Barnsidan - Curlingföräldrar och servicebarn

Recension > Curlingföräldrar och servicebarn

Curlingföräldrar och servicebarn

Publicerad: 2004-09-03
Har precis avslutat Bent Hougaards bok om det så kallade curlingfenomenet.

Har precis avslutat Bent Hougaards bok om det så kallade curlingfenomenet. Författaren är också pappa till just prefixet curling som regelbundet nu nämns i alla föräldrasammanhang. Förväntningarna var stora då ämnet senaste tiden dryftats i slott, koja, radio och till och med i ett eget TV-program. Mot bakgrund av det jag snappat upp i mediabruset förstod jag också att jag med min livssituation låg i riskzonen för att bli just en curlingförälder, även om jag inser att det inte är något man bara blir per automatik. Med höga förväntingar på denne kontroversielle man satte jag glasögonen på näsan och började läsa, vilket var snabbt gjort för detta är inte en tegelsten i boksammanhang.

Boken är lättsam och lättläst. Hougaard skriver i rollen av barnpsykolog, far och morfar, med hjärta och verklighet som grund. Han klappar inte förmanande oss föräldrar på huvudet utan uppmanar oss sakligt, och ofta humoristiskt, att ta tillbaka ansvaret för uppfostran. Ta tillbaka den från barnen! Detta genom att till exempel sluta prata med våra barn som om dom var våra vuxna likar, dock oss jämlika, och i stället direkt handla. Sluta ösa valmöjligheter över barnen som bara, enligt Hougaard, blir förvirrade av alla vägval.

Boken känns uppriktig, mycket säkert tack vare Hougaards egna "misslyckanden" med sina barnbarn, och det är just den ärligheten som skapar trovärdighet. Han erbjuder metoder och verktyg, men påpekar samtidigt det svåra i att hålla tillbaka ilska och undvika att utdöma snabba straff när det hettar till. Påpekar det svåra i att vara en rättrådig förälder.

Förvänta er inte några djupa psykologiska beskrivningar och analyser från denne danske barnpsykolog. Det ryms inte på dessa 156 sidor. Hougaard uppmanar dock och tipsar till vidare läsning om man så vill veta mer om psykologin bakom hans metoder och teorier. Det är heller inte en bibel för barnuppfostrare. Det här är vardagen rätt upp och ner, och då främst i sin bistra form. Det är en tunn metodbok för alla föräldrar och kanske främst för dom som hamnat i just servicefällan. De flesta metoderna bygger på ett redan uppkommet problem. Fyraåringen som med vetorätt styr veckohandlingen på storköpet eller femåringen som själv bestämmer när det är dags att sova. Det är därför inte en bok om barnuppfostran i allmänhet utan om problem inom densamma i synnerhet. Ett komplement till all annan litteratur om föräldraskap, om man som förälder önskar en sådan.

En enkel, rak och humoristisk bok om uppfostrans väl och ve med hjärtat på rätta stället! Kontroversiell? Nej, varken mer eller mindre än andra uttalanden och böcker om barnuppfostran, men alla tycker vi ju olika.

Skrivet av: Anneli Karlsson
Mälardalsbo med kreativ hjärna som lätt blir uttråkad. Älskar det skriva ordet, och att skriva det! Tycker att humor är förlösande, men kan ibland bli för ironisk, måste passa mig! Mamma till busfrö född i slutet av 2003. Gillar skarpt mode, inredning, matlagning och allsköns skapande.

« skriv talet åttiotvå med siffror i fältet här