Barnsidan - Din kropp efter förlossningen: Underlivet
Meny

Förlossning > Din kropp efter förlossningen: Underlivet

Din kropp efter förlossningen: Underlivet

Publicerad: 2016-04-01
Ett barns huvud har passerat och underlivet kommer vara ömt och svullet. Dessutom kommer livmodern dra ihop sig och såret moderkakan lämnar efter sig ska läka. Här kan du läsa mer om vad du kan förvänta dig och hur du kan underlätta och lindra de allra jobbigaste stunderna.

Avslag

Det ställe där moderkakan suttit fast på i livmodern har lämnat ett sår, som först blöder rejält och sedan vätskar sig en tid. Den kraftiga blödningen är som störst dygnen efter förlossningen men har efter ca en vecka avtagit till en vanlig mens volym. Därefter är det snarare sårvätska än färskt blod som kommer och totalt kan avslaget hålla på upp till 6-8 veckor.

Ju fortare livmodern drar ihop sig efter förlossningen desto fortare kommer (troligtvis) avslaget att avta. Amningen framkallar sammandragningar i livmodern som hjälper livmodern att dra ihop sig till sin ursprungliga storlek. Många omföderskor (och kanske även förstföderskor) känner dessa sammandragningar som väldigt kraftiga eftervärkar de närmsta dagarna efter förlossningen. Avslaget kan efter några veckor börja lukta lite unket, byt bindor/trosskydd och skölj underlivet ofta (med vanligt vatten)! En del kvinnor har lättare än andra att få svampinfektioner och att gå runt med bindor/trosskydd under en längre tid kan göra att svamparna börjar frodas. Förutom att byta skydd ofta kan du försöka att vara utan skydd några timmar (kanske när du sover) och bära löst sittande underkläder och kläder för att det inte ska bli helt instängt. En husmorskur är att använda naturell yoghurt, både som kylbalsam och för att få ph-värdet mindre gynnsamt för svampen. På apoteket finns också bra, receptfria, salvor.

Om blödningen/avslaget börjar lukta riktigt illa och du känner dig sjuk med feber bör du genast ta kontakt med MVC eller förlossningen. Värk i magen och feber är typiska symptom på livmoderinfektion (som förr benämndes barnsängsfeber) orsakad av t.ex kvarvarande fosterhinnor eller delar av moderkakan. Detta torde vara extremt ovanligt annat än den allra första veckan efter förlossningen.

Om du rör på dig mycket eller lyfter tungt kan detta resultera i att såret öppnas lite och då kan avslaget återigen innehålla mer färskt blod. Det behöver du inte oroa dig för. Under hela avslaget bör du avstå från att föra in saker i slidan (t.ex. inte använda tampong eller ha samlag) för att undvika infektion.

Bäckenbotten

Efter avslutad graviditet och påföljande förlossning är din bäckenbotten både ansträngd och slapp och du kommer behöva göra knipövningar för att få igång muskulaturen igen. Bäckenbottenmuskulaturen är en viktig faktor för att förhindra inkontinens i unga år men framförallt när du blir äldre och muskulaturen naturligt blir slappare. Under amningen är kroppen extra mottaglig för att återuppbygga bäckenbotten så passa på att öva redan på BB!

Vet du inte alls hur du gör en knipövning så testa att stoppa urinstrålen när du kissar. Lyckas du knipa av strålen har du hittat din bäckenbottenmuskulatur, eller rättare sagt delar av den. Bäckenbotten är ett muskelsystem för att kontrollera urinrör, slida och ändtarmsöppningen. Så egentligen har du bara hittat den främre delen av muskulaturen genom att knipa av strålen, men det är en god start på vägen. För att hitta knipet runt slidan kan du föreställa dig att du försöker hålla inne en tampong medan det drar i snöret. Knipet runt ändtarmsöppningen hittar du när du måste hålla avföring inne.

När du börjar med dina knipövningar ska du sitta/ligga/stå skönt och avslappnat och knipa allmänt med bäckenbotten ett antal upprepningar (t.ex 5-10 stycker första gången). Efter hand kommer du kunna urskilja de olika områdena (urinrör, slida, ändtarmsöppning) och kan knipa både bakifrån och fram samt framifrån och bak. Du kan ha olika mönster för knipövningarna, t.ex rytmiskt där du kniper och räknar till 2, släpper ner bäckenbotten, kniper och räknar till 2, släpper ner osv ett visst antal upprepningar. Maxknip handlar om att knipa så hårt du kan så länge du kan. Efter en stund knipande kan du troligtvis knipa åt lite till och förbättra muskulaturens uthållighet och styrka. Tänk alltid på att vila/slappna av i bäckenbotten mellan varje knip. Vilotiden ska vara lika lång som kniptiden.

Bäckenbottenmuskulaturen måste underhållas, helst ska du som fött barn göra knipövningar varje dag - resten av ditt liv! Inför en ny rutin, gärna tillsammans med en redan invand (t.ex tandborstning) och se till att knipen blir gjorda! Ett bra sätt att träna upp bäckenbotten är att använda s.k. geishakulor eller knipkulor/dankar. Du kan hitta dessa på apoteket. Med dem behöver du egentligen inte träna, knipkulorna gör det åt dig!

Karin Björkegren Jones visar hur du kommer igång med knipövningar

Bristningar/Klipp

Många får bristningar i underlivet under en förlossning, oftast i mellangården eller inne i slidan. Men även bristningar uppåt mot klitoris och blygdläpparna samt förbi mellangården förekommer (sk sfinkter). Oftast brister man i slutskedet när bebisens huvud står i kröningsläge, och eftersom vävnaderna då är så utspända känner man knappt att man brister. Har förlossningen avslutats instrumentellt eller på annat sätt forcerat ökar risken för fler och allvarligare bristningar.

Även de som inte fått några bristningar upplever nog att underlivet är ömt och svullet de närmaste dagarna efter förlossningen, vilket inte är konstigt efter att ett barns huvud passerat! En del ytliga och små bristningar behöver inte sys, men de kan givetvis ge vissa obehag ändå när de läker. Är bristningarna lindriga, men ändå så stora att de behöver sys använder barnmorskan oftast en tråd som lossnar av sig själv. Under läkningen kan stygnen kännas/skava och klia, men det är helt normalt. Känner du stora obehag eller misstänker att stygnen gått upp eller inte läker ordentligt kan du ta kontakt med din MVC för en kontroll. Har du fått riktigt stora bristningar och fått sys under operation har du förstås väldigt stora obehag under läkningstiden, se till att du får bra värktabletter!

Om du har ont när du sitter kan du prova att halka bakåt lite så att du sitter mer på ändan/svanskotan än på underlivet. Det finns också speciellt sittringar som avlastar underlivet när man sitter, dessa brukar finnas att låna/hyra på BB. Se till att bindorna byts ofta, att sitta på stora blodiga bindor är aldrig skönt! Får blotta tanken på ett toalettbesök dig att få tårar i ögonen? Då kan du prova att kissa i duschen, med duschstrålen mot underlivet. Att göra "nummer 2" kan göra riktigt ont första gången efter förlossningen. Ofta tar det ett par dagar för magen att komma igång och avföringen är ofta, milt uttryckt, hård då. Drick mycket vatten och försök röra på dig så har du kanske mindre ont de där första gångerna. Man kan också äta katrinplommon/torkade aprikoser eller dricka katrinplommonjuice för att få avföringen mer lös. När du väl sitter på toaletten kan du pröva att hålla emot ändtarmsöppningen lite med toalettpapper, för att avlasta muskulaturen och bristningarna. Och sitt inte för länge! Det är bättre att gå flera gånger när du känner att du måste tömma tarmen än att försöka tömma allt på en gång då både själva sittställningen och "krystandet" är påfrestande för stygnen och muskulaturen.

Alla typer av bristningar kontrolleras vid en s.k. efterkontroll på MVC, den brukar normalt ske inom 2 månader efter förlossningen. Att göra knipövningar påskyndar läkningen, eftersom träningen i sig för med sig ökad blodcirkulation.


Skrivet av: Mia Althoff
Född 1972, bor i villa med man och tre barn; Filippa -00, Felix -02 och Fredrika -07. Jag jobbar med webbutveckling på Mainloop och driver barnsidan.se på fritiden.


Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextionio med siffror i fältet här