Barnsidan - Vad är jag för en människa egentligen?
Meny

Runda arkivet > Krönika > Vad är jag för en människa egentligen?

Vad är jag för en människa egentligen?

Publicerad: 2004-11-10
Utsätter jag mina barn för risken att mobbas och förväntar jag mig för mycket av "jämställda Sverige"?
Det här är lite av vad jag tror på, det är inga konstigheter, säkert helt PK. Men ändå tycker folk att jag är ett ufo som frågar efter jämställdhetplanen och låter min son gå utanför huset med tofs på huvudet.

Jag tror att pojkar och flickor är lika och ska behandlas och tilltalas lika. Det kan finnas biologiska skillnader mellan pojkars och flickors kapacitet, förmågor och intressen. Men skillnaden mellan olika individer kommer alltid vara större. Därför är det inte mer intressant att gruppera barn efter kön än att gruppera dem efter deras hårfärg eller skostorlek. Barn ska få utvecklas i sin egen takt och få möjlighet att utforska sina intressen, det är en av andemeningarna i läroplanen för förskolan. Kan barn göra det när det i studie efter studie visas hur pojkar får mer utrymme och inte förväntas kunna ta ett "nej" lika självklart som en flicka? Där flickor i grupper större än 2 förväntas bli taskiga mot varandra och "spela ut varandra"? Får flickor möjlighet att utforska sina intressen när förväntas axla rollen av minimamma åt de vilda pojkarna?

Jag vill veta hur förskolan ser på jämställdhet, utan att få höra att flickorna visst leker med bilar och pojkarna är i dockvrån. Jämställdhet handlar om så mycket mer än att byta leksaker med varandra.

Jag blir upprörd när mina barn uppfattas olika trots att de visar samma beteende och intressen. När min son sitter och pysslar får han höra att han och grabbarna borde ut och lira boll medan min dotter uppmuntras göra fler fina teckningar. Är det då konstigt att pojkar "är" mer fysiska och tävlingsinriktade medan tjejer är lugna och empatiska. Båda mina barn har på småbarns vis lekt med pinnar, tolkningen av sonens pinnlek är att han har den som pangare eller för att fäktas med. Dotterns användsningsområde för pinnen antas vara att laga geggamoja... Är det konstigt att flickor och pojkar "är" så olika?

Jag blir nedslagen när jag, 4 år efter millenieskiftet, får höra jämnåriga i dialoger som denna

(f= förälder, p=förskolepersonal)

f1: Hur ser er jämställdhetsplan ut?
p1: Vi har ingen.
f2: Är det inte liiite överdrivet att prata om jämställdhet, barnen är ju små...
f1: Kanske bra att börja då. När de är små och oförstörda?
f3: Det finns ju studier som visar att personal i förskolan behandlar flickor och pojkar olika. Omedvetet såklart.
f1: Man har ju hört mycket om den där förskolan i Gävle... Björntomten som har en pedagogik som ska främja en mer jämställd syn på flickor och pojkar.
p2: Jag tror säkert att vi omedvetet behandlar barn olika...
f4: Men pojkar och flickor är ju olika..?

---ridå---


Jag vill skrika högt när min dotter säger att det finns "tjejfärger" och "killfärger". Jag förfasas när jag på barnkalasmaskerad möts av ett gäng pysslande disneyprinsessor och ett gäng vilda sjörövare. Inte för vare sig pysslet eller de vilda lekarna, utan för att det uteslutande är flickor som pysslar och uteslutande pojkar som leker vilt.

Jag blir skitförbannad när leksaksaffärens utbud är könsindelat redan från småbarnsåren. Tjejernas hyllor är rosa och fyllda med dockattiraljer, strykjärn och barbiesar. Det finns också några hyllor med pyssel, tjejer sitter ju stilla mer än killar... På pojkarnas svarta och tuffa hyllor står actiongubbar, spindelmän och dinosaurer. Några pysselhyllor finns inte, om inte krigsspel räknas som pyssel (de sitter ju stilla då i alla fall).

Jag klär gärna min dotter i armébyxor om hon vill det, och sonen får med glädje gå i en rosa och rödrandig mössa till förskolan. Och jag blir lika nedslagen varje gång dottern kommer hem från förskolan och säger att hon aldrig mer vill ha armébyxorna på sig - för det är "killbyxor". Jag blir bedrövad när mina barn ses som undantag - de är 2 respektive 4år och bryter tydligen konventioner redan.

Och vet ni vad, jag hatar reklam med rödkindade tyska hemmafruar som med utsträckta armar och ben visar hur lyckliga de blir av ett glänsande (städ)resultat. Och jag hatar att nakna tjejer ska sälja herrkalsonger. Jag tycker det är vidrigt att projekt som Flicka.org ens ska behöva startas. Borde det inte vara rätt självklart i en jämställd värld att budskap förmedlas utan unken sexism och diskriminering?

Jag kan hålla på i all evighet. Är det nån idé?

Aktivera dig!


Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.

         



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosju med siffror i fältet här

Tidigare kommentarer/betyg
Barnsidan (2004-11-15 11:49)
rebecca: tror inte du att det är lite svårare för gemene man/kvinna att se just DITT barns intresse utan att applicera könsrollstänk? Jag vet att du och jag har lika syn på det här, men hur är det med förskolan? grannar? mor & far-föräldrar, gäster som kommer med presenter och klappar?

Jag vet att JAG kan behandla mina barn jämställt, eller jag har åtminstone nån slags feeling, men jag litar inte blint på att andra gör det. Och även om barnen får grunden i sin fostran och syn på världen hemifrån så är förskola och sedermera skolan och kompisar minst lika formande. Och så länge det är så kommer jag tjoa efter jämställdhetsplaner :)
Rebecca L (2004-11-15 10:06)
En sak till: Igår boxades jag och dottern i luften på skoj, vi skrattade så vi grät, vi nuddade aldrig varanndra men kul var det... Sen är boxning kanske ngt många anser vara helt fel att göra med sina små, usch ja, men det var i luften och skoj fajt... och det jag vill säga är att det är inte roligare för killar än tjejer... (nu kommer väl dagis ringa och berätta att vår dotter slåss *hjälp*!)
Rebecca L (2004-11-15 10:03)
Och det är så svårt att diskutera detta.... Jag tycker att man ska se till individen och intressen just NU vill min dotter ha en rosa paljettklänning vid 4 års ålder FINE, det handlar inte om uppmuntran från oss. likaså sonen vill han ha svärd som 3 åring FINE (gillar inte vapen, men leka sjörövare är ok hos oss) ett intresse här och nu, men svärdet och sjörövarna kommer genom en önskan. Vår dotter älskar klänningar men de ska vara blåa inte rosa! Känner att där har vi lyckats få henne att vara sig själv, det är ingen annan på dagis som går runt i blåa klänningar, alla är rosa söta små kläder. Även Hannah har rosa i garderoben men de väljer hon aldrig sjäv. SÅ jag tror på att inte tänka så mkt på kön utan att ta deras intressen på allvar och bygga på det som är kul just nu. Jag svammlar kanske och är otydlig, hoppas ngn förstår. Även vår son klär ut sig lika mkt, han har lika ofta klänningar och leker mamma och går till dagis med tofs! Sen har han långt hår med :) Vår dotter åker hellre till dagis som spindelmannen idag, men för 3 månader sen var det enkom i kjol! Vår sn är den som har spisen i sitt rum, gemensamt leker de med briotåg och alla små gubbar i världen. Dockor är med i rollspel dem emellan men dottern leker aldrig med dockor ensam. Båda brottas och klättrar på ribbstegen, dansar lika gärna. Sonen leker själv med svärden och med sina byggargrejor. Dottern byter musik titt som tätt, annars är allt jämlikt tycker jag...
Barnsidan (2004-11-11 19:20)
man kan faktiskt se de rådande normerna och vad man som tjej respektive kille "ska" och "får" göra som ett slags tvång. Omedvetet, tvingar normerna in oss i roller som är rätt inskränkande. Men visst, man ska aldrig medvetet tvinga någon att mot sin vilja göra något bara för sakens skull. Och med det inte heller sagt att samhället i stort blir jämställt den dagen pojkar leker med dockor och flickor med bilar - det handlar om mycket större strukturer än leksaker och färger på kläder - det är egentligen bara uttryck (resultat) av normernas styrning. *svamlar*

Kul att min artikel fick igång lite tankar i alla fall. Tack!
Annica Bark (2004-11-11 14:09)
Jenny: Precis, de ska få leka med det de vill oavsett vad det är och oavsett vilket kön de har. :D
Inget tvång inget förbud. :D
Jenny Borgström (2004-11-11 13:16)
Annika; jag håller med dig. Jag skulle aldrig tvinga mina barn till att göra något de inte vill, inte heller bör dagispersoneln tvinga dem till detta. Men det finns dagispersonal som inte tycker att pojkar bör leka i "dockhörnan" och att flickor som springer och hoppar omkring och pratar mycket är "jobbiga" medans killar som gör detsamma är "helt normala pojkar"... trist tycker jag... Min dotter har nästan aldrig brytt sig om varken dockor eller bilar, hennes favoritgrejor är pussel, spel och böcker. Sonen skulle aldrig leka med en docka men använder istället sina gosedjur för att träna sina vårdande egenskaper, men tala inte om det för honom! ;)
Annica Bark (2004-11-11 11:36)
Jenny: Här springer våra killar omkring med tottar i håret och syrrans klänningar på sig, men som sagt vi talar inte om för dom vad de ska göra, ha på sig mm, tycker det ska komma naturligt. Tvång/förbud gillar inte jag. Har en kompis vars son är rent förtvivlad på dagis, han tvingas ett antal gånger i veckan att leka tjejlekar/med tjejleksaker och flickorna SKA leka killekar/med killeksaker, då har det gått för långt tycker jag. Det är det jag är rädd för att det ska bli överallt att barnen tvingas till sånt bara för att vi föräldrar vill ha ett jämställt samhälle, barnen ska inte tvingas till det inte i så stor utsträckning så de mår dåligt av att gå till dagis.
Jenny Borgström (2004-11-11 11:29)
Annika; det är inte fel att flickor vill leka med rosa prinsessaker, felet är att om en POJKE vill göra det; då anses det konstigt! Armébyxor, bilbana eller Barbie, det kvittar kanske, MEN låt barnen välja själva, oavsett vilket kön de är...
Annica Bark (2004-11-11 08:38)
Mina barn får själv välja vad de ska ha på sig, vad de ska leka för lekar och vad de ska leka med. Jag vill varken pracka dom på det ena eller det andra. Men jag (med risk för att få alla mot mig ;)) kan ibland tycka att det är lite väl hysteri med jämställdhet bland barn, vad är det för fel i att en tjej VILL ha rosa puttenuttiga kläder, vad är det för fel att killar vill ha vertygslådor och snickarbyxor? Mina döttrar har aldrig varit mycket för puttenuttiga tjejsaker, min yngsta dotter har aldrig brytt sig om glitter och prinsessor, inte förrän nu när hon skulle fylla 5 år, då ville hon ha rosa glitterkläder och då helst med prinsessor på. Det enda hon fick i present var rosa kläder, väska och smycken, det var mycket glitter på kläderna och dottern bara älskar sina nya rosa kläder. Gjorde vi nu fel som gav henne detta? Skulle vi istället gett henne armébyxor, verktyg och bilbana? ;)
Sen håller jag med, varför ska en naken tjej sälja kallingar, flygplan, bilar, mm? Inte tusan säljer en naken kille smink, bindor och bh's.
Nä låt barnen leka med vad de vill oavsett en tjej vill leka Byggare Bob och en kille vill leka med Barbie, men jag hoppas inte man ska börja "tvinga" dom att leka med saker de inte vill.
Lingling A (2004-11-10 17:07)
Idé - jag vet faktiskt inte. Men om man inte försöker så har man inte försökt. Men2 då och då får man ta paus annars sliter man ut sig.
Undrar om inte det där med att dela upp i pojk- & flick-saker är en fas för att analysera världen? Jag hade den, men det gick över.
Problemet är ju de som inte växer ifrån den.
Insåg att jag hör till en minoritet på 6% idag, 94% av alla föräldrar kan enligt en spalt i dagens tidning inte tänka sig att ge sina söner "flicksaker", vad som nu menas med det - men jag är säker på att sonens alldeles egna dockskåp hamnar i det facket, tillsammans med dockorna han ärvt av mig och bäddsetet till gå-vagnen han fått av mormor ... men hur är det med en leksaksspis? Mästerkockar påstås ju vara män?
Jenny Borgström (2004-11-10 13:53)
Jag har nu blivit medlem i Femira! Kommer heller aldrig acceptera dessa könsindelningar, min son är också 4 år och pratar om "kill- och tjejfärger". När jag ber honom specifiera vilka som är vilka så "vet" han att rosa är för tjejer *suck* JAG har inte lärt honom detta!
Glömmer inte reklam för Wettexdukar; på en tjejträff ägnade man sig åt att tävla med diskdukar! Mm, preciiis vad jag och min vänner brukar ägna oss åt *himlar med ögonen*


Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook