Barnsidan - Underbara drömvärld

Recension > Underbara drömvärld

Underbara drömvärld

Publicerad: 2006-11-28
Science of Sleep är filmen som gör att man vill gå och lägga sig.

Det är inte alltid säkert att en film vare sig bör eller ska förklaras. Ibland räcker det att bara få njuta av ett fantastiskt bildspråk, genialiskt skådespeleri och en berättelse som lever sitt eget liv. Filmen Science of Sleep ska njutas, inte förstås.

För manus och regi står Michel Gondry, mest känd för filmen Eternal Sunshine of the Spotless Mind med Jim Carrey och Kate Winslet i huvudrollerna. Då undersökte han minnets funktioner och betydelse för oss. Den här gången är det dröm-världen som utforskas på ett lika sanslöst och utflippat sätt.

I Science of Sleep blir huvudrollsinnehavaren Stéphane (Gael García Bernal) visserligen förälskad i grannen Stéphanie (Charlotte Gainsbourg), men filmen är verkligen ingen vanlig kärlekshistoria. Den blir snarare en bisak. Det som istället gör filmen magisk är Stéphanes förhållande till sina egna och andras drömmar. Han har, som hans mamma konstaterar när han är liten, svårt att se gränsen mellan dröm och verklighet. Han lever hela tiden däremellan och det gör honom till en mycket speciell ung man (eller ska man säga pojke?), fantastiskt gestaltad av García Bernal (Amores perros 2000, La Mala educación 2004).

I drömmens värld blandas bokstavligen, tankar och gamla hågkomster från barndomen med minnen från dagen som just gått. I en kastrull i Stéphanes drömkök kokas intrycken samman till ett nattligt äventyr. Duke Ellington blir ankan Duck Ellington, cellofan blir vågor, luft blir vatten och hus blir vacklande kartongkulisser. Personer från omgivningen seglar in och ut och obegripligheter samsas med skrämmande realism, helt i enighet med våra drömmars ogripbara logik. Man vill inte därifrån, precis som Stéphane vill man bara kliva vidare i denna parallella verklighet som både oroar och roar.

Bildspråket i Science of Sleep sprakar av färg och uppfinnings-rikedom. Humorn är subtil och alla skådespelarinsatser utmärkta och lagom avvägda. Guy, mellanchefen på Stéphanes urtrista jobb, spelas av fransmannen Alain Chabat (I andras ögon) och det var länge sedan jag skrattade så hjärtligt åt någon på duken. Karaktären är fullkomligt osannolik och en person helt utan hämningar.

Stéphane är osäker och självständig på samma gång. En klok man som inte kan låta bli att styras av sina drömmar och som har hela huvudet fullt av uppfinningar som bara väntar på att uppfinnas. När han möter grannen Stéphanie får han äntligen en tvillingsjäl att dela sina fantastiska projekt med. Men det är inte lätt att fullfölja något när man har svårt att skilja mellan vad som verkligen hänt och vad som är resultatet av intensiv fantasi.

Science of Sleep är rolig, vacker och stundtals ganska obegriplig. Men om man gillar att slippa förstå allt, gärna njuter av påhittiga bildlösningar och tror att världen skulle må bättre av lite extra tredimensionellt seende, då är detta en film man ska se.

Jag är såld från första bildrutan. Regissören Gondry önskar att biobesökarna ska känna sig engagerade av hans film. ”Jag vill att de ska traska hem och ta fram en sax och en kartong och börja skapa sin egen berättelse”, säger han.

Och det är inte utan att man faktiskt gör det.

Filmen har premiär fredagen 1 december.

Källa: pressmaterial SF Film och www.imdb.com