinnor kan öka risken för graviditetsdiabetes
» Astma ökar risken för komplikationer vid graviditet och förlossning
» Forskare har identifierat generna som styr graviditetslängd

Böcker om vänta, föda och ha barn


Manne Forsberg: Pappalogi - handbok för pappor från produktionssex till vab


Daniel Möllberg: Pappadagar i Råttans år


Sofia Falk & Therese Krupa Syllner: Det är inte du, det är dom - en peppbok för föräldrar


Eriksson, Fjellvang o Ulfsdottir: Förlossningshandboken