Barnsidan - 2-4 år
Meny

2-4 år

Publicerad: 2003-06-24
Läs mer om den normala utvecklingen hos barn, i detta avsnitt 2 till 4 åringen.

2-4 år

De motoriska färdigheterna från barnets två första år förfinas och vidareutvecklas, t.ex lär sig barnet springa och hoppa. Det lär sig duka och bädda, sortera tvätt och dela med sig av godiset.

2-3 år

Någon gång mellan 2 och tre år lär sig barnet att springa, dvs förflytta sig snabbt och utan att alltid ha en fot i underlaget. Innan dess har barnet mer rusat snabbt, men alltid haft en fot i golvet/marken. Konsten att hoppa är svår, det krävs både koordination och muskler.


Det är lättare att hoppa nedåt än uppåt. Ofta dröjer det upp till skolåldern innan barnet kan hoppa jämfota riktigt bra. I den här åldern är det oftast inga problem att hoppa ned från en trottoarkant.

Att ta emot en kastad boll går inte när man bara är två år gammal. Barnet kanske sträcker upp armarna mot bollen, men kan ännu ej följa bollen med blicken. Många barn blundar dessutom när det sträcker upp armarna mot bollen för att fånga den. Först när bollen landat öppnar barnet ögonen och då tar barnet upp bollen med båda händerna och omfamnar den. Barn i den här åldern kan lära sig att sparka på en boll, men det dröjer upp till 6 års ålder innan rörelsen är fulländad.

2-2½år

Hoppar
Står på ett ben
Går på tå
Går baklänges
Går i trappor med ett ben på varje steg.

Tvååringen springer hellre än hon går. Barnet är nöjt med livet och "kan själv" och vet ofta vad hon vill. Barnet är mycket noggrannt och omsorgsfullt, låter sig inte stressas. Minnet är utmärkt men inte alltid så långt. Barnet börjar gilla och intressera sig för färg och form. Språket utvecklas i lavinfart. En första känsla för mitt och ditt uppstår och det kan bli svårt och konfliktfyllt att låna ut saker.

2½-3 år

Kan sätta klossar på varandra
Kan duka och bädda

Många barn kommer nu in i den berömda trotsåldern, men det behöver inte bli så farligt som vännerna eller släkten berättat. Barnets vilja bryter nu fram ordentligt men hur det tar sig uttryck beror på barnet och barnets omgivning. Barnet går också igenom många stora känslomässiga stormar. Han upplever som både stor och mycket liten på samma gång.

Rollekar börjar bli roliga, barnet dukar för nallarna, kammar dockorna, bäddar och bär. Lagar mat och bjuder på te.

3-4 år

Kan cykla trehjuling
Kan skruva av flasklock
Kan duka
Kan sortera tvätt
Ge en godisbit/kaka till varje barn
Kan (nästan) ta emot en boll

Treåringen är oftast en nöjd person. När man hunnit bli tre har personligheten blivit det som styr utvecklingen, inte någon tabell eller annan måttstock. Det mesta som påminner om barnets bebistid är borta, bortsett från kanske nappen, blöjan eller snuttefilten.

De flesta treåringar har kommit över alla problem med att äta själv, sova gott. kissa och bajsa. Många är helt utan blöja, men många har den kvar på natten (oftast för föräldrarnas skull :). Att barn är olika börjar nu märkas alltmer tydligt. Den ena treåringen kan läsa och tycker om att skriva sitt namn medan den andra gillar att rusa runt och hoppa som en häst eller klättra som en spindel.

Treåringen älskar sina föräldrar reservationslöst, tycker om kompisar och kan leka tillsammans med andra barn, oftast i rollekar. Skillnaderna mellan pojkar och flickor börjar märkas tydligt. De allra flesta personlighetsdragen framträder tydligt nu och redan nu kan man se om det är en liten nattuggla, samlare, slarver eller professor man har i sitt hem.

Treåringen kan vara rädd för spöken, ormar och hemska varelser, men är samtidigt upptagen av att utforska det som är läskigt. Låtsaskompisar är inte ovanliga.

Barnet älskar sånger, ramsor och ord. Hon är lyhörd och snapar upp allt det hör och ser. Hon frågar och förväntar sig svar, favoritfraserna är "varför då?", "vad är det?" eller "vad står det där?". Treåringen behärskar begrepp som "då", "sen" och "nu", men allt som skett förut är "igår" och all framtid är "imorgon".

Barnet funderar mycket över orsak och verkan, men det blir inte alltid som han tänkt sig. Man kan och bör förbereda händelser genom att berätta om dem.

4år

Barnet kan nu prata och göra något annat samtidigt. Livet leker för det mesta, men tvivlet har börjat gro. En fyraåringen har dagar då hon inser att hon faktiskt inte är störst bäst och vackrast på hela jorden. Såna dagar är jobbiga för barnet, men de bra dagarna när hon vet allt och är stor är ändå fler. Fantasin är mycket livlig och rädsla för mörker är mycket vanlig.

Till denna ålder hör också en ny typ av klängighet. Treåringen som var kaxig och glatt vinkade hejdå har blivit en fyraåring som börjar gråta när mamma eller pappa går. Barnet kan böna och be hjärtskärande om att de ska stanna.

Barnet utforskar könsrollerna. Svärd, pistoler och monstermasker är vanliga "pojkattribut" medan flickorna klär sig till prinsessor och vill sminka sig och fixa håret. Det går över och det är varken monster eller prinsessor som finns där under alla attributen.

Fyraåringen är nyfiken och frågar om allt. "Varför då?" har fått en ny innebörd - barnet vill verkligen veta nu. Samvetet kommer smygande och en fyraåring kan vara sträng både mot sig själv och andra. Att tvinga barnet till att haspla ur sig "förlåt" innan dess är alltså inte nödvändigt eller ens meningsfullt.

Att berätta om allt hon ser och upplever är viktigt och nödvändigt för barnet. Frågor om liv och död kommer upp och barnet kan sitta och tyst fundera länge över saker.

Räkneord är intressanta och barnet lär sig även årstiderna och kan stolt berätta när det fyller år.

Tillbaka till artikeln


Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.

         



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiofem med siffror i fältet här

Tidigare kommentarer/betyg
Josefin (2018-06-20 19:00)
Betyg: 5
Saklig och bra.
Soleil (2018-03-24 08:06)
Lägger till diskussionen om könsroller: att normalisera lek med vapen känns också lite tråkigt. På vårt dagis är det inte tillåtet med pistollekar och vi försöker implementera samma hemma - våld är aldrig ok, inte ens låtsasvåld.
Barnsidan (2016-01-14 22:31)
Hej alla ni som kommenterar den här gamla artikeln. Den ingår i en annan artikel där källan till texten finns angiven. Det är den här boken som ligger till grund för innehållet http://www.bokus.com/bok/9789163817441/handbok-om-barn-4-aldrar-och-utveckling/

Det står att barnet i fyraårsåldern "utforskar könsrollerna" och jag vill hävda att det gör barn "av sig själva"- det är en del av en naturlig utveckling att utforska både sin kropp och hur andra "gör kön". Men det är ju helt sant är ju att det är omgivningen (ffa föräldrarna) som visar vilka könsroller som finns och jag tycker det är viktigt att visa barnet så många som möjligt och gärna också hjälpa barnet att utmana normer och föreställningar om vad flickor resp pojkar "bör" göra eller vara.

Jag ska se till om jag kan omarbeta texten lite så den känns mer modern. Tack för ni läser och påpekar när saker behöver fräschas till.
Emelie (2016-01-14 20:41)
Betyg: 1
vilka tydliga skillnader märks mellan pojkar och flickor i treårsåldern? är det inte lite förlegat att hävda tydliga skillnader mellan könen och framförallt bland småbarn? jag skulle säga, som många nutida forskare, att könet är en social konstruktion. Märks det så tydliga skillnader mellan könen som du talar om är det endast för att föräldrar och samhället fostrat så. barna själva gör inte skillnad. omodernt och inskränk!
Jenny (2015-12-18 21:53)
Betyg: 3
Jag tycker det var intressant att läsa men håller kanske inte helt med. Mina tvåårigar (tvillingar) älskar allt med bollar och kan efter första försöket fånga en kastad boll.
Samt att säga förlåt gör dom.spontant om man gjort den andra illa. Att.dom redan kan alla färger samt kan räkna till tolv kanske nu gör att dom låter som genier enligt denna artikel. Jag har absolut inte "lärt" dom det här utan helt enkelt bara inte undanhållt det. Jag tror alltså att om man bara pratar och leker och provar mer med sina små så kan dom oftast mycket mer än vad vi tror.
(2013-01-17 13:22)
Hej! Jag undrar vad du baserar det här med könsrollerna på? Är det något som ligger "naturligt" i oss människor eller är det hur tjejer/killar framställs? Som tex i sagor där tjejerna är prinsessor och killarna räddaren med svärd, om barn matas med de intrycken så kanske det är därför, eller tror du att det ändå blir så att tjejer provar att vara prinsessor? Jag är nyfiken då min son fyller 4 i sommar!
Therese Fernsten (2004-01-22 21:04)
Betyg: 4
suzana guljas (2004-01-05 20:14)
Betyg: 3


Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook