Pappa ropar att maten är klar. Kim tittar upp från TV-spelet och svarar halvt frånvarande att hon kommer snart. När maten står på bordet har Kim fortfarande inte satt sig och något irriterad går pappa till teven för att hämta Kim. Men Kim är borta! Och det ser ut som hon lämnat rummet i en hast för framme ligger handkontrollen och spelet är i gång... men vänta nu... Är det Kim pappa ser där inne i spelet?!
Jo, mycket riktigt har Kim hamnat mitt inne i spelet i teven! Hur ska nu Kim komma tillbaka till sin pappa? Vägen går genom farliga vatten, förbi monster och farliga hajar och det är den mycket ovane pappan som har kontrollen! Hur ska det gå?
Det här är en väldigt orginell bok med en klurig handling som utspelar sig i en mycket oväntad miljö. Den beskriver TV-spelandet mycket bra och pappans fasa när han inser att det är hans klumpiga hanterande av handkontrollen som avgör hur det går för Kim.
Handlingen är spännande och tankeväckande och är fantastifullt illustrerad med pärlplattemönster. Det är författaren Gustaf Jansson som satt ihop pärlplattorna och sedan strykt hårt för att få fram den riktiga pixliga känslan som man kan hitta i äldre (retro) TV-spel.
Vi tyckte mycket om den här boken dels på grund av att den är orginellt utformad men också för att handlingen är smart, spännande och oväntad.
Som en extra bonus bjuds läsaren på tre mallar för att pärla ihop sin egen Kim eller monsterhaj!
Kolla också in Kims digitala äventyr på webben och läs om den planerade fortsättningen!
Bild av några av pärlplattorna som använts som illustration i boken
Köp boken "Kims digitala äventyr - Pappa tar kontrollen" på Adlibris