Barnsidan - Nio av tio lärare vill stärka sin digitala kompetens
Meny

Aktuellt > Nio av tio lärare vill stärka sin digitala kompetens

Nio av tio lärare vill stärka sin digitala kompetens

Publicerad: 2018-12-12
En undersökning visar att var tredje grundskollärare saknar verktyg för att främja elevers digitala kompetens och en av fyra har inte tillräcklig egen kunskap. Detta vill Tekniska Museet ändra på.

Höstterminen 2018 började nya tillägg i skolans läroplaner att gälla som ställer ökade krav på att stärka elevers digitala kompetens. En färsk Novusundersökning visar dock att var tredje grundskollärare saknar verktyg för att främja elevers digitala kompetens – en av fyra har inte tillräcklig egen kunskap. Genom utbildningssatsningen Maker Tour – programmering i skolan bidrar Tekniska museet till att öka både elevers och lärares digitala kompetens. 

”För att elever ska få tillgång till teknisk och digital kunskap behövs också att deras lärare har verktygen de behöver. Vi vill att alla ska ha möjlighet att upptäcka glädjen i teknik, samtidigt som vi vill vara med och bidra till framtidens kompetensförsörjning”

Peter Skogh, Museidirektör för Tekniska museet.

SCB uppskattar att det kommer att saknas 75 000 teknikutbildade i Sverige år 2035 (*1). Teknisk och digital kunskap är en demokratisk rättighet – men idag rekryteras elever till teknikprogrammet bara ur en tredjedel av befolkningen. Fler behöver alltså utbildas – från alla grupper i samhället. Det ställer ökade krav på såväl utbildningspolitik som skolor och lärare.

9 av 10 lärare vill öka sin digitala kompetens

Från höstterminen 2018 började Skolverkets nya direktiv om stärkt digital kompetens i skolan att gälla. Ett par månader in i terminen gav Tekniska museet Novus i uppdrag att undersöka hur lärarna förhåller sig till de nya tilläggen (*2). Resultaten visar följande:

  • Var tredje grundskollärare (32 %) har endast liten eller knapp kännedom om de nya tilläggen om digital kompetens i läroplanen.
  • Var tredje grundskollärare (32 %) uppger att de inte har de verktyg de behöver för att stärka elevernas digitala kompetens – en av fyra (25 %) har inte tillräcklig egen kunskap. Det motsvarar tiotusentals svenska grundskollärare.
  • Nio av tio grundskollärare (86 %) tycker att det är relevant med ett ökat fokus på digital kompetens i undervisningen.
  • Nio av tio grundskollärare (91 %) vill stärka sin egna digitala kompetens.

Stärkt digital kompetens i unikt skol- och integrationsprojekt

Genom utbildningssatsningen Maker Tour – programmering i skolan vill science centret Tekniska museet bidra till att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning och innovationskraft inom teknik och programmering.

Projektet vänder sig till mellanstadieskolor i utsatta områden i Stockholm (*3). I en rosa buss besöker Tekniska museets pedagoger klasser och lär ut, inspirerar och stärker den digitala kompetensen hos elever och lärare – helt kostnadsfritt.

Det tre veckor långa utbildningspaketet innehåller lärarintroduktion, workshops i skolan och på museet, samt gratis lovverksamhet. På kort tid har projektet blivit en stor framgång och nära 2000 elever och över 200 lärare har deltagit. Kontinuerliga utvärderingar visar att såväl elevers som lärares digitala kompetens stärks genom utbildningssatsningen. Maker Tour-projekt har även initierats på flera andra håll i landet – i Kronoberg, Gävleborg och snart även på Gotland.

Läs mer om Maker Tour – Programmering i skolan på Tekniska Museets hemsida.

Källa: Tekniska museet / Mynewsdesk

Källor och hänvisningar i texten:

1) Rapporten ”Trender och prognoser”, SCB, 2017.

2) Novusundersökning på uppdrag av Tekniska museet bland ett representativt urval av 303 grundskollärare, oktober 2018.

3) Satsningen finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som ett integrationsprojekt och pågår mellan 2017 och 2020.


Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextio med siffror i fältet här


Källor och hänvisningar i texten:

1) Rapporten ”Trender och prognoser”, SCB, 2017.

2) Novusundersökning på uppdrag av Tekniska museet bland ett representativt urval av 303 grundskollärare, oktober 2018.

3) Satsningen finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse som ett integrationsprojekt och pågår mellan 2017 och 2020.




Ännu mer i 'Nyheter'
» BB S:t Göran öppnar för föderskor 1 april 2023
» Gifter i gamla plastleksaker innebär hälsorisk för barn
» Ny terapiform online för att behandla tonårsdepression
» Så påverkas skolresultaten av prematur födsel
» Forskare: Minska matallergi med tidiga smakportioner
» Bilbarnstol från Cybex i topp i stort test
» Vaccination mot covid-19 under graviditeten ger ingen ökad risk
» Ensambarns hälsa sämre i vuxen ålder
» Ingen förhöjd risk för psykisk ohälsa för IVF-barn
» Lagom till jul kommer 20:e boken i Emil Wern-serien
» Mammor hjälper forskare hitta faktorer som påverkar amningen av nyfödda
» Bris inviger sin första mottagning i Norrland
» Hon är första barnmorskan att lämna Danderyds sjukhus
» Varannan förlossningsenhet har lagts ner sedan 1973
» SD vill förbjuda alla muslimska friskolor
» Så ska födande få bättre hjälp på sommaren
» "Fler läkare på förlossningen en nödlösning"
» Efter förlossningen: Elin opererades tio gånger
» Eva Uustals arbete med förlossningsskador uppmärksammas
» Bebis dog när mammans livmoder sprack på Näl - flera misstag under förlossning


Våra senaste boktips

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook