I lördags hade barnteaterföreställningen Från A till Ö premiär på Maxim i Stockholm. Salongen är fullsatt och publiken består av förväntansfulla barn och deras lika förväntansfulla föräldrar. För vi är många vuxna som minns 70-talets teveversion där Birgitta Andersson och Bert-Åke Varg lärde ut svåra ord med bravur, humor och stor värme.
I den uppdaterade versionen spelar Sara Edwardsson (Bolibompa, Supersnällasilversara och Stålhenrik) och Jonas Leksell (Myror i brallan, Hela köret) Hedvig Höök och den kloka ugglan Helge. Den envisa och irriterande systern Harriet gestaltas mycket intensivt av Anna Blomberg (Kvarteret Skatan). Hon spelar också den elaka Herr Sågblad från kommunens skogsavdelningsavdelning som vill avverka skogen och istället lägga lätthanterlig asfalt.
Föreställningen bjuder på nostalgi, medryckande och nyskrivna låtar och många skratt från både stora och små. Energin på scenen smittar av sig på publiken och det märks att skådespelarna har roligt där uppe. Vi som varit med förr känner verkligen igen oss, men för den skull känns det aldrig gammalt och slitet.
Ensemblen lyckas tvärtom förena det förflutna med nutid på ett skönt sätt. För vem köper Från A till Ö utan den obligatoriska ”tevetelefonen”? Och ljudet när Hedvigs näsa växer? Den gula postcykeln? Små detaljer som absolut inte får rubbas har fått vara kvar och omarbetats skickligt för scenen medan nya, fräscha tillförts.
Regissören Figge Norling har smart nog valt att utnyttja Jonas Leksells trumtalanger och vad spelar man på i skogen om inte en flugsvamp och en stubbe? Hans taktsinne uppvisas också i den sorgliga Hedvigbluesen och det är både roligt och träffsäkert. Låttexterna är skrivna av Sara Edwardsson själv och resultatet är riktigt lyckat.
De svåra orden har en given plats i Från A till Ö och Hedvigs nässtorlek förändras drastiskt när hon missförstår både diktator och avverka.
Hennes försök att dölja den utstickande kroppsdelen river ner skrattsalvor hos den yngre delen av publiken och det är alltid ett gott betyg. Och visst är det komiskt när Hedvig springer runt med en lampskärm på huvudet eller gömmer sig bakom en blommig kastrull.
Om det skrattas åt Hedvig så har Anna Blombergs Einar Sågblad motsatt effekt. Hans rakt igenom osympatiska framtoning och stora motorsåg framkallar en hel del uppspärrade ögon och illtjut i salongen.
De mindre lättskrämda vuxna kanske istället ser en något överspelad karaktär som då och då landar på fel sida och kör sitt eget race lite väl fort. Men vi köper det eftersom barnen tar det på fullaste allvar.
Och hur är det nu med näsan som växer? Av allt att döma har fenomenet lösts på ett trovärdigt sätt eftersom både barn och vuxna ser mycket fundersamma ut när lyset återigen tänds i salongen och applåderna dundrar.
Från A till Ö spelas på Maximteatern lördagar och söndagar kl. 13 under hösten.
Text: Frida Gunnarsson