Barnsidan - Tretton skäl varför

Recension > Tretton skäl varför

Tretton skäl varför

Publicerad: 2010-10-07
Den här boken handlar om ungdomar, kärlek, desperation, vänskap och självmord. En kuslig bok.

"Du kan inte stoppa framtiden. Du kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play."

Periodvis läser jag nästan ingenting. Det är så mycket annat som händer och som man är involverad i att bokläsningen inte blir den avkoppling jag vill att bokläsning ska vara. Just nu är jag inne i en sån period, jag orkar knappt läsa tidningen. Men jag fick hem boken "Tretton skäl varför" och redan innan jag läst klart baksidestexten visste jag att jag skulle sluka den inom loppet av några timmar. Vilken bok!

Boken handlar om Clay som en morgon får en skokartong med kasettband på posten. På banden hörs rösten från den döda klasskamraten Hannah som nyligen begått självmord. På första bandet berättar hon att alla mottagare av kasettbanden på ett eller annat sätt är medskyldiga till hennes självmord. För att få reda på hemligheten måste Clay trycka på Play.

Vi får följa Hannah och Clay under ett långt dygn. Clay med Hannahs ord i freesstylehörlurarna och Hannah död och begraven berättandes en historia fylld av svek, desperation, ensamhet, vilksenhet men också kärlek och visdom.

Boken är tänkt som en ungdomsbok, kanske ett debattunderlag för unga som känner igen sig i Hannah Bakers beskrivning av världen. Men boken kan läsas av alla, själv läste jag den med stor behållning för att den var så ohyggligt spännande och gripande. Samtidigt är ämnet kittlande och det är skönt att veta att det är en fiktiv historia. Hannah Baker må beskriva livet och världen på ett sätt som många känner igen sig i, men det är en påhittad historia. Annars hade det känts för privat, för nära. För svårt, för ont.

Tretton skäl varför

Författare: Jay Asher

Översättare: Ulrika Junker Miranda