Barnsidan - Trafikpolitikens irrspår
Meny

Bloggar > Mia Althoff - på barnsidan > Trafikpolitikens irrspår

Trafikpolitikens irrspår

Publicerad: 2005-02-18
Begrav biltullarna! Bygg spårväg! På rätt ställe.
Spårbunden trafik lönar sig bäst i tättbefolkade områden.
För dem som inte kan räkna ut det med hjälp av sunt bonnförnuft bidrar Stockholms Handelskammare med lite siffror framtagna av Transek. Se http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9160670.asp

En ny pendeltågslinje mellan Arninge över Täby till Solna skulle få 35000 passagerare per dag och bli ytterst lönsam. Ännu mer lönsamt vore det att förlänga tvärbanan från Alvik till Barkarby, Häggvik, Kista och Solna. En sådan linje skulle få 70 000 resenärer per dag. 45 000 resenärer per dag skulle åka T-bana mellan Kungsträdgården via Djurgården till Nacka - om banan fanns. Den som i dag vill åka mellan Kungsan och Nacka får först åka bakåt en station, byta tåg, åka två stationer och sen byta till buss.... Alternativt åka buss och sen byta buss.

Men det är ju toppen! Alla vill ju att folk ska åka många tillsammans i stället för en och en i bil till jobbet så självklart satsas det nu kulor på att bygga ut den miljövänliga spårbundna trafiken i Stockholm. Något annat vore ju fullständigt ologiskt.

Men javisst ja! Logik är ju inte våra beslutsfattares absolut starkaste gren. Så i verkligheten satsas 10 (tio) procent av investeringarna i spår i Stockholmsregionen. Resterande 90 procent sprätts alltså ut på sådant som en järnvägslinje i Norrbotten. Jag minns inte exakt hur många resenärer den banan beräknades få men jag hörde i somras något om att det vore billigare att transportera dem i helikopter dit de ska... Dvs antalet resenärer per dag torde uppgå ungefär till det antal som står mellan dörrarna på mitt pendeltåg när jag åker till jobbet på morgnarna...

Med tanke på att bara 9500 människor per dag åker spårvagn i Norrköping, som är Sveriges fjärde största stad och att inte ens den tättbefolkade Malmöregionen får ihop mer än 28 000 resenärer per dag på Pågatågen (jämför alltså med att 70 000 skulle åka mellan Alvik och Kista) så går det kanske att göra sig en liten föreställning om passagerarantalet i det extremt glesbefolkade Norrbotten...

Vi Stockholmare åker kommunalt. 57 procent av alla landets resor med kollektivtrafik görs i Stockholm. Mer än en miljon resor görs med T-banan varje dag.

Och vad får vi för det?
Biltullar, för att rädda makten åt Persson och samtidigt straffa dem av oss som inte får ihop livet med tre fyra transportbyten på vägen mellan hemmet och jobbet och ständiga förseningar när de antika pendeltågsvagnarna havererar.

Ingen ny spårtrafik förrän Citybanan blir klar, förhoppningsvis "redan" 2011. Men där hotar förseningar eftersom landstinget och staten grälar om vem som ska pröjsa vad. Men när den väl blir klar finns det skäl att korka upp. Det är första gången kapaciteten på de två (2!!) spåren för södra infarten till Stockholms central utökas sedan invigningen 1871...

Sedan dess har Stockholms befolkning blivit en smula större... En miljon pers eller så.

Spårtrafik är - när den fungerar - ett utmärkt sätt att ta sig fram i en storstad. Kan ingen få miljöpartiet och kommunisterna att fatta? Slösa inte bort stålarna på helsidesannonser med fula bilder och infantila reklamtexter för biltullar. Släng inte ut pengar på ännu fler bussar som ändå bara kör fast i bilköerna (nej folk som måste köra bil för att få livet att funka kommer att fortsätta köra bil).

Satsa några till av de 100 miljarder som satsas på spårtrafik där det lönar sig: I Stockholm. Om ni verkligen vill göra något åt miljöproblemen.

Skrivet av: annika60



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook