Barnsidan - Popcorn åt folket

Recension > Popcorn åt folket

Popcorn åt folket

Publicerad: 2005-08-16
En hyllning åt en multidimensionell barnbok om svåra ämnen som etik och moral.

Popcornmannen Poppe av Charlotta Lagerberg är en bok för barn i sex till nioårsåldern. Grundtanken med berättelserna om Poppe är att göra barn medvetna om olika livsfrågor på ett roligt och lättfattligt sätt.

Popcornmannen handlar om ett popcorn som heter Poppe, som möter ett annat popcorn som heter Majsan. Tillsammans skapar de en underbar dal (som liknar en popcornskål!) med fina vänner och massa skoj. Fast ibland händer dumma och sorgliga saker, pinsamma saker, jobbiga och helt nya saker. Poppe och Majsan reder alltid ut svårigheterna utan att det blir floskligt eller förutsägbart. Bilderna är hemgjorda och texterna är underbara. Det är fantasi och verklighet blandat.

Det är ganska pretentiöst att skriva en bok för barn om etik och moral, men jag måste säga att författaren och illustratören Charlotta Lagerberg har lyckats riktigt, riktigt bra. Popcornmannen Poppe är en rolig bok, en allvarlig bok och en bok som lämnar många intryck och eftertankar hos barnet. Efter varje kapitel finns utrymme för vidare funderingar på olika teman.

Formatet känns nytt, det är en bok med flera dimensioner där t.ex rörelse, pyssel, sång och fundering vävs in i de olika berättelserna.

Jag fick den här boken i brevlådan, bläddrade lite och kände genast att den här boken vill jag läsa för mina barn. Efter fyra kapitel ville barnen bara höra mer och diskussionerna var i full gång. Jag ville läsa mer och gärna lära mig popcornsången och rita sagoporträtt. Mina barn är egentligen lite för små för de svårare ämnena, men berättelserna och förslagen på vidare diskussion och temapyssel är väldigt entusiasmerande och roliga - och kan även passa så små barn som 3-3½åringar.

Köp den här boken!
Boken kostar 179 kronor och du kan beställa den på popcornmannen@home.se
och läsa mer om popcornmannen, hans kompisar, författaren Charlotta och även beställa på Popcornmannen Poppes egen sida

Skrivet av: Barnsidan

« skriv talet fyrtioåtta med siffror i fältet här

Tidigare kommentarer/betyg
Charlotta Thunes (2006-07-03 13:59)
Nu har Poppe blivit "poppis"

Så man kan köpa Poppes böcker vid Barndesign!!!

Till ett bättre pris 149 kr...

Så om du har lust poppa in på deras hemsida www.barndesign.se. Där finns massa andra roliga barnprylar att kika på.
jessica thane (2005-09-22 23:29)
hej !!
Jag har läst boken popcornmannen poppe o tycker den är mycket bra. Den tar upp många viktiga ämnen, t.ex. kärlek o rädsla, på ett mycket pedagogiskt, mjukt o personligt sätt och jag är säker på att både mindre och äldre barn kan få ut mycket av den. Det är många fina bilder i den och plats för barns egen kreativitet, det är en oerhört upppiggande och glädjande bok. Även som vuxen tycker jag att man får ut oerhört mycket av den.
Jag har inga egna barn men gillar barn mycket och hoppas en dag kunna glädja mina egna barn med den....
jessica
Susanne Fredriksson (2005-09-11 20:44)
Hej. Jag arbetar som förskollärare och vill säga att denna bok väcker barnens spontana diskussionslust, hade t ex vid ett tillfälle en härlig stund med reflektion om "mitt och ditt" efter att ha läst avsnittet " En tjuv i popcorndalen". Barnen levde sig in och kom med förslag under läsningen om vem det var som hade gjort det och om vad som hade hänt. Efteråt pratade vi bl a om hur det känns att bli av med något. Detta är ett vardagsämne som de verkligen kan relatera till. Boken tar upp många bra livsfrågor och behandlar känslor som barn känner och behöver få chans att reflektera över och prata om. Barnen i gruppen som jag har läst för har varit mellan 3-5 år gamla. De fina bilderna är verkligen inbjudande! Hela boken känns som en godispåse! Barnen får själva möjlighet att färglägga och vara kreativa vilket gör att de kan ta till sig etikfrågor på ett lekfullt och lustfyllt sätt...Susanne.
Sara Larsson (2005-09-01 21:40)
Vill bara säga att jag håller med om att dessa underbara böcker även fungerar för yngre barn! Jag har läst dem för min fyraåriga son som lyssnat med full uppmärksamhet. Böckerna har väckt mycket tankar hos honom och lett till bra diskussioner.

Sara