Barnsidan - Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta

Recension > Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta

Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta

Publicerad: 2004-08-22
Härligt härligt och inte ett dugg farligt.

Noah (Ryan Gosling) och Allie (Rachel McAdams) träffas och upplever tillsammans en stormig och romantisk sommar i en av den amerikanska Ssderns kuststäder. Allie är den rika flickan från staden och Noah den fattige, kroppsarbetande lantisen. Kärleken är stor men omständigheterna svåra, Allies föräldrar misstycker förstås. Hösten kommer och Allie skickas iväg till skola i New York, långt från Seabrook och sin stora kärlek. Noah skriver brev varje dag, men efter ett års brevskrivande utan svar ger han upp och tar värvning i andra kriget som just börjat.

Noah återvänder från kriget, och av en slump ser han Allie i armarna på en annan man - nånting går sönder inom honom. Allie och Lon (James Marsden) som är rik och från Södern planerar att gifta sig när Allie plötsligt får en impuls att söka upp Noah igen...

Flera decennier senare läser en man (James Garner) ur en sliten dagbok för en kvinna. Kvinnan (Gena Rowlands) besöker han regelbundet på sjukhemmet där hon bor, och även om hennes minne och hennes sinnen lever ett eget liv fascineras hon av Allies och Noahs öde – och för ett ögonblick får hon möjligheten att återuppleva den passionerade tid då de lovade varandra evig kärlek.

Berättelsen är rakt igenom varm och gripande och det udda i att berättelsen utspelas i nutid samtidigt som på 40-talet gör att det inte bara blir ännu en love story. Fotot är snyggt och miljöerna fantastiska. Ryan Gosling fortsätter med sitt unika skådespeleri och gör en god insats (såväl som snygg :-). Övriga skådespelare gör också strålande trovärdiga insatser. Allies mamma spelas förövrigt av Oscarsnominerade Joan Allen. Filmen är regisserad av Nick Cassavetes, manus skrivet av Jeremy Leven, bearbetat av Jan Sardi, och bygger på Nicholas Sparks bästsäljare.

Ska jag hitta något dåligt så är det översättningen av filmtiteln "The Notebook", men det får man kanske leva med. Det känns som ett generalfel att översätta "notebook" till "dagbok" (notebook = anteckningsbok) för det är ingen dagbok berättelsen läses ur, men mer kan jag inte avslöja utan att röja hela filmen.

Filmen är barntillåten och 2 timmar lång. Premiär över hela landet den 27 augusti 2004.

Diskutera i vårt forum 'TV och Film'

Skrivet av: Barnsidan