Barnsidan - Björnbröder

Recension > Björnbröder

Björnbröder

Publicerad: 2004-01-30
Disney har gjort det igen. En gripande, oändligt vacker och humoristisk film.

Handlingen
För länge sedan när jorden var ung och rester av glaciärer fortfarande täckte den karga terrängen trodde man att de mystiska ljussken som syntes på himlen var De Stora Andarna, de mystiska krafter som låg bakom alla förändringar i naturen.

Historien tar sin början när Kenai, den yngste av tre bröder, möter en björn och en kamp bryter ut. Hans bröder kommer till undsättning och Sitka den äldsta brodern offrar sitt liv för att rädda sin bror från björnen. Tvärt emot sin kvarvarande brors önskan lyckas Kenai spåra björnen och på egen hand dräpa honom. I precis det ögonblicket öppnas himlen och De Stora Andarnas skarpa ljus omgärdar Kenai och han lyfts upp och förvandlas till det han hatar mest av allt - en björn. När den kvarvarande brodern Denahi kommer fram är allt han ser sin yngre brors sönderslitna kläder och björnen som står vid dem. Han tror att hans lillebror blivit offer för en björn, och full av sorg och ilska lovar han att jaga den. Med sin hela värld upp- och och nedvänd försöker Kenai komma till rätta med sitt nya liv som björn. För att få tillbaka sitt mänskliga jag måste han bege sig till berget där "ljuset nuddar jorden" där han kan be De Stora Andarna att förvandla honom till människa igen. Den här uppgiften verkar helt omöjlig tills han möter Koda, en charmig och mycket talförd björnunge, som letar efter en björnkompis som kan ta honom till den årliga björnsamlingen vid "Lax-fångarstället" - som visar sig ligga alldeles bredvid det berg som Kenai letar efter.

Kenais färd bjuder på många överraskningar men den är också fylld med faror. Denahi förföljer Kenai över de vida vidderna fyllda med faror och äventyr, utan att veta att han i själva verket förföljer sin bror. Till slut tvingas Kenai, genom sin resa med Koda, att ifrågasätta allt han tror sig veta, och han lär sig många viktiga saker om den verkliga meningen av kärlek, brödrarskap och att följa i någon annans fotspår.

Om filmen
Phil Collins har skrivit några av låtarna till soundtracket, och Björn Skifs sjunger dem tillsammans med Gladys del Pilar i den svenska dubben.

Övriga röster:
Kenai - BJÖRN BENGTSSON
Koda - ROBIN BIVEFORS
Denahi - SIMON NORRTHON
Rutt - ANDERS JANSSON
Tuck - JOHAN WESTER
Sitka - MAGNUS KREPPER
Tanana - CLAIRE WIKHOLM
Tug - BJÖRN BLOMQVIST

Björnbröder har sverigepremiär - 6 februari 2004, den är 1 timme och 25 minuter lång och tillåten från 7år.

Vad vi tyckte
Det här är en underbar film, helt i Disney's anda. Visst är det tillrättalagt och småmysigt, men det är ju just så man vill ha det på en film man ser med hela familjen. Jag hade med mig min dotter, 3½år gammal, och vissa scener satt hon och höll för ögonen, men inte för att de är läskiga utan mer för att hon inte klarar av spänningen jagarscenerna.

Filmen är mycket humoristisk med skämt som alla förstår, till skillnad från Pixarfilmerna där skämten är mer av vuxenkaraktär. Som vuxen tyckte jag filmen var väldigt rolig, jag skrattade gott åt de småkorkade älgarna och lillbjörnen Kodas upptåg. Sen är det ju extra roligt att skratta tillsammans med sitt barn, och mot slutet av filmen satt vi båda med skrattårar i ögonvråna. Filmen är bitvis också väldigt rörande och känslomässig, så en del av skrattårarna kan säkert härledas dit.

Helt klart toppbetyg - från oss båda!

« skriv talet sjuttiofem med siffror i fältet här