Barnsidan - Boktips: Om föräldraskap

Recension > Boktips: Om föräldraskap

Boktips: Om föräldraskap

Publicerad: 2004-11-16
Hur är det att bli och vara förälder? Här är några utvalda boktips, för dig som undrar hur pappauppdraget kan vara, hur stressade våra barn är, hur det känns att längta efter barn, hur det är att bli mamma, hur man sätter gränser och många andra saker och tabun vi stöter på som föräldrar.

Hur är det att bli och vara förälder? Här är några utvalda tips, för dig som undrar hur pappauppdraget kan vara, hur det känns att längta efter barn, hur det är att bli mamma, hur man sätter gränser och många andra saker och tabun vi stöter på som föräldrar.

Vems valfrihet?: Debattbok för en delad föräldraförsäkring av Ulrika Lorentzi (redaktör)

Ett vanligt argument mot att öronmärka dagar i föräldraförsäkringen är att det minskar familjernas valfrihet. Den här boken visar att den valfriheten är en illusion. Kvinnors lägre löner och arbetsmarknadens förväntningar styr in föräldrar i en traditionell arbetsdelning. Kortsiktigt är det oftast rationellt att mamma är hemma, men varje enskild familjs rationella val får konsekvenser både för individerna och för samhället som är allt annat än rationella.

Politiken kan skapa grunden för ett jämställt föräldraskap. Att öronmärka fler dagar för respektive förälder är en av de viktigaste åtgärderna för att stärka kvinnor på arbetsmarknaden och män som föräldrar. Det skulle ge förutsättningar för ökat arbetskraftsdeltagande, minskad diskriminering av kvinnor i arbetslivet och en bättre demografisk utveckling. Blivande föräldrar skulle få verkliga möjligheter att kombinera barn och arbete och välja att få så många barn de vill ha.

I boken medverkar PM Nilsson, Wanja Lundby-Wedin, Bengt Westerberg, Gertrud Åström, Roger Klinth, Karolina Ramqvist, Anita Nyberg, Ingólfur V. Gíslason, Eskil Wadensjö, Ulrika Westerlund, Anna Fransson, Irene Wennemo, Maria Stanfors och Lotten Sunna. Redaktör är Ulrika Lorentzi.

Längta barn av Kristina Thulin och Jenny Östergren mfl

När ska ni skaffa barn? Frågan brukar dyka upp när man närmar sig 30. Men för många är barn ingenting man bara skaffar hur gärna man än skulle vilja. Var femte par har svårigheter att bli gravida, räknar man in singlar som vill ha barn men inte har någon partner och homosexuella är siffran ofrivilligt barnlösa ännu högre. Ändå är det fortfarande ett ämne som är tabu att prata om.

I antologin Längta barn bryts tabut och de som längtat och längtar efter barn får en chans att berätta utan några förskönande filter. 10 skribenter med sinsemellan olika bakgrund och syn på familjebildning låter oss följa med på färden mot ett liv med eller utan barn. Känslorna är i fokus, både de fina och de fula och förbjudna. Några har fått barn efter medicinska behandlingar, några har adopterat, andra har förblivit barnlösa.

Författaren Åsa Moberg, programledaren Anna Mannheimer, författaren Linda Skugge, journalisten Camilla Floyd och programledaren Rickard Ohlsson är några av skribenterna.

Om barn och stress av Ylva Ellneby

Barns tillvaro kan vara stressig och kravfylld. Vi ser det när barnen på olika sätt visar oro, ledsenhet och aggressivitet. Ja det finns barn som är så stressade att de uppvisar symtom på utbrändhet. Vad som kännetecknar många av dessa barn och de vuxna som står dem närmast är att de inte vet hur de ska koppla av och gå ner i varv. De har aldrig lärt sig hur man gör.

Denna bok pekar på faktorer i barns liv och närmiljö som skapar stress. Många vuxna som står barnen nära är i dag själva så stressade och uppvarvade att de inte alltid ser eller förstår barnens behov. Författaren tar också upp hur stress kan yttra sig hos olika barn – en del barn är stresståliga, andra känsliga och utvecklar snabbare ett beteende som signalerar att barnet inte mår bra. Alla barn behöver tillgång till platser som ger lugn och ro och rum som inbjuder till vila och avkoppling.

Ylva Ellneby ger många tips på hur man kan skapa en sådan miljö. Läsaren får också förslag på aktiviteter och lekar som stärker barns självkänsla och som motverkar stress. Här beskrivs bland annat massage för barn, avslappnings- och sinnesstimuleringsmetodik och lekar där man gör något för andra barn. Behagliga sinnesupplevelser och aktiviteter som lockar till empati och inlevelse stärker barns självförtroende, samtidigt som det hjälper dem att koppla av och gå ner i varv. Lugn och ro ger barn tid för reflektion, vilket är en förutsättning för att kunna utveckla tankar och känslor. En viktig bok!

Boken riktar sig till personal på förskolor, skolor, barnavårdscentraler och psykiatriska barnmottagningar samt alla föräldrar.

Att sätta gränser av Bengt Grandelius

Varför har vi vuxna så svårt att säga ifrån och sätta gränser? Att inte låta barn erfara tydliga gränser ger dem falska förespeglingar om att de alltid står oemotsagda och i centrum för alla andra vilket inte kan ge annat än grymma besvikelser framöver. Genom att sätta gränser talar vi om att vi ibland måste dela med oss, respektera andra, lära av och lyssna till andra, och att vi då och då tvingas avstå från en del av våra önskningar.

Bengt Grandelius vill framhålla vikten av vuxenauktoritet. Det är viktigt att vi tror på oss själva och orkar vara de vuxna som våra barn behöver. En rad vardagliga konflikter mellan barn och vuxna beskrivs och en hel del handfasta råd förmedlas. Läsaren får också en bakomliggande förståelse för varför vuxenheten gått vilse . Vi gör det mycket svårt för oss om vi tror att det är möjligt att leva med våra barn – älska dem, respektera dem och uppmuntra deras initiativ- och skaparkraft – utan att ta hänsyn till oss själva som de erfarna personer vi faktiskt är.

Vuxna vet en hel del som barn inte vet, men många föräldrar förnekar det i sin rädsla att kränka barnet. Ett sista kapitel berör hur man i relationer mellan vuxna – hemma, på föräldramöte, på jobbet etc – kan ha användning av det synsätt på gränssättning som författaren förmedlar. Att sätta gränser är en förmåga som utvecklats ur vad vi själva fått lära oss och erfara – som barn!

EQ för föräldrar av John Gottman

EQ är en reaktion mot det gamla IQ-begreppet som anses alltför snävt för att kunna mäta människans intelligens. EQ handlar om känslans intelligens, och denna bok vänder sig till alla föräldrar som önskar utveckla sitt barns självtillit, inlärningskapacitet och sociala begåvning. Forskning visar dessutom att en hög EQ gör barnet fysiskt friskare.

John Gottman menar att det krävs något mer än att älska sina barn och att stimulera deras intellektuella färdigheter, och detta "mer" handlar om att ge barnet känslomässig vägledning. Denna kan skissas i fem steg: Föräldern uppmärksammar barnets känsla (1) och ser den som ett tillfälle till närhet (2). Han/hon lyssnar inkännande (3) , hjälper barnet att sätta ord på sina känslor (4) och försöker lösa det aktuella problemet tillsammans med barnet (5). Barnen ska få känna vad som helst men inte göra vad de vill.

John Gottman och hans forskarkolleger har följt mer än 120 familjer under tio års tid för att bl a undersöka hur föräldrar reagerar i känsloladdade situationer. Han fann fyra "stilar" hos föräldrarna: de som vägleder (enligt ovan), de som struntar i barnens känslor, de som är kritiska och de som accepterar känslorna men inte sätter gränser för barnens beteende. I boken kan läsaren testa sin föräldrastil och sin egen EQ. Gottman bidrar – utan pekpinnar – till att fördjupa föräldrarnas självinsikt, dvs själva förutsättningen för att kunna hjälpa barnet att handskas med sina känslor.

Raising Your Spirited Child av Mary Sheedy Kurcinka

The spirited child--often called "difficult" or "strong-willed"-- can easily overwhelm parents, leaving them feeling frustrated and inadequate. Spirited kids are, in fact, simply "more"--by temperament, they are more intense, sensitive, perceptive, persistent, and uncomfortable with change than the average child.

Through vivid examples and a refreshingly positive viewpoint, Mary Sheedy Kurcinka offers parents emotional support and proven strategies for handling their spirited child.

Raising Your Spirited Child will help you:

• Understand your child's--and your own--temperamental traits
  • Plan for success with a simple four-step program
  • Discover the power of positive--rather than negative--labels
  • Cope with tantrums and blowups when they do occur
  • Develop strategies for handling mealtimes, bedtimes, holidays, school and many other situations

Filled with personal insight and authorative advice, Raising Your Spirited Child can help make parenting the joy it should be, rather than the trial it can be.

Hemma hos Martina av Martina Haag

Hemma hos Martina andas hela tillvaron glamour. I Mariah Carey-garderoben som tar upp en hel vägg ligger sidenunderkläderna sorterade i egna fack och klänningarna hänger i färgordning. Hemma hos Martina är det aldrig någon som bråkar. Alla räkningar är betalda i tid och i trädgården ligger stenarna i storleksordning. Barnen har håret vattenkammat helt rakt och katterna öppnar sina kattmatsburkar själva utan att mjaua ett endaste dugg. Martina ljuger aldrig, är aldrig avundsjuk och känner sig aldrig som en tant. När hon är gravid är hon mild och vis, går nästan inte upp någonting och påminner inte ett dugg om Rolf Lassgård i underbyxor.

Precis så är det. Absolut inte.

»Jag bara skriver, jag har ingen som helst koll på hur man SKA göra«, säger Martina Haag. Den metoden har hittills gett henne priset som Årets Krönikör 2003 och gjort henne till en av de mest uppskattade skribenterna i tidningarna ELLE och Mama. Martina medverkar dessutom i boken Uppdrag: Mamma. Därutöver arbetar hon som skådespelerska och har synts bland annat i filmerna Halva sanningen och Känd från teve, och i teveserierna Percy tårar och Heja Björn!. Martina bor med sin man och tre barn i ett litet hus utanför Stockholm. Hemma hos Martina innehåller krönikor och nyskrivet material. Det är Martinas första bok.

Uppdrag: Pappa antologi Hans Dükler (redaktör)

Utbudet av böcker om pappor, av pappor, för pappor är lätträknat. Nu kommer Uppdrag: Pappa med fjorton personliga berättelser av pappor som ger sin syn på den största och mest oslagbara omställningen i livet. Detta är pappornas egen bok. Läs roliga, angelägna, smärtsamma, viktiga och tänkvärda historier om hur Dogge Doggelito, Olle Palmlöf, Fredrik Sahlin och ytterligare elva pappor hanterar papparollen.

Om att genomlida grabbiga pappakurser. Om att förlösa sin egen dotter hemma. Om att skiljas. Om att få ett handikappat barn. Om att bli pappa mot sin vilja. Vad som händer med kärleken och sexlivet. Att tappa kontrollen. Att berätta för sina barn att man blivit förälskad i en annan man. Att respektera skogränsen. Men även om att inte acceptera bilden av pappan som enbart lekledare och hjälpreda. Att vara osynlig inför barnmorskor och BVC-personal. Om rätten till sin egen blöjreklam. Att kräva hälften. Att ta sig tid. Att vara där. För, som Magnus, Brasse och Eva sa: Där är där man inte är, här är här där man är.

En mammas dagbok av Karin Milles

I självbiografiska dagbokanteckningar beskriver Karin Milles sitt första år som mamma från de allra första dagarna på BB till lilla Lisets ettårsdag. Personligt och utlämnande berättar hon om konflikter och orosmoment, men lika mycket om glädjeämnen, nya insikter och den stora kärleken till ett litet barn.

Om man tycker att det är en omställning att vänta barn, är det ingenting i jämförelse med att ha barn, särskilt det första barnet. Tillvaron ställs på ända och det mesta är nytt och ovant. Mycket är underbart och fascinerande, men en hel del är rätt så jobbigt.

I självbiografiska dagbokanteckningar beskriver Karin Milles sig själv, sin make och deras dotter, från de allra första dagarna på BB till lilla Lisets ettårsdag med välling och glass. Mitt i barnskrik, blöjbyten och kräks väcks funderingar om vilka vi blir som föräldrar. Vilka roller tar vi i ett förhållande när vi får barn, och varför? Hur delar vi på föräldraledigheten? Vem tar vaknätterna? Och är det möjligt att vara mamma, feminist och fru på samma gång?

Att bli mamma av Malin Bergström

Det finns många böcker om att bli mamma. De flesta handlar om vad som händer med kroppen, om hur ont det gör att föda och om hur man får igång amningen. Att bli mamma är boken som istället uteslutande handlar om den blivande och nyblivna mammans känslor, tankar och själ. Här finns humörsvängningar, förlossningsrädsla, nedstämdhet, självtvivel, otillräcklighetskänslor, dåligt samvete och panikkänslor, men också bebislycka, styrka och eufori.

Här kan blivande och nyblivna mammor äntligen få stöd och råd om mer än barnvagnar och blöjmärken. Att bli mamma berättar om det som är det allra viktigaste för en blivande förälder, nämligen hur det verkligen känns att bli mamma.

Författaren Malin Bergström är psykolog och arbetar med barn- och föräldraskapsfrågor inom BUP. Med inlevelse, humor och värme beskriver hon här den livsfas som för många är den allra viktigaste.

Singel i Sumpan av Annika Sundbaum-Melin

Journalisten Annika Sundbaum-Melin har skrivit en dagbok om hur man klarar av det första året efter skilsmässan. När den första chocken lagt sig och prozactabletterna börjat ge effekt så upptäcker hon att även en halvfet trebarnsmorsa som närmar sig fyrtio fortfarande kan ha kul på krogen.

Det här är en slags anti-Bridget Jones Dagbok. Det handlar inte om den ständiga jakten efter den rätte, utan snarare efter ett tillfälligt ragg. Det är inte en tjusig karriärskvinna utan en trebarnsmor som sliter på dagarna och överdoserar Treo på morgnarna när bakfyllan är för svår. Boken utspelar sig inte i en genomdesignad innerstad i övre medelklassmiljö, utan i den slitna förorten Sumpan.

Våga vara förälder av Alf B. Svensson

Att ägna sig åt något så kreativt som att ta hand och fostra barn är väl något av det finaste och mest utvecklande man kan göra. Men att vara förälder är samtidigt svårt -- det vet alla som har prövat.
I den här boken ger psykologen Alf B Svensson, författare till populära Håll kärleken levande, konkreta och tänkvärda råd på vägen till både nyblivna och rutinerade föräldrar.

Ur innehållet:
Barn - rikedom eller belastning