Meny

Nyheter > Lärarens roll i klassrummet utmanas av smarta telefoner

Lärarens roll i klassrummet utmanas av smarta telefoner

Mobiler i klassrummet kan skapa konflikter. Trots det har telefonerna blivit en del av den tekniska infrastrukturen för lärande då både lärare och elever använder telefoner som redskap i undervisning och skolarbetet. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Som ett led i den pågående digitaliseringen av skolan har många gymnasieskolor de senaste åren spenderat stora summor på att förse elever med laptops och surfplattor, samtidigt som eleverna tar med sig sina egna mobiltelefoner till skolan. Trots att mobiltelefonen har en liknande funktionalitet som den inköpta tekniken har den inte välkomnats som arbetsredskap, utan istället skapat spänningar i den dagliga skolverksamheten.

Torbjörn Ott, doktorand vid institutionen för tillämpad IT, tittar i sin avhandling bortom mobiltelefonens funktionalitet och studerar istället mobiltelefonens sociala aspekter och som verktyg för lärande.

– Det finns en stark tradition kring hur undervisning ska bedrivas. Mobiltelefoner i klassrummet utmanar den traditionen och antas undergräva lärarnas auktoritet. Telefonerna ses som störande objekt och kan användas för fusk, sociala medier och online-spel.

Mobiler på gott och ont
– I mina studier ser jag å andra sidan att eleverna använder mobiltelefonerna för skolarbete, antingen som stöd under lektionstid, exempelvis som digitalt uppslagsverk eller kalkylator, eller för att organisera sig i klass- eller ämnesgrupper efter skolan, säger Torbjörn Ott.

Enligt Torbjörn Ott är det nödvändigt att förstå mobiltelefonen som en apparat med flera olika funktionsmöjligheter, som kan vara både störande och nyttiga. I avhandlingen visar han att elever inte är ensidigt positiva till att använda mobiltelefoner, lärare inte ensidigt negativa och att beskrivningarna av problem med mobiltelefoner i skolan ofta har kommit från personer utanför skolan.

– Lärare har sedan 2007 ett lagligt utrymme för att kunna beslagta elevers telefoner om de anses störande eller hotar undervisningen, men mina undersökningar visar att om användningen kan knyta an till skolarbetet så tillåter många lärare att eleverna använder mobiltelefonen i skolan. Samtidigt använder många lärare själva den mobila tekniken i undervisningen, exempelvis som interaktion mellan föreläsande lärare och elever, och för att komma åt Internet, säger Torbjörn Ott.

Mobilen utmanar skolans monopol
Även om lärare inte uppmuntrar användningen av mobiltelefoner i sin undervisning visar Torbjörn Otts forskning att mobiltelefoner blivit ett verktyg som ändå används för skolarbete. Utan tydliga regler eller policys blir då den enskilde lärarens uppfattning om utbildning av stor betydelse där de lärare som generellt är positivt inställda till IKT (informations- och kommunikationsteknologi) i undervisningen, också är mer tillåtande till användningen av mobiltelefoner.

– Mobiltelefoner i skolan utmanar skolans monopol på att tillhandahålla teknologi som används för lärande. Det skapar problem eftersom skolan då inte kan ha inflytande på hur teknologin ska användas. Även om lärare inte uppmuntrats att stödja elevers användning av mobiltelefoner i sin undervisning visar min avhandling att elever och lärare ändå använder telefonerna som en resurs i skolan, säger Torbjörn Ott.

Källa: Göteborgs Universitet / Forskning.se

Så gjordes studien:

Avhandlingen bygger på fyra separata studier. Torbjörn Ott har samlat data genom att bland annat granska 113 dagstidningsartiklar, fått svar på över 500 enkäter och genomfört intervjuer med 19 fokusgruppdeltagare.

Artikeln har visats: 108 gånger
Publicerad: 2017-09-29 11:32:59
Inlagd: 2017-09-29 11:23:57
Uppdaterad: 2017-09-29 11:33:32



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiofem med siffror i fältet här

Fler nyheter

Vårdfokus 2017-10-11 22:20
Mammans sovställning påverkar fostret
Sveriges Radio 2017-10-11 22:20
Förra året fick BRIS 700 samtal om sexuella övergrepp inom idrotten
Svt.se 2017-10-11 22:20
Kvinna fick brännskador på BB
Sveriges Radio 2017-10-10 09:27
Tvingas ta emot födande - trots att det inte finns plats
Svt.se 2017-10-10 09:27
Gravid kvinnas medicin saknades i samband med förlossning
Sveriges Radio 2017-10-10 09:27
Ida förlorade sitt barn i plötslig spädbarnsdöd
Sveriges Radio 2017-10-10 09:27
Vill fylla på bröstmjölksförrådet - vissa donerar upp till tio liter
Förskolan 2017-10-10 09:27
Mönster lär barnen matte
Landstinget Dalarna 2017-10-09 10:56
Ny forskning tittar närmare på riskerna efter kejsarsnitt
Svt.se 2017-10-09 10:20
Renare luft kan ge friskare barn
Sydsvenskan 2017-10-09 10:20
Mobbning ger barn långvariga skador
Göteborgs-Posten 2017-10-09 10:20
Nekades ultraljud - barnet avled
Sveriges Radio 2017-10-09 10:20
Fler i Danmark föder hemma
Sveriges Radio 2017-10-09 10:20
Ska undersöka förskolebarnens inomhusluft
 2017-10-06 16:27
Årets 10 böcker i Happy Meal - i samarbete med Läsrörelsen
Karolinska Institutet / Forskning.se 2017-10-05 10:27
Astma ökar risken för komplikationer vid graviditet och förlossning
Vårdfokus 2017-10-03 22:20
Stort engagemang för att sy kläder till prematura barn
Ystads Allehanda 2017-10-03 22:20
Barnmorskebrist bakomliggande orsak till tvillingmammans död
Sveriges Radio 2017-10-03 22:20
Nybliven mamma: Amningshetsen måste sluta
Svt.se 2017-10-03 22:20
Dog efter förlossning - barnmorskebrist bakomliggande orsak