Barnsidan - Liftarens Guide till Galaxen

Recension > Liftarens Guide till Galaxen

Liftarens Guide till Galaxen

Publicerad: 2005-07-25
Filmen som många väntat länge på

Liftarens guide till galaxen är en film som bygger på en bok skriven av Douglas Adams i slutet på sjuttiotalet. Boken är både sci-fi, komedi, äventyr och även en del filosofi och ansågs banbrytande då den kom, och har kultförklarats i många sammanhang. Boken efterföljdes av fler böcker, en tv-serie, datorspel och även universitetskurser! Men boken ansågs länge som ett omöjligt projekt att filmatisera, men efter ett gäng turer i de juridiska träsken har Adams vision om en film blivit förverkligad. Tyvärr hann Adams inte själv se sitt verk filmatiserat då han dog 2001. Roger Birnbaum som producerat filmen säger att man försökt göra en film för såväl de gamla fansen som nya kommande. Har filmskaparna lyckts med detta? Jag ska först kortfattat redogöra för handlingen.

Berättelsen börjar med att Arthur Dent (Martin Freeman, känd från tv-serien The Office) har en riktigt dålig dag. Hans hus ska just rivas, han upptäcker att hans bäste vän Ford Prefect (Mos Def) är en utomjording och till råga på allt håller hela planeten Jorden på att bli förintad för att göra plats för en intergalaktisk motorväg. Arthurs enda chans för att överleva är att följa Ford och lifta med ett förbipasserande rymdskepp.

I sällskap med Ford Prefect ger sig Arthur ut på en resa där han snart märker att ingenting är vad det ser ut att vara. Han inser att en handduk är universums mest användbara sak, han finner livets mening och upptäcker att allt han överhuvud taget behöver veta kan hittas in en och samma bok: Liftarens Guide till Galaxen.

De förvecklingar som följer tänker jag inte redogöra för. Du som läst boken har väl ett hum om alla galenskaper Arthur råkar ut för och för dig som inte läst vill jag inte avslöja något. En del svårfilmade händelser har tagits bort och en del karaktärer har tillkommit, men jag tycker nog att filmen följer boken ganska bra. Och det är helt förståligt att vissa saker inte alls kommer fram på samma sätt på film som de gör i boken. Längre filosofiska resonemang uteblir t.ex. Filmen kryllar förstås av specialeffekter, och tillsammans med den skruvande handlingen är filmen rätt underhållande.

Om jag var ett riktigt inbitet fans skulle jag förmodligen bli besviken, då filmatiseringen inte klarar av att göra rättvisa åt alla dimensioner i boken. Handlingen är i och för sig trogen bokens, men det absurda, surrealistiska försvinner i uppradningen av galna scener, varelser och repliker. Och hade jag aldrig läst boken skulle jag nog tyckt att det var en vansinnigt knäpp och osammanhängande handling.

Det är ändå handlingen som är filmens stora behållning, så har du läst boken så måste du ju bara se hur väl din bild av Liftarens Guide till Galaxen överensstämmer med filmskaparnas. Extra bonus är den deprimerade roboten Marvin som ger en inblick i Adams skruvade humor (som man alltså upplever bäst i bokform).

Filmen är tillåten från elva år och har premiär den 3:e augusti. Alla bilder från Buena Vista International (Sweden) AB.

« skriv talet tjugofem med siffror i fältet här