Barnsidan - 28 timmar på ett dygn – en karriärmammas dagbok

Recension > 28 timmar på ett dygn – en karriärmammas dagbok

28 timmar på ett dygn – en karriärmammas dagbok

Publicerad: 2012-01-04
Ylva har sträckläst bestsellern om karriärmamman som önskar att dygnet hade fler timmar.

Kate Reddy är en ambitiös och duktig fondmäklare som lever för sitt jobb. Samtidigt är hon mamma till två barn, varav den yngste är under året när Allison Pearsons roman "28 timmar på ett dygn – en karriärkvinnas dagbok" tar sin början. Kate kämpar för att hålla uppe fasaden av att vara en lycklig, lyckad, välorganiserad bullmamma samtidigt som hon flyger mellan New York och London var och varannan dag i jobbet. Men inuti henne är det kaos. Med hjälp av kom-i-håg-listor försöker hon häfta samman den krackelerande fasaden men när hon upptäcker att hon är avundsjuk på barnflickans förhållande till barnen Ben och Emily och när äktenskapet börjar spricka, får hon lov att ta itu med sina problem och ta ställning till om hon verkligen vill befinna sig på andra sidan Atlanten när sonen tar sina första steg eller missa dotterns födelsedagskalas bara för att jobbet kräver så mycket av henne..

På jobbet lyckas hon snarast bättre än sina manliga kolleger. Hon är tuff, sexig och skarp precis som en modern hjältinna ska vara men boken visar hur allt rämnar om man som kvinna dessutom har familj. För män är däremot familjen en bonus i yrkeslivet. De skyltar glatt med porträtt av sina fruar och barn medan karriärkvinnorna gömmer undan sina. En man som går på skolavslutningen hyllas av kollegerna medan en kvinna får hitta på andra ursäkter för att gå ifrån. Det är egentligen en ganska sorglig historia trots att man som läsare skrattar snarare än gråter eftersom den är skriven med så mycket humor och med glimten i ögat. Boken är feministisk på ett sätt men med ett ganska tydligt biologiskt perspektiv som säger att kvinnan måste vara hemma (mer) med sina barn för att de behöver henne och för att hon mår bra av att vara med sina barn. Pearson skildrar hur arbetslivet fortfarande styrs av männens villkor men det bildas en kvinnopakt mot slutet av boken som känns upplyftande och själva slutet är lite öppet. Som om det inte skulle vara nog med jobb, man och barn så har 28-timmarsKate också en mailromans med Jack, en amerikansk kund, - en flykt från vardagen till en annan värld, blott lånad för vår hjältinna. I en annan bok hade de kanske blivit lyckliga med varandra.

Det är en kanske lite onödigt tjock bok men ändå en klar vinnare! Jag ägnade mig åt sträckläsning, vilket alltid innebär ett mycket gott betyg nuförtiden eftersom tiden egentligen inte räcker till för sådant mer än nattetid då man borde sova mellan amningspassen. Det var kul att läsa om hemmamammamaffian som anklagar huvudpersonen för att inte engagera sig tillräckligt i skolval, om Kates våndor inför svärmors besök eller om när hon försöker få den köpta sylten att se hemlagad ut. Själv jobbade jag 70 timmar i veckan innan jag fick barn, när jag började jobba igen efter ”ledigheten” blev det deltid och nu är jag hemma igen på heltid med andra barnet. Och jag blir lite rädd när jag läser om hemmamammorna som låtit barnen sudda ut hela deras existens. Det blir till att börja jobba snart igen. ;-) Den här boken passar alla arbetsnarkomaner (eller före detta arbetsnarkomaner) som fått barn. Och ni som inte har tid att läsa boken just nu, kan ju förbereda er på att den kommer som film med Nicole Kidman i huvudrollen.

Att göra:
Köp dammsugare, gå till BVC:s treårskontroll med Johannes, posta tackkortet till Maj helst igår, se film om karriärskvinna, vad hon nu heter Kristin... Kate... med Kidman i huvudrollen när den kommer. Ta reda på när den kommer...

Skrivet av: Ylva R
Jag är gymnasielärare, älskar bland annat att vara på landet, läsa, skriva, äta gott, åka berg-och-dal-bana, umgås med vänner och min familj. Jag är intresserad av frågor som rör barn och "barnuppfostran" och försöker lära mig att ta hand om en trädgård och ett hus. Jag lever med min man och våra två små barn.

« skriv talet sextiofyra med siffror i fältet här