Barnsidan - Ägglossning

Recension > Ägglossning

Ägglossning

Publicerad: 2012-01-04
Öppenhjärtligt och med humor beskriver författarinnan Judith Uyterlinde sorgen över sin ofrivilliga barnlöshet.

Upptakten till boken känns igen; flicka möter pojke, de blir upp över öronen kära, flyttar ihop, reser och upptäcker världen, jobbar på karriären och vill såsmånigom ha barn.

Judith och Paul har bestämt sig för att de vill ha barn och deras lyckliga och spänannde liv förvandlas till ett liv fyllt av en barnönskan, förnedrande ch smärtsamma infertilitetsbehandlingar och misslyckanden. Till en början blir Judith inte gravid, och när hon väl blir det så mister hon sina tvillingar i missfall. Nästa graviditet är ett utomkvedshavandeskap, och så fortsätter det. Misslyckande på misslyckanden. Åren går och undersökningar och behandlingar avlöser varandra.

Med åren blir fler och fler i bekantsskapskretsen föräldrar, Judith har svårt att glädjas å deras vägnar och vänskapen sätts riktigt på prov då Judiths närmaste väninna blir gravid - nästan oplanerat. Överallt omkring Judith sväller magar och med dem även flera tabubelagda känslor. Hon börjar tvivla på hennes och Pauls relation. Samtidigt som hon inte tycker att han förstår henne eller kan ge det rätta stödet är hon livrädd för att han ska lämna henne för en kvinna som kan ge honom ett barn.

En dramatisk upplevelse blir slutet för Judiths och heta och desperata barnönskan och den negativa spiralen får därmed en vändning.

Ofrivillig barnlöshet, får vi veta i bokens slutord, drabbar ungefär vart sjätte par så det ämnet både angeläget och stort. Långt mer vanligt än man tror eller låter sig tro. Jag tycker boken stundtals är briljant skriven, språket är rappt, vitsigt och självironiskt - utan att tappa fokus på problemet. Berättelsen är självbiografisk så såklart blir den personlig och engagerande, det stundtals vitsiga språket har också plats för en stor känslighet och självutlämnande.

Författarinnan beskriver såväl diverse medicinska behandlingar och svårhanterliga känslor mycket bra och äkta, det är lätt att känna för Judith och Paul i deras önskan efter barn. Ibland känns dock jargong och språk lite klyschigt, kanske beror detta på att jag själv gått igenom lite trubbel på min väg till att bli mamma och personligen därmed känner igen flera av de faser som Judith genomgår.

Boken är lättläst och spännande rakt igenom. Har man själv stött på ofrivillig barnlöshet, i direkt eller indirekt form är boken bra på så sätt att den sätter ord på många tankar, funderingar och idéer som man ofta har när man genomgår en så skakande upplevelse som det är att inte kunna "skaffa barn" som alla andra. Jag tror ändå att boken är både intressant och rolig för vemsomhelst, för den behandlar ändå en väldigt universell och existensiell del av att leva - önskan att fortplanta sig.

Skrivet av: Barnsidan

« skriv talet sjutton med siffror i fältet här