De första majblommorna såldes 1907 i Göteborg och var alltigenom mörkblå. Sedan dess har blommorna inte enbart skiftat i färg utan även i form, material och design. Men aldrig förr har majblomman varit prickig. Varje blomma är dessutom unik, då prickarna är placerade på olika ställen.
Under flera år har vi fått in många spektakulära förslag från barn över hela landet, och inför jubiléet kunde vi äntligen ge majblomman ett mönster. Ett konstnärligt designråd fick välja sin favoritblomma och det blev Mirandas fina, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm.
För 110 år sedan startade Beda Hallberg Majblomman, och sedan dess har barnhjälpsorganisationen utvecklats till Sveriges största. Att köpa majblommor är att hjälpa barn som har det svårt. Glasögon, fritidsaktiviteter och vinterkläder är några exempel på vad pengarna går till. För Majblomman gör nytta i vardagen, precis som nyckelpigan:
Ja, i år har Majblomman har en extra tydlig symbolik, tack vare sitt mönster. Nyckelpigan är ju ett litet nyttodjur på mikronivå, och Majblomman är en nyttoblomma som gör skillnad i barns vardag, säger Lena Holm.
Foto: Anna Sigvardsson Högborg
Till 110-års jubileumet har det också tagits fram en fin plansch framtagen av Håkan Lager som lovordar Matildas design.
Ja, jag måste verkligen säga att nyckelpigemönstret är en fantastiskt bra idé. En stor eloge till Miranda som skapat det! För mig var det inspirerande att jobba med den prickiga majblomman. Så snygg och smart!
Planschen ser ut så här
Majblommor från tidigare år och planschen kan köpas i Majblommans egen webbshop "Blombutiken"
Källa: majblomman.se