Barnsidan - Natur & Kultur satsar på programmering med CodeMonkey
Meny

Aktuellt > Natur & Kultur satsar på programmering med CodeMonkey

Natur & Kultur satsar på programmering med CodeMonkey

Publicerad: 2016-04-28
CodeMonkey är en prisbelönt spelmiljö där elever lär sig att programmera med riktigt programmeringsspråk på ett enkelt och lustfyllt sätt.

Natur & Kultur lanserar CodeMonkey i Sverige. CodeMonkey är en prisbelönt spelmiljö där elever lär sig att programmera med riktigt programmeringsspråk på ett enkelt och lustfyllt sätt.

Programmering föreslås av Skolverket samt betydande samhällsaktörer bli del av skolans kurs- och ämnesplaner. Det handlar bland annat om att elever ska lära sig att använda digital teknik, förstå hur tekniken påverkar dem och hur de i sin tur kan påverka den.

CodeMonkey är en prisbelönt spelmiljö där man kan lära sig analysera problem, utvärdera olika lösningsmodeller, designa en lösning, skriva programkod, testa och rätta programmet. Det finns även en medföljande lärarhandledning som ger tydligt stöd till läraren – inga förkunskaper krävs.

– Med lanseringen av CodeMonkey vill vi ge fler chansen att lära sig grunderna i programmering på ett lustfyllt sätt. För med programmering lär man sig nya språk och nya sätt att tänka, något som ger fler nycklar till demokratins möjligheter, säger Helena Holmström, förlagschef på Natur & Kultur Läromedel.

– Programmering är ett viktigt verktyg som öppnar dörrar genom att ge en djupare förståelse av världen runt omkring och hur man kan vara med och påverka. Med över 3 miljoner användare runt om i världen är vi mycket glada över att nu kunna erbjuda CodeMonkey på den svenska marknaden tillsammans med Natur & Kultur, säger Yishai Pinchover, VP, Business Development, CodeMonkey Studios.

Om CodeMonkey

Lanseringsdatum i Sverige: 26 april

CodeMonkey är utvecklat av CodeMonkey Studios och är en spelmiljö där elever och vuxna, från 9 år och uppåt, lär sig att programmera med riktigt, textbaserat programmeringsspråk. Man använder sig av CoffeeScript som är ett modernt opensource-baserat programmeringsspråk, med vilket man kan utveckla appar och webbsidor. På köpet utvecklas kunskaper i problemlösning, planering samt tekniskt- och matematiskt tänkande. Genom CodeMonkey kan eleverna lära sig begrepp som kommandon, argument, objekt, loopar, variabler, arrayer, funktioner och förhållanden.

Läraren behöver inga förkunskaper i programmering – produkten tillhandahåller en gedigen lärarhandledning med 32 detaljerade lektionsplaneringar. Läraren har också tillgång till en elevöversikt där elevernas resultat och progression visas.

I CodeMonkey ska eleverna ta sig igenom en stig med 165 uppgifter. I varje utmaning ska eleverna, med hjälp av programmering, hjälpa en apa att fånga alla bananer på skärmen. Till sin hjälp får eleverna personliga instruktioner och ledtrådar, anpassade efter nivå och inlärningsstil. Eleverna får sedan applicera sina nya kunskaper genom att själva skapa utmaningar och dela med andra. Längre fram i kursen kommer eleverna kunna skapa egna spel och applikationer.

Läs mer och prova gratis på www.nok.se/codemonkey


Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiosju med siffror i fältet här

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook