Barnsidan - För smart för skolan
Meny

Nyheter > För smart för skolan

För smart för skolan

Publicerad: 2018-11-01
Att ha särskilt lätt att lära, och brinna för att lära sig mer. Kan det någonsin vara ett problem? Ja, i skolan riskerar särskilt begåvade bli särdeles ledsna och omotiverade elever – och till och med mobbade för sin snabbtänkthet. Och att vara smartare än snittet innebär inte per automatik lysande skolresultat.

De särskilt begåvade eleverna utmärker sig tidigt genom en avancerad språkförmåga och uppseendeväckande minneskapacitet. I skolan skiljer de sig från sina jämnåriga kamrater genom sin förmåga att tänka abstrakt och att kunna se kreativa lösningar på komplexa problem.

En stark inre motivation, stor talang inom ett speciellt område är också typiska kännetecken. Skolverkets definition innebär att det är ungefär fem procent i varje årskull som är särskilt begåvad, det innebär att finns en till två särskilt begåvade elever i varje klass.

Forskarna kallar de särskilt begåvade eleverna en bortglömd grupp i skolsystemet. De möts av oförstående i skolan, och riskerar att aldrig få utveckla sin rätta potential.

– Generellt finns lite förståelse för vilken stimulans de här eleverna behöver och i skolan riskerar deras begåvning att aldrig tas till vara, säger Eva Petterson lektor i matematik och prorektor vid Blekinge tekniska högskola.

Läs hela texten på forskning.se


Skrivet av: Mia Althoff
Född 1972, bor i villa med man och tre barn; Filippa -00, Felix -02 och Fredrika -07. Jag jobbar med webbutveckling på Mainloop och driver barnsidan.se på fritiden.


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiofyra med siffror i fältet här