Barnsidan - #bekämpastillasittandet aktiverar Sveriges alla förstaklassare
Meny

Aktuellt > #bekämpastillasittandet aktiverar Sveriges alla förstaklassare

#bekämpastillasittandet aktiverar Sveriges alla förstaklassare

Publicerad: 2018-08-15
Lagom till skolstarten lanseras en kampanj som syftar till att aktivera Sveriges barn och föräldrar. Med initiativet #bekämpastillasittandet vill sportkedjan Stadium inspirera både vuxna och barn till ett aktivt liv samt erbjuda en aktivitetsväska till landets alla förstaklassare.

Lagom till skolstarten lanserar Stadium en kampanj som syftar till att aktivera Sveriges barn och föräldrar. Med initiativet #bekämpastillasittandet vill sportkedjan inspirera både vuxna och barn till ett aktivt liv samt erbjuda en aktivitetsväska till landets alla förstaklassare.

Genom att skicka en ”klapp-emoji” till nummer 71 140 (kostar som ett vanligt sms) kan vem som helst stötta initiativet #bekämpastillasittandet och bidra till att en skola kan få en aktivitetsväska. Kampanjens målsättning är att alla grundskolor, grundsärskolor, specialskolor och sameskolor med en förstaklass ska tilldelas varsin väska. Totalt handlar det om drygt 4200 skolor i Sverige.

– Förra året genomförde vi kampanjen ”Fill the Stadium” där vi skänkte en miljon kronor till Riksidrottsförbundet och arbetet för ökad jämställdhet inom idrotten. Vi fick så mycket positiv feedback kring kampanjen och klapp-emojin, varav den även har en central roll i år när vi vill belysa frågan kring stillasittande, säger Lars Rosén, Marketing Manager på Stadium Sverige.

Kampanjen består av tre faser, där den första delen handlar om att #bekämpastillasittandet. Det görs genom att engagera människor att skicka en ”klapp-emoji” för att stötta initiativet. Aktiveringen sker genom kampanjfilm och bildannonser som kommer synas i TV, tidningar, digitala samt sociala medier och på stortavlor över hela landet.

Kampanjens andra del riktar sig mer mot föräldrarna för att engagera dem mer i barnens aktiviteter och rörelse. Även i den här delen har Stadium tagit fram en kampanjfilm för att skapa engagemang kring frågan. Kampanjens avslutande del fokuserar på att Stadium erbjuder en aktivitetsväska till landets alla grundskolor med en förstaklass.

– Att ha en aktiv vardag ska vara lika roligt som enkelt. Genom att engagera människor och inflytelserika ambassadörer kring stillasittandet som sker både hemma och i skolan vill vi inspirera både barn och föräldrar till ett liv där rörelse och aktivitet är naturliga inslag, säger Lars Rosén.

Kampanjen inleds den 2 augusti med den första delen och kommer att synas i TV, tidningar, digitala medier och på stortavlor över hela landet. Den andra fasen inleds två veckor senare och pågår till skolstart.

Se den första reklamfilmen här: https://youtu.be/EnJlBZlFusc


Om Stadiums aktivitetsväska
För att inspirera till mer aktivitet i skolan utöver de schemalagda idrottstimmarna har Stadium sedan 2003 arbetat med aktivitetsväskan. Aktivitetsväskan kan i år beställas av landets alla grundskolor med en förstaklass och innehåller en blandning av sportprylar som passar alla.

Sedan initiativet lanserades har fler än 25 000 aktivitetsväskor delats ut. Läs mer om aktivitetsväskan här: https://www.stadium.se/cms/activity_bag

Källa: Mynewsdesk / Stadium


Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttionio med siffror i fältet här

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook