Barnsidan - Uppdrag: Familj

Recension > Uppdrag: Familj

Uppdrag: Familj

Publicerad: 2005-08-02
Den tredje i raden berättelser från den nya generationens föräldrar.

Samma gäng som står bakom succén Uppdrag: Mamma gör nu en ny bok enligt samma form. Barnen blir större, får syskon, börjar i förskolan och skolan. Föräldrar som älskar, bråkar, lever ihop, lever isär och lever i nya familjekonstellationer. Yrkeslivet återkommer och pockar på och vardagen är över oss. Boken består av ett antal olika avsnitt (t.ex om att vara vuxen, om föräldraledighet, skiljsmässa, stress, jämställdhet, styvfamilj) skrivna av olika skribenter, flera av dem skriver även i Uppdrag: Mamma och Uppdrag: Pappa. De egna avsnitten blandas sen upp med utdrag från epostkonversation som författarna haft.

Bitvis är den här boken briljant, speciellt bra tycker jag om Ciléne Andréhns, Emma Hambergs och Jonas Asks bidrag, för att inte tala om Martina Haags tänkvärda hyllning till mannen och äktenskapet. Men mycket faller rätt platt. Jag är rätt säker på att flera av texterna inte skulle ha platsat om det inte vore så att skribenten är "någon".

Det är en angelägen bok som har som ambition att spegla samtiden och de problem, glädjeämnen och politiska dagordning vi föräldrar av idag ställs inför och funderar kring. Det är en riktig igenkänningsbok, där jag tror de flesta föräldrar idag har en eller flera berättelser att känna igen sig i. Några avsnitt slår an en politisk ton, t.ex Lotten Sunnas "Spelets regler" och i viss mån även Malin Mendel Enks "Om att vara jämställda efter man fått barn". Men de flesta är personliga iaktagelser och berättelser, och vissa tycker jag helt saknar budskap.

Men summasumarum ger jag ändå den här boken tummen upp. Den är klart läsvärd och lätt att plöja på ett par kvällar!

« skriv talet sextiotvå med siffror i fältet här