De särskilt begåvade eleverna utmärker sig tidigt genom en avancerad språkförmåga och uppseendeväckande minneskapacitet. I skolan skiljer de sig från sina jämnåriga kamrater genom sin förmåga att tänka abstrakt och att kunna se kreativa lösningar på komplexa problem.
En stark inre motivation, stor talang inom ett speciellt område är också typiska kännetecken. Skolverkets definition innebär att det är ungefär fem procent i varje årskull som är särskilt begåvad, det innebär att finns en till två särskilt begåvade elever i varje klass.
Forskarna kallar de särskilt begåvade eleverna en bortglömd grupp i skolsystemet. De möts av oförstående i skolan, och riskerar att aldrig få utveckla sin rätta potential.
– Generellt finns lite förståelse för vilken stimulans de här eleverna behöver och i skolan riskerar deras begåvning att aldrig tas till vara, säger Eva Petterson lektor i matematik och prorektor vid Blekinge tekniska högskola.
Läs hela texten på forskning.se