Barnsidan - Lärarens roll i klassrummet utmanas av smarta telefoner
Meny

Aktuellt > Lärarens roll i klassrummet utmanas av smarta telefoner

Lärarens roll i klassrummet utmanas av smarta telefoner

Publicerad: 2017-09-29
Mobiler i klassrummet kan skapa konflikter. Trots det har telefonerna blivit en del av den tekniska infrastrukturen för lärande då både lärare och elever använder telefoner som redskap i undervisning och skolarbetet.

Mobiler i klassrummet kan skapa konflikter. Trots det har telefonerna blivit en del av den tekniska infrastrukturen för lärande då både lärare och elever använder telefoner som redskap i undervisning och skolarbetet. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Som ett led i den pågående digitaliseringen av skolan har många gymnasieskolor de senaste åren spenderat stora summor på att förse elever med laptops och surfplattor, samtidigt som eleverna tar med sig sina egna mobiltelefoner till skolan. Trots att mobiltelefonen har en liknande funktionalitet som den inköpta tekniken har den inte välkomnats som arbetsredskap, utan istället skapat spänningar i den dagliga skolverksamheten.

Torbjörn Ott, doktorand vid institutionen för tillämpad IT, tittar i sin avhandling bortom mobiltelefonens funktionalitet och studerar istället mobiltelefonens sociala aspekter och som verktyg för lärande.

– Det finns en stark tradition kring hur undervisning ska bedrivas. Mobiltelefoner i klassrummet utmanar den traditionen och antas undergräva lärarnas auktoritet. Telefonerna ses som störande objekt och kan användas för fusk, sociala medier och online-spel.

Mobiler på gott och ont
– I mina studier ser jag å andra sidan att eleverna använder mobiltelefonerna för skolarbete, antingen som stöd under lektionstid, exempelvis som digitalt uppslagsverk eller kalkylator, eller för att organisera sig i klass- eller ämnesgrupper efter skolan, säger Torbjörn Ott.

Enligt Torbjörn Ott är det nödvändigt att förstå mobiltelefonen som en apparat med flera olika funktionsmöjligheter, som kan vara både störande och nyttiga. I avhandlingen visar han att elever inte är ensidigt positiva till att använda mobiltelefoner, lärare inte ensidigt negativa och att beskrivningarna av problem med mobiltelefoner i skolan ofta har kommit från personer utanför skolan.

– Lärare har sedan 2007 ett lagligt utrymme för att kunna beslagta elevers telefoner om de anses störande eller hotar undervisningen, men mina undersökningar visar att om användningen kan knyta an till skolarbetet så tillåter många lärare att eleverna använder mobiltelefonen i skolan. Samtidigt använder många lärare själva den mobila tekniken i undervisningen, exempelvis som interaktion mellan föreläsande lärare och elever, och för att komma åt Internet, säger Torbjörn Ott.

Mobilen utmanar skolans monopol
Även om lärare inte uppmuntrar användningen av mobiltelefoner i sin undervisning visar Torbjörn Otts forskning att mobiltelefoner blivit ett verktyg som ändå används för skolarbete. Utan tydliga regler eller policys blir då den enskilde lärarens uppfattning om utbildning av stor betydelse där de lärare som generellt är positivt inställda till IKT (informations- och kommunikationsteknologi) i undervisningen, också är mer tillåtande till användningen av mobiltelefoner.

– Mobiltelefoner i skolan utmanar skolans monopol på att tillhandahålla teknologi som används för lärande. Det skapar problem eftersom skolan då inte kan ha inflytande på hur teknologin ska användas. Även om lärare inte uppmuntrats att stödja elevers användning av mobiltelefoner i sin undervisning visar min avhandling att elever och lärare ändå använder telefonerna som en resurs i skolan, säger Torbjörn Ott.

Källa: Göteborgs Universitet / Forskning.se

Så gjordes studien:

Avhandlingen bygger på fyra separata studier. Torbjörn Ott har samlat data genom att bland annat granska 113 dagstidningsartiklar, fått svar på över 500 enkäter och genomfört intervjuer med 19 fokusgruppdeltagare.

Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tolv med siffror i fältet här


Så gjordes studien:

Avhandlingen bygger på fyra separata studier. Torbjörn Ott har samlat data genom att bland annat granska 113 dagstidningsartiklar, fått svar på över 500 enkäter och genomfört intervjuer med 19 fokusgruppdeltagare.



Ännu mer i 'Nyheter'
» BB S:t Göran öppnar för föderskor 1 april 2023
» Gifter i gamla plastleksaker innebär hälsorisk för barn
» Ny terapiform online för att behandla tonårsdepression
» Så påverkas skolresultaten av prematur födsel
» Forskare: Minska matallergi med tidiga smakportioner
» Bilbarnstol från Cybex i topp i stort test
» Vaccination mot covid-19 under graviditeten ger ingen ökad risk
» Ensambarns hälsa sämre i vuxen ålder
» Ingen förhöjd risk för psykisk ohälsa för IVF-barn
» Lagom till jul kommer 20:e boken i Emil Wern-serien
» Mammor hjälper forskare hitta faktorer som påverkar amningen av nyfödda
» Bris inviger sin första mottagning i Norrland
» Hon är första barnmorskan att lämna Danderyds sjukhus
» Varannan förlossningsenhet har lagts ner sedan 1973
» SD vill förbjuda alla muslimska friskolor
» Så ska födande få bättre hjälp på sommaren
» "Fler läkare på förlossningen en nödlösning"
» Efter förlossningen: Elin opererades tio gånger
» Eva Uustals arbete med förlossningsskador uppmärksammas
» Bebis dog när mammans livmoder sprack på Näl - flera misstag under förlossning


Våra senaste boktips

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook