Jag läser om den här TIMSS-rapporten som säger att svenska elever bara blir sämre och sämre på matte. Det har gått stadigt nedåt sedan 90-talet. Jag kommer ihåg ett utvecklingssamtal jag och min dotter hade i ettan. Vi pratade bland annat om matten och att Filippa ville gå vidare och inte bara fylla i ankor med olika färg utan ville prova på lite mer avancerade saker som t.ex minus. Jag sa att vi övat en del hemma och visade hur vi hade gjort
Läraren säger - "men sådär gör vi INTE nu för tiden. Man ska sätta talen efter varandra."
Jag tycker att jag är rätt smart på matte och frågade hur hon menade. Hon skrev 51-49 och visade med pilar och streck. "Man tar tiotalen minus varandra och entalen för sig..." Jag fattade ingenting men tänkte att det där blir nog bra. De är ju utbildade lärare, de vet.
Och nu visar det sig enligt TIMSS2007 att ungarna haft fel strategier och att böckerna inte stöder rätt tänk.
Fjärdeklassare använder ofta fel strategier vid beräkningar och Bentley har upptäckt att de strategier som de skulle behöva inte finns med i lärböckerna. Det har fått till följd att många i undersökningen tror att 51 minus 49 blir 18.
- De tillämpar en metod som inte kräver växling eller lån, säger Per-Olof Bentley. 51-49 blir 18 om man först tar tiotalen - 50-40=10 - och sedan tror att 1-9 är 8. 10+8=18.
Fjärdeklassare ställer upp 51-49 och får det till 18! Skrämmande!!!