Barnsidan - Sandler är tillbaka…

Recension > Sandler är tillbaka…

Sandler är tillbaka…

Publicerad: 2005-08-04
… och han luktar unket.

I pressmaterialet till Benknäckargänget – Krossa dem (The Longest Yard) står det att Adam Sandler blivit en egen genre. Jag är beredd att hålla med. Han är mannen som är sina filmer.

Den senaste filmen med den amerikanske komikern är en remake på en gammal sjuttiotalsrulle. Benknäckargänget – Krossa dem (ännu en lysande svensk titelöversättning) är en nyinspelning av ett vinnande koncept om ett fotbollslag bestående av interner från ett fängelse. Fängelsedirektören själv sätter ihop laget som efter lite träning ska möta de omänskliga fångvaktarna. Man hör genast hur det kommer att sluta.

Ledaren för laget är Paul Crewe (Sandler), en avdankad fotbollsback som varit villkorligt frigiven efter att ha mutats att lägga sig i en viktig match. Nu har han hamnat på kåken efter en rattfylla och är tämligen avskydd av sina nya bekantskaper i fängelsevärlden.

Benknäckargänget är en stinkande gröt av homofobiska skämt, larviga sexanspelningar och manliga ryggdunkar. Crewes lag består av enbart puckon i olika storlekar och former. Dessa  ihåliga och intetsägande karaktärer varvas med lite passande rock, rapmusik, käftsmällar och Adam Sandler. Jag förstår mycket väl var det är tänkt att man ska skratta, men det går bara inte eftersom det inte är kul. Sandler är inte rolig, skämten är inte roliga och aldrig har väl amerikansk fotboll känts så meningslös som i den här filmen.

Filmen är späckad med slowmotionbilder på muskulösa män i skyddsmunderingar som flyger genom luften, kastar sig efter andra muskulösa män eller på ovala bollar. Det brölas och stönas och svärs konstant. Man gäckar lite bögar och transor och byter ut motståndarens anabola mot östrogen. Genast blir stora balla killen en gråtmild, överkänslig jättebaby som ingen tar på allvar. Detta verkar vara vad filmens regissör Peter Segal tror att kvinnliga hormoner skulle göra med en machoman.

Man kan bara sucka och hålla för näsan så gott det går. För det här stinker verkligen.

Filmen är tillåten från 11 år och har premiär den 12 augusti.

Källa: pressmaterial Sony Pictures