I Gimis app hanterar barn och föräldrar tillsammans barnens vecko-, eller månadspeng. Barn kan bland annat sätta upp sina egna spardrömmar, det vill säga saker som de sparar sin vecko-, eller månadspeng till. Eftersom julen är barnens tid, har Gimi sedan 2016 presenterat årets julklapp för barn för att berätta om de önskningar barn har till jul, påvisa konsumtionstrender bland unga och för att öka förståelse för den vardag barn och ungdomar lever i idag. 2016 var årets julklapp för barn airbord och 2017 var det vlogg-kameran.
För att en produkt ska erhålla titeln årets julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
Årets julklapp för barn är spelvaluta. Spelvaluta är så kallade "credits" som används för uppgraderingar i tv-spel, dataspel eller appar. Spelvaluta är den en av de spardrömmar som ökat mest i popularitet under 2018 bland Gimis användare. Efterfrågan och intresset för spelvaluta har ökat med nästan 200 procent jämfört med för ett år sedan. Spelvaluta har på kort tid klättrat upp på fjärdeplatsen på Gimis tio-i-topp-spardrömslista, efter smartphone, dator och husdjur - spardrömmar som alltid toppar Gimis listor. Spelvalutan speglar den digitala generationen som lever och konsumerar en stor del av sitt sociala liv online. Den representerar också hur barns digitala liv utvecklas och blir mer avancerade. Medan spelvalutor är ett sätt att monetarisera innehåll i spelet så kan de även vara en positiv kraft och främja lärande om pengar och kreativitet, om det används på rätt sätt. Sammantaget uppfyller spelvaluta samtliga kriterier för årets julklapp för barn.
"Det är intressant att barn redan i tidig ålder hanterar digitala valutor, något som också gör det ännu viktigare att förstå värdet av pengar. Föräldrar kan hjälpa sina barn på traven genom att sätta valutorna i relation till varandra. Vad får du för pengarna i spelet? Vad kan du få för dem utanför spelet? Om du fick 500 kr hur skulle du spendera dem?", säger Philip Haglund, vd för Gimi.
Spelvalutor är en ny värld för de flesta föräldrar, men för barn är det helt naturligt. Spelvalutor står redan för 50 procent av den globala spelekonomin och är rimligtvis här för att stanna. För föräldrar är kan spelvalutor vara ett tillfälle att få inblick i framtidens ekonomiska värld, där virtuell ekonomi snarare är standard än undantag.
"Det är viktigt att föräldrar förstår innebörden av spelvalutor och dess inverkan på - och värde för - barn. Reflektera kring barnets mognad i att hantera sitt ha-begär, och hur stor förståelse för pengars värde hen har. Sätt er även in i vad ni får för pengarna. Det finns en särskild risk med spel som har så kallade lootboxes (red. "slumplådor"). Mekanismerna bakom lootboxes påminner om de som är verksamma i olika typer av pengaspel för vuxna, något som kan leda till eskalerat köpsug. Detta gäller särskilt köp som innebär fördelar eller genvägar i spelet", säger Oskar Foldevi, spelpsykolog.
Uppmana till eget köp genom presentkort - Lägg inte in ditt bankkort som betalmedel, låt istället barnen disponera över beloppet på ett presentkort.
Var kritisk mot spelens virtuella ekonomi - Granska, tillsammans med barnen, vad spelet erbjuder i utbyte mot spelvalutan. Är det ett spel där man behöver betala för att "bli bättre" kan det lätt bli en ond cirkel som kostar mer och mer pengar.
Använd spelvaluta som ett sätt att lära barn om pengar - Utvärdera köp tillsammans med barnen. Den nya utrustningen som de köpte, använder de den fortfarande längre fram eller har de tröttnat? Var det ett bra eller dåligt köp?
Sätt dig in i barnets spelvärld - Kanske det viktigaste tipset av alla. Förstå era barns favoritspel! Sätt er in i spelmekaniken, vad det går ut på, och vad som driver spelets lönsamhet. Använd hemsidor som microtransactions.zone som förklarar vilka delar av spelet som kostar pengar och inte, samt Reddits underforum för spelet.
En spelvaluta är en resurs som en spelare förvärvar och får i en slags plånbok för användning i specifika spel. Man kan tjäna, köpa eller ta emot spelvalutor som gåvor. De kan sedan användas för att köpa digitala tillgångar i spelet, det kan vara ett nytt utseende till sin karaktär, en spelkompanjon eller som en spelfördel, exempelvis ett extraliv.
I Fortnite kan spelaren köpa "Vbucks" som växlas in mot kosmetiska produkter, som exempelvis en ny karaktär eller ryggsäck.
I Roblox kan spelaren köpa "Robux" som kan växlas in mot antingen kosmetiska produkter eller spelfördelar, som särskilda förmågor.
I Minecraft kan spelaren köpa "Minecraft Coins" som kan växlas in mot kosmetiska produkter.
I Star Stable kan spelaren köpa "Star Coins" som kan växlas in mot kosmetiska produkter, vanligtvis en ny häst eller en uppgradering till din häst.
Vid sidan av topplistan över de spardrömmar som flest barn sparar till, har Gimi även tittat på vilka spardrömmar som har ökat mest sedan förra året i en "trend-lista". Här återfinns fysiska saker i varierande prisklasser som squishy och airtrack (uppblåsbar luftvoltsmadrass) och även gamla klassiker som rullskridskor och käpphäst.
*Trendande är de drömmar som har ökat mest sedan förra året
Topplistan 5-8 år Lego Spel (på dator, tv, eller app) Spelkonsol Smartphone Husdjur |
![]() |
Topplista 9-12 år Smartphone Dator Husdjur Spelvaluta Spelkonsol |
![]() |
Topplista 13-16 år Kläder Smartphone Dator Resa Moped |
![]() |
Topplista husdjur Häst Hund Kanin Hamster Katt |
![]() |
Topplista spel Sims 4 Fortnite Overwatch Starstable Minecraft |
![]() |
Källa: Pressmeddelande Gimi.se