Barnsidan - För att alla barn är uni(ka)
Meny

Intervju > För att alla barn är uni(ka)

För att alla barn är uni(ka)

Publicerad: 2016-05-19
Möt Sara Skogsmark och Linda Glad som för elva år sedan startade butiken Uni som tar fram unisexbarnkläder och säljer underbara ekologiska barnkläder i finaste och skönaste materialen.

Logga2

Berätta om Uni! Berätta mer om era kläder och tanken bakom.
Uni är en butik och ett barnklädesmärke med just väldigt mycket tanke bakom, -så kul att du frågar;-) Som barnklädesmärke står vi stadigt rotade i grundidén om att barn ska få växa upp som jämlikar, i kläder som uppmuntrar till hopp och lek utan att begränsas av vuxenvärldens stela könsnormer.

Vi tror på att ge barn hela färgskalan och hela mönsterpaletten. Vem vill inte vara både fin, tuff, söt, bekväm, vacker, cool? Får man vara allt det blir man nog en trygg person, för inom oss finns det utrymme för allt. Enligt oss handlar unisex inte om att "välja bort" och göra saker "neutralt", utan istället vill vi "öppna upp" och ge barnen tillgång till formspråkets hela spektrum.

Vi vill också vara en del av ett mer långsamt sätt att konsumera, slit och släng är verkligen inte framtidens melodi. Satsa på ekologiskt och bra kvalitet, det där du verkligen suktar efter, när du väl köper nytt. Då står sig kläderna och tål att ärvas av framtida syskon eller säljas i andrahand. Slit och släng köper man istället begagnat eller byter till sig med vänner och bekanta. Då har man råd att lägga en liten extra slant på att det nya är tillverkat på ett schysst sätt och håller hög kvalitet.

Ni har funnits i elva år nu - Grattis! Vad känner ni er mest stolta över?
Tack! Det känns smått overkligt och fantastiskt att vi funnits så länge! Och vi skulle faktiskt vilja slå oss lite på bröstet och säga att vi är mest stolta över att vi varit våra kärnfrågor trogna, och inte gett vika för sådant vi vet skulle sälja...och kanske ge lite mer klirr på lönekontot...men som inte går i linje med hur vi känner och vart vi vill med världen. Visst är vi intresserade av att hänga med i svängarna och lockas av sådant som är i ropet, men trender har ändå aldrig varit något för oss.

Är det någon period eller något tillfälle som varit extra svår eller jobbig?

Bra saker står sig över tiden, och unisexkläder och hållbara produkter är inte en trend för oss! Och uppenbarligen inte heller för våra kunder. Men visst har vi haft våra dalar, oj oj! Det är inte lätt att driva en liten butik och få det att funka ekonomiskt, det är inget vi hymlar med. När folk tror att vi sitter och håvar in pengar för att vi säljer produkter som är dyrare än hos kedjorna vill vi istället påstå att det inte är vi som är dyra utan de som är billiga (FÖR billiga, i jämförelse med vad det faktiskt ska kosta att producera varor på ett vettigt sätt) och ändå har kedjorna bättre påslag än vad vi har. Det är något väldigt skevt med hur produktion/konsumtion ser ut idag.

Så visst har det varit 11 kämpiga år, men också de bästa åren i våra liv. Inget är bättre än de inspirerande samtal och möten vi får med våra kunder! Den uppskattningen är värd all möda.

Produktionsmässigt så är helt klart vår nuvarande produktion av tofflor i naturgarvat skinn från Tärnsjö en höjdpunkt! Vi är oerhört stolta över dem och över att jobba ihop med Tärnsjö Garveri.

 

Vilka roller har ni? Vem gör vad?
Vi har vissa uppdelningar, som att Sara sköter marknadsföring och försäljningssiffror gentemot de märken vi samarbetar med medan Linda sköter vårt grafiska arbete med exempelvis nyhetsutskick samt bokföring. Men det allra mesta är vi ändå inne och petar i båda två. Våra kollektioner designar vi tillsammans, ibland utifrån en idé som någon av oss har haft men slutsumman är alltid ett ihopkok av vad vi gemensamt kommit fram till. Det är nog en styrka vi har - vår samlade känsla. Ibland tänker vi att vi borde göra tydligare uppdelningar för att inte saker ska ligga och flyta mellan stolarna, men samtidigt är det oerhört svårt på ett sånt litet företag. Om en av oss blir borta ett par dagar eller en vecka pga sjuka barn eller liknande måste ju den andre kunna sköta ruljansen och veta vad som måste göras.

Hur tänkte ni i början när ni startade och har er filosofi eller tänk förändrats med åren?
Som de flesta som startar butik eller klädesmärke trodde vi nog att det skulle vara enklare och/eller gå snabbare att nå en stabil tillvaro. Och inte hade vi förstått hur mycket jobb det är, haha! Tur att vi var så naiva:-) Så visst har vi fått omvärdera våra tankegångar och satsningar många gånger om, men som vi sagt tidigare så står sig våra kärnfrågor fortfarande starka. Så summa summarum så har kanske våra arbetsmetoder förändrats med åren, men inte vår filosofi.

Ni har både en genusmedveten och miljömedveten profil, vilket jag förstår också är er styrka. Men är det inte svårt att hävda sig i konkurrensen? Är det frestande ibland att tumma på profilen?
Vi är inte bäst på att skrika högst, så att slå igenom myllret av konkurrens kan vara svårt. Men vår styrka är den kontakt vi har med våra kunder där vi upplever att de allra flesta blir återkommande. Det tror vi hänger ihop med att vår profil inte är en säljstrategi, även om det är den som också gjort att vi överlevt, utan en genuin livssyn som vi delar med många av våra kunder. När saker kommer från hjärtat så märks det, och då återkommer man gärna som kund.

Designar och tillverkar ni alla kläder ni säljer eller säljer ni andra varumärken och produkter också?
Absolut, vi säljer många alldeles fantastiska varumärken! Det finns oerhört många som tillverkar skit där ute (ursäkta vår uppriktighet)... men allt fler som tillverkar sådant som är bra, och de märkena vill vi gärna sälja hos oss. Det gör också att vi får ett väldigt blandat sortiment i butiken, eftersom varje varumärke har sitt specifika uttryck. En superfin mix om vi får säga det själva! Vi har också gjort flera spännande designsamarbeten för vår egna kollektion. Till exempel kollektionen DINO som vi gjort i samarbete med Walnut & Walrus och som finns i butik nu, eller kollektionen Africa som vi gjorde tillsammans med Mini Empire.

Hur tycker ni att mixen mellan att vara egen företagare och familj funkar?
Både bra och dåligt. Att vara egen företagare kontra att ha en anställning har nog både för- och nackdelar ur ett familjeperspektiv. Fördelarna är ju att man trots allt är fri att göra som man vill, vi har ganska stora möjligheter att pussla med vårt arbetsschema utifrån våra behov. Dessutom skulle vi vilja påstå att vi är två lyckliga mammor/makar som får jobba med det vi brinner för! Uni är ju också en slags familj. Men om man tittar på den ekonomiska aspekten, eller vad som händer när man blir sjuk så är det ju helt åt fanders. Den otrygghet som småföretagare lever med är orimlig, oavsett om man har familj eller ej...men visst tänker man ett varv extra när man har ansvar får andra människor.

Vilka är era bäst tips för den som vill satsa på sin egen idé?
Känn efter i magen och satsa på det du verkligen brinner för. Gör sedan bra research och se till att du hittar din specifika nisch, det är ingen vits att göra det någon annan redan gör. Hitta bra samarbetspartners som vill åt samma håll som du och sist men inte minst, räkna med att det tar tid. Lååång tid. Men det kan också bli en fantastisk tid!

Hur ser ni på framtiden för er butik och Uni?
Vi ser ljust på framtiden för vår del. När det kommer unisextanken så kommer det alltid vara vår kärna- och vi märker att under våra elva år så har intresset för Uni och vår unisex-tanke vuxit och viljan att konsumera mer hållbart är starkare än någonsin.

Har ni planera på att expandera eller bredda er på något vis?

Vi har testat många olika former under våra elva år. Vi har funnits på flera orter- i form av franchisekoncept och vi har haft flera butiker igång samtidigt. Men vi kände aldrig riktigt att det fungerade för oss. Det krävs en helt annan organisation för att växa i de skorna. Och vi är helt enkelt inte där ännu. Kanske i framtiden igen? Men just nu är vi
nöjda med vår lilla butik och koncentrerar all vår energi på att skapa fantastiska, hållbara kollektioner, hitta roliga samarbeten med andra eldsjälar och driva butik och webbshop på ett sätt som fungerar för våra livspussel.

Stort tack för den här intressanta inblicken! Och lycka till i framtiden!




Butiken ligger på Odengatan 102 i Stockholm

Webbutiken hittar du på www.unibarn.se

Förutom bebis- och barnkläder finns leksaker, filtar, mockasiner, inredning, huvård, böcker, nappar och mycket annat. Allt som har hamnat i sortimentet är noga utvalt med tanke på miljö, ekologi och hållbarhet och med en baktanke om att inte begränsa barn efter vilket kön de fötts till.

Följ UniBarn på Facebook och Instagram

Flora blandprick uppifraÌŠn_Logo


Skrivet av: Barnsidan



Lämna gärna en kommentar!

Vad tyckte du om det du läste? Det är jättekul om du vill lämna ett litet avtryck här.



(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiosex med siffror i fältet här





Butiken ligger på Odengatan 102 i Stockholm

Webbutiken hittar du på www.unibarn.se

Förutom bebis- och barnkläder finns leksaker, filtar, mockasiner, inredning, huvård, böcker, nappar och mycket annat. Allt som har hamnat i sortimentet är noga utvalt med tanke på miljö, ekologi och hållbarhet och med en baktanke om att inte begränsa barn efter vilket kön de fötts till.

Följ UniBarn på Facebook och Instagram

Flora blandprick uppifraÌŠn_Logo




Ännu mer i 'Intervju'
» 40-årskrisen ledde Sanna till Mästertjuvarna
» "Skönlitteratur är helt magiskt"
» Margaretas saga med celiaki i huvudrollen
» De uppdaterar klassikerna till moderna sagor
» Fantasy - från nördigt till mainstream
» Alla pratar om språkutveckling - men vad är det?
» Mattias Lönnebo om rollspel nya boken Dryader och Demoner
» Siri Pettersen berättar om nya boken Bubblan och avslöjar nyhet om en ny fantasyserie!
» Matteos allergi blev en bok
» Stina Brandin om sin nya bok med interaktiva frågor
» Modern musik och roliga videos som boostar barnen med kunskap
» Petra och Johanna guidar barn och föräldrar i sociala medie-landskapet
» Möt Matpiraten Jannicé
» Anna skrev en barnbok om att ha ADHD
» Malin Wollin om nya boken 'Till min dotter'
» Martin startade Team Addison
» Tre år för att få diagnos
» För att alla barn är uni(ka)
» Drabbad av en förälders värsta mardröm - det blev bra ändå
» Intervju med Markus från Learning Lemmings


Våra senaste boktips

Vi finns på Instagram och Facebook

Följ oss på Instagram Följ oss på Facebook