Barnsidan - Niceville

Recension > Niceville

Niceville

Publicerad: 2012-03-19
Gripande, sorglig, vacker, tankeväckande och rolig. En film som har allt.

Niceville utspelar sig i 60-talets Mississippi, i en tid då vita och svarta inte sågs som jämlikar och levde på helt olika premisser. Förutom att vara en historiskt intressant och tankeväckande film är den fylld med vänskap, sorg, frustration och en hel del härliga dråpligheter.

De svarta må har sluppit ur slaveriet, men sågs fortfarande som mindre värda och det fanns speciella raslagar som beskrev hur vita och svarta skulle hållas i sär. Svarta fick t.ex inte ta vilka jobb som helst, bo vart de ville eller ha barnen i samma skolor som de vita.

Filmen bygger på boken "The Help" skriven av Kathryn Stockett och handlar om Skeeter som drömmer om att bli journalist och författare. Till skillnad från sina väninnor kretsar hennes värld inte runt hem och familj utan om att få skriva och berätta om de svartas situation. Tillsammans med Abileen och Minny som båda arbetar som hemhjälp hos vita familjer sätter Skeeter igång med ett hemligt och farligt bokprojekt som kommer att ändra alla deras liv i grunden.

Under 60-talet började en medborgarrörelse växa sig stark bland framför allt bland de svarta som krävde att behandlas som jämlikar och få samma medborgerliga rättigheter sm de vita. Medvetenheten om orättvisorna och vidrigheterna som de svarta fick utstå började även sippra ner bland de vita. Det var våldsamma och oroliga tider. I flera av sydstaterna (Mississippi, Tennesse, Alabama mfl) ägde rasupplopp och många mord rum. Klu Klux Klan härjade för att skrämma till fortsatt underkastelse och medborgarrörelsens ledare Martin Luther King blev mördad innan de svartas rättigheter likställdes med de vitas.

Filmen är tillåten från 11 år och jag såg den tillsammans med mina två äldsta barn (11 och 10 år) och det kändes som de var i en perfekt ålder att ta sig an så viktiga ämnen som rasism, segregation, jämlikhet och annat som alltid är viktigt och aktuellt. Även om filmen är riktigt hemsk bitvis innehåller den inga läskiga detaljer eller våldsamma bilder.

Blandningen mellan allvar, värme, spänning, humor och fantasiska personporträtt (Bryce Dallas Howard som den vidriga Hilly t.ex!) gör Niceville till en riktig fullpoängare! Se den!

Bilder (c) DreamWorks II Distribution Co., LLC

« skriv talet femtioåtta med siffror i fältet här