Barnsidan - Baby Blues

Recension > Baby Blues

Baby Blues

Publicerad: 2012-01-04
Ylva har läst Pia Hintzes debutroman Baby Blues

Att "Baby blues" kan vara allt från lite nedstämdhet då mjölken rinner till efter förlossningen till riktigt jobbiga amningspsykoser, förstår man om man kikar in i Föräldranätets snackgrupp med samma namn. Själv fick jag en liten dos blues efter förlossningen och därför blev jag väldigt sugen på att läsa Pia Hintzes debutroman "Baby blues" när jag såg en artikel som nämnde den i DN för en tid sedan. Romanen handlar om det första året som mamma och hur livet vänds uppochned:

"Tiden har fått en ny dimension. En dag blir jag sittande i soffan med mitt barn vid bröstet från det att vi går upp tills det att solen försvinner. - Tillväxtperiod, säger sköterskan på Barnavårdscentralen."
Huvudpersonen Sarah är en storstadstjej i trettioårsåldern. Hon är mitt uppe i karriären när hon träffar den stora kärleken: Karl. De flyttar till hus på landet och får en son. Trots att Sarah är totalförälskad i sonen Nils och lyckan nu borde vara fullständig, lider hon av att Karl bara jobbar hela tiden, av att hon ensam har ansvaret för sonen dag som natt och av att hon aldrig får tid till sig själv. Hon försöker vara stark och klara av allt utan att klaga men den präktiga masken spricker snart i sömmarna. Att bli mamma är inget som sker helt smärtfritt, hur mycket smärtlindring man än pumpar sig full med:

"På kvällen exploderar jag. Skriker för att han inte hört av sig om att han blir så jävla sen. Gråter. - Visst, jag kunde ha ringt, men jag trodde inte att det spelade så stor roll. Det här handlar väl om något annat? Jag kan inte tro att det handlar om en sån liten sak, säger han. Jag får lust att slåss. Det är ingen liten sak att han inte förstår att han är min livlina in i det vanliga livet, att han inte förstår att jag går på knäna här ute, att min arbetsdag inte tar slut förrän hans gör det."

Det är skönt att läsa böcker om föräldraskap som visar att det finns andra färger än rosenrosa, att man kan få vara lite blå då och då. En hel del i Hintzes roman känner jag igen även om jag har turen att ha en man som är mycket mer närvarande än Sarahs Karl. Jag kan rekommendera "Baby blues" till både mammor, pappor och andra som vill ha en inblick i hur det kan vara första året som mamma.

Skrivet av: Ylva R
Jag är gymnasielärare, älskar bland annat att vara på landet, läsa, skriva, äta gott, åka berg-och-dal-bana, umgås med vänner och min familj. Jag är intresserad av frågor som rör barn och "barnuppfostran" och försöker lära mig att ta hand om en trädgård och ett hus. Jag lever med min man och våra två små barn.

« skriv talet sjuttio med siffror i fältet här