Barnsidan - Leken
Meny

Leken

Publicerad: 2012-01-04
Läs om hur din ettåring växer och utvecklas i leken under sina småbarnsår.

Från upptäcksfärder till fantasilekar

1-2 årEttåringen lever i nuet, allt är verklighet och ingen tid ägnas åt fantasins värld. Det är alldeles för mycket att uppleva i nuet att barnet inte behöver tänka på vare sig sen eller det som varit. Barnet upptäcker, och har med den nya rörligheten fått nya möjligheter att ta sig till saker som förut endast kunnat betraktas på håll. Dessutom får hela världen ett nytt perspektiv, från att ha mest legat på golvet står barnet nu upprätt och ser sakerna i andra vinklar. Så det handlar om att upptäcka, att använda alla sinnena, känna, smaka, lukta, lyssna och titta på saker. Alla saker i ett hem är intressanta föremål och kan sysselsätta den lilla upptäckaren i många timmar. Små förändringar kan väcka upptäckarlustan på nytt. Till exempel om mamma städat undan alla klossarna som förut låg utspridda och då var ganska ointressanta gör hela rummet till något nytt att upptäcka. Efter ett tag av pillrande, dissekerande och allmänt undersökande av tillvaron blir barnet mer experimenterande, plockar åt sig saker, staplar dem, kör runt dem i gåvagnen, släpper dem nerför trappen - bara för att se vad som händer då och vilka användningsområden en viss sak verkar ha. Barnet håller på att lära sig orsak och samband och blir nu mer vetenskapsmän än rena upptäckare. Efter detta stadium lär sig barnet att generalisera, och kan gruppera sakerna i dess tillvaro. Barnet förstår att djur är en helt annan grupp än t.ex. kläder eller klossar. Det kan också se likheter, t.ex. så är både juice och vatten drickbara och det blir blött på kläderna när man vänder muggen uppochned vilket kläderna inte blir när man vänder leksakslådan uppochner över sig. När barnet kan placera olika saker i grupper, vet mer om dess användningsområden så är barnet nära nästa mentala utvecklingssteg - att kunna bilda begrepp.

Att skapa begrepp är att kunna sortera, jämföra och gruppera olika typer av föremål, fakta, känslor och tankar till sammansatta begrepp. Vi vuxna "vet" (även om alla inte har exakt samma syn) t.ex., utan att varje gång behöva förklara för varandra, vad vi menar med konkreta begrepp som "däggdjur" eller mer osynliga begrepp som "ilska" eller "avundsjuka". Det lilla barnet vet förstås inte vad dessa svåra begrepp som blev exempel här betyder, men kan nu t.ex. veta att alla katter, vare sig det är på tv, i parken, hemma, i böckerna eller i leksakslådan har mer gemensamt med varandra än de har med något annat. De är alla katter. Detta stadium smyger sig på barnet och du kanske inte tänker på det förrän långt senare när barnet får ett mer begripligt språk. Men du kan börja ana det den dag då barnet ser från kökets lampa och tittar i bilderboken på en annan lampa. Efter ett tag kommer nya saker att läggas till ett redan definierat begrepp. Lampa är också "tänd-släck", "mörkt-ljust". Begrepp som "katt" fylls på med "mjau" och "kisse" och så vidare. Begreppen är än så länge bara samlingar av verkliga saker, barnet saknar än så länge förmåga att dela in begreppen i nya abstrakta begrepp som "runda bollar", "fina saker" eller "hårda stenar".

2 år

I tvåårsåldern tillkommer även den abstrakta begreppsbildningen, även om de flesta nyblivna tvååringar har svårt med detta. Efter hand kan barnet någorlunda förstå abstrakta begrepp som "snart" men med vissa ledtrådar om saker som ska ske före det blir "snart". T.ex. efter att "vi ätit och sovit middag" ger mer ledning till barnet att förstå vad "snart" kan betyda. Just tidsbegreppen är svåra och mer avlägsna tidsrymder som nästa vecka är rent omöjliga i detta stadium. Du kan se att ditt barn får större förmåga att förstå abstrakta begrepp när det efter att ha lekt en lek återvänder till exakt samma lek på samma plats efter att ni t.ex. ätit eller sovit. Barnet har då hela lekscenen kvar som sinnebild i hjärnan eftersom det ville fortsätta leka. Så fort barnet lär sig detta kommer fantasilekarna igång på allvar, som vi som vuxna ofta ser som dessa härma-lekar barnet hållit på med en längre tid (då i syfte att lära sig mer om omvärlden). Efter hand kan du se skillnad, barnet härmar inte dig när du lagar mat eller tvättar bilen, han låtsas vara förälder och lagar mat eller tvättar bilden på sitt eget sätt och inte alltid inte samtidigt som du gör det.

Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.

         

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosju med siffror i fältet här

Tidigare kommentarer/betyg
carina haak (2003-07-24 18:46)
Betyg: 5
Cayenne (2003-05-07 21:21)
Betyg: 4


Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook